Vegatopia Forum

Unificatie van dierenrechten en diepe ecologie

Stijn Bruers

Unificatie van dierenrechten en diepe ecologie
« Gepost op: 18 februari 2010, 11:16:52 »
Ik wil een eerste aanzet geven voor het lanceren van een nieuwe ethiek die zowel dierenrechten en diepe ecologie omvat. Het patho-biocentrisme stelt dat 'leven' (bios) en 'voelen' (pathos) de belangrijkste (centrale) criteria zijn om waarden toe te kennen.

Laten we beginnen met een formulering van een basisrecht: het recht om niet in belangen geschaad te worden omwille van onze behoeften. (Een speciale versie van dit recht luidt dat we niet een ander mogen doden of kwetsen om te gebruiken als middel voor onze doelen.)

Het basisrecht is dus een bescherming van belangen. De vraag is nu welke dingen of wezens belangen hebben. De centrale criteria zijn hier leven en voelen (bewustzijn). Levende wezens hebben een zelforganiserende activiteit (een metabolisme) waardoor we kunnen spreken van complexe belangen (bv. het belang om verder te blijven leven of niet gekwetst te worden). Levende wezens moeten bv. actief voedsel en energie verwerken om zichzelf in stand te houden. Voelende wezens (levende wezens met een perceptueel bewustzijn) hebben daarnaast nog een extra eigenschap: ze kunnen hun complexe belangen gewaarworden (bv. angst wijst op belang van veiligheid, pijn wijst op belang van lichamelijke integriteit, stress wijst op belang van welzijn en rust,...). Verder blijkt dat gevoelens zoals bezorgdheid en empathie belangrijk zijn in ons ethisch handelen. Daar levende en voelende wezens bijzonder kwetsbaar zijn, kunnen we er bezorgdheid voor voelen. En empathie (mededogen) kunnen we vanzelfsprekend enkel voelen met voelende wezens. Andere criteria (sociale intelligentie, rationeel denkvermogen, zelfbewustzijn, taalvaardigheid…) blijken niet relevant te zijn, want we kennen het basisrecht ook toe aan bv. baby's en mentaal gehandicapten.

Een tweede belangrijk aspect in de definitie van het basisrecht zijn onze behoeften. Onze universele behoeften bestaan niet alleen uit overlevingsbehoeften (voedsel, gezondheid, veiligheid,…), maar ook uit sociale (vriendschap, communicatie, participatie) en ontwikkelingsbehoeften (kennis, ontspanning, activiteit, creativiteit, vrijheid). Universele behoeften kunnen we vervullen door verschillende strategieën die verbonden zijn aan specifieke voorwerpen, plaatsen, personen of gedragingen (bv.: universele behoefte is voedsel, strategieën zijn chocolade, brood,…). Sommige strategieën zijn schadelijker dan andere. We kunnen bijgevolg een gradatie aanbrengen. Aan de ene kant hebben we basisbehoeften als zijnde mens-, dier-, en milieuvriendelijke strategieën die efficiënt onze universele behoeften vervullen. Aan de andere kant spreken we van luxebehoeften: strategieën die een grotere ecologische impact hebben (afvalproductie, grond- en grondstoffenverbruik) en die niet zo efficiënt (qua kostenbaten) onze universele behoeften kunnen vervullen. Voor elke luxebehoefte bestaat er een basisbehoefte als valabel alternatief (bv. universele behoefte is activiteit, luxebehoefte is wild rondcrossen met een terreinwagen, basisbehoefte is joggen). Ook zijn luxebehoeften vaak te herkennen aan hun sociaal-culturele bepaaldheid (maakbaarheid). Zo denken we aan seksuele status, sociaal aanzien, culturele gewoontes, tradities, reclame, modetrends,… Dergelijke luxebehoeften zijn bv. vluchtig, relatief, veranderlijk of gecreëerd in een sociale context.

Samengevat: we hebben een onderscheid tussen morele criteria (leven en voelen), en tussen onze behoeften (basis en luxe). Die kunnen we nu aan elkaar koppelen voor twee morele richtlijnen. Omdat voelende wezens iets extra's hebben dat gevoelloze levende wezens niet hebben, kunnen we voor hen een sterker basisrecht toekennen.

Richtlijn 1: alle levende wezens (levende cellen) hebben het basisrecht om niet gedood of gekwetst te worden voor onze luxebehoeften. In deze zin zijn alle levende cellen (de basisbouwstenen van leven) gelijkwaardig.

Richtlijn 2: alle voelende wezens (bewuste subjecten) hebben het basisrecht om niet gebruikt (gedood, gekwetst of opgesloten) te worden voor onze basis- en luxebehoeften. In deze zin zijn alle bewuste subjecten (ruwweg alle gewervelde dieren) gelijkwaardig. (We kunnen eventueel nog wel een uitzondering maken voor overlevingsbehoeften, zoals volkeren in het hoge noorden die in hun overleven afhankelijk zijn van jacht en visvangst).

Hoewel alle levende cellen gelijkwaardig zijn, zijn er enkele uitzonderingen: als de cel deel uitmaakt van een voelend wezen, of als de cel deel uitmaakt van een bedreigde soort (of op een andere manier belangrijk is voor de biodiversiteit), dan heeft die cel eigenlijk meer recht op leven omdat we voelende of met uitsterven bedreigde wezens niet mogen doden.

Niet alleen hebben individuele levende wezens en voelende wezens intrinsieke waarde, ook biodiversiteit is waardevol op zichzelf. Als een planten- of diersoort uitsterft is dat even erg als het uitsterven van de mensheid. Om ervoor te zorgen dat er geen soorten uitsterven door menselijk toedoen, moeten we onze consumptie en ons bevolkingsaantal reduceren (want de ecologische impact is het product van bevolking en consumptie). Dat laatste kan door een vrijwillige keuze om geen kinderen (meer) te krijgen.

Bovenstaande twee richtlijnen zijn formuleringen van resp. het biocentrisme (http://home.base.be/vt6228937) en het pathocentrisme. Het eerste komen we bv. tegen binnen de deep-ecology-beweging, waar men soms stelt dat alle levende wezens gelijke intrinsieke waarde hebben en niet mogen gedood worden, tenzij voor onze basisbehoeften. Het tweede is kenmerkend voor de dierenrechtenbeweging. Beiden kunnen we op een elegante manier combineren tot het patho-biocentrisme. Concreet wil dat zeggen: kiezen voor kleine gezinnen, soberheid (milieuvriendelijk leven met zo laag mogelijke ecologische impact) en veganisme (geen gewervelde dieren en hun producten gebruiken).

Online Sam

• 7.191
Re:Unificatie van dierenrechten en diepe ecologie
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2010, 14:38:25 »
Citaat
veganisme (geen gewervelde dieren en hun producten gebruiken).
???

Waarom kom je dit soort dingen eigenlijk hier posten? Je post dit identieke verhaal (net als je vorige post meer een column dan een post op een forum) ook al op Indymedia.be en op Veganisme.org. Wat wil je er mee bereiken?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2010, 14:45:36 »
(ongewervelde dieren trouwens ook niet)

Offline Flapke

• 177
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2010, 17:23:21 »
misschien heb ik niet goed gelezen maar

"Richtlijn 1: alle levende wezens (levende cellen) hebben het basisrecht om niet gedood of gekwetst te worden voor onze luxebehoeften. In deze zin zijn alle levende cellen (de basisbouwstenen van leven) gelijkwaardig."

Mag ik dan niet meer in bad ?   :P

Stijn Bruers

« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2010, 18:42:32 »
misschien heb ik niet goed gelezen maar

"Richtlijn 1: alle levende wezens (levende cellen) hebben het basisrecht om niet gedood of gekwetst te worden voor onze luxebehoeften. In deze zin zijn alle levende cellen (de basisbouwstenen van leven) gelijkwaardig."

Mag ik dan niet meer in bad ?   :P
jawel, want hygiene is geen luxe...
Maar overweeg anders wel een douche ;-) Verbruikt veel minder water en energie... En als je dan nog eens een spaardouchekop installeert en wat minder lang onder de douche staat, komen we al een heel eind...

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2010, 20:24:30 »
En hoe zit het met Sams vraag? (Ik begin al nooit aan zulke lappen tekst, tenzij ze door bekenden op het forum zijn geschreven).

Offline Flapke

• 177
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2010, 12:52:11 »
Met wenkbrouwen epileren vermoord ik wel heel veel cellen en waarschijnlijk ook haarfollikelmijten .  Ik epileer niet uit hygiene maar ijdelheid, dus luxebehoefte lijkt me dan.
Hoe zit het daarmee ?

Ik zit nu voor de leut wat te typen en daar gaan ook cellen van dood. (aan de andere kant heb ik een broodje gegeten dus dat is wel goed voor de biodiversiteit in het toetsenbord)

Als soorten niet uit zouden mogen sterven, hadden wij hier ook niet mogen zijn, daar zijn ook soorten voor uitgestorven

Als een planten- of diersoort uitsterft is dat even erg als het uitsterven van de mensheid, hoe erg is dat dan ?
Moet de natuur dan stil gaan staan ? Er komen ook nieuwe soorten bij, moet dan alles bewaard blijven ? Mi onmogelijk.

Dat geen kinderen krijgen wordt ook wel door de natuur geregeld, volgens mij zijn er steeds meer mensen onvruchtbaar.

Stijn Bruers

« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2010, 22:45:55 »
Met wenkbrouwen epileren vermoord ik wel heel veel cellen en waarschijnlijk ook haarfollikelmijten .  Ik epileer niet uit hygiene maar ijdelheid, dus luxebehoefte lijkt me dan.
Hoe zit het daarmee ?
Ijdelheid vind ik op zich niet zo goed, maar als je bij dat epileren cellen doodt, dan zijn dat echt wel detaildetails... Laten we eerst de duidelijke luxedingen met een duidelijk hoge milieu-impact aanpakken
Citaat
Als soorten niet uit zouden mogen sterven, hadden wij hier ook niet mogen zijn, daar zijn ook soorten voor uitgestorven
Is dit geen vreemd argument? Het gaat om het uitroeien van soorten door ons gedrag. Je zou 'soorten' ook eens kunnen vervangen door "mensen" (of volkeren), en dan kijken waar je redenering toe leidt...
Citaat
Als een planten- of diersoort uitsterft is dat even erg als het uitsterven van de mensheid, hoe erg is dat dan ?
erg genoeg... Niet te onderschatten erg...
Citaat
Moet de natuur dan stil gaan staan ? Er komen ook nieuwe soorten bij, moet dan alles bewaard blijven ? Mi onmogelijk.
Wij zorgen voor een vroegtijdige uitsterving. Soorten mogen uitsterven net zoals mensen mogen sterven, maar wij mogen niemand vermoorden. Ik ben tegen moord, maar je gaat toch niet zeggen dat ik wil dat een mensenleven dan maar stil moet staan? En je gaat toch niet zeggen dat moorden niet zo erg is omdat er toch nieuwe mensen geboren worden? En je gaat toch niet zeggen dat moorden gerechtvaardigt is omdat we toch niet alles kunnen bewaren?

Stijn Bruers

« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2010, 22:47:48 »
Citaat
veganisme (geen gewervelde dieren en hun producten gebruiken).
???

Waarom kom je dit soort dingen eigenlijk hier posten? Je post dit identieke verhaal (net als je vorige post meer een column dan een post op een forum) ook al op Indymedia.be en op Veganisme.org. Wat wil je er mee bereiken?
gewoon, mensen wat informeren over deze ethiek lijkt me belangrijk. En dan kunnen we erover van gedachten wisselen...

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2010, 04:16:58 »
Dan is het misschien een idee dat je je eerst even voorstelt en wat rondkijkt, meepraat. Op zoveel mogelijk forums gewoon je verhaaltje knippen en plakken snap ik persoonlijk niet zo, maar goed dat ben ik.

« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2010, 12:12:41 »
Ik heb toch even getracht de laatste twee alinea's te lezen. Weer stuit ik op het punt dat het vooral als luchtfietserij op me overkomt, die voorbijgaat aan de natuur van de mens en diens sociale en politieke organisatie. Kleine gezinnen? Soberheid? Veganisme? Volgens mij kan je net zo goed bepleiten om weer terug in holen te gaan wonen - het gaat niet gebeuren. Enige visie ontbreekt hoe de theorie in praktijk gebracht kan worden ontbreekt. De mens wil graag in een betere wereld leven, zolang de beperkingen daarvan maar zijn buurman treffen en niet hemzelf.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline standaard

• 185
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2010, 14:12:18 »
Enige visie ontbreekt hoe de theorie in praktijk gebracht kan worden ontbreekt. De mens wil graag in een betere wereld leven, zolang de beperkingen daarvan maar zijn buurman treffen en niet hemzelf.

Maar dat betekent nog niet dat er niet over nagedacht kan worden? Des te meer mensen dat doen, des te groter de kans op succes.

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2010, 20:15:05 »
Op een Amerikaanse website voor veehouders (of zoiets) las ik dat je een bepaalde (gefokte) rundersoort moet blijven eten om te voorkomen dat ze uitsterven. Ze zouden anders namelijk niet meer gefokt worden.

'Have any of you ever visited a real farm to see the circle of life? Here in Upstate NY we are preserving a variety of beef breeds headed towards extinction. Only a market for their meat will save them from disappearing. Each grass fed beef farm that falls is turned to more plastic home subdivisions. I commend this man for helping farmers bring great beef to the consumer, and in the process keeping green pastures green.'
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2010, 20:18:41 »
Kijk dat vind ik dan wel weer een interessante gedachte. Niet zo zeer het uitsterven van dat beest, maar dat zonder die vleesproductie ook veel groen verdwijnt.
Maar dan denk ik meteen dat men dan behoefte heeft aan meer plantaardig voedsel, en dat die grond dan daarvoor gebruikt moet worden?

Offline standaard

• 185
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2010, 22:53:26 »
Koe zet plantaardige voeding om in warmte, beweging en stront. Alleen dat laatste kan hergebruikt worden. Voor het overige is het rendement laag.

In dat uitsterfverhaal zit natuurlijk bewust een denkfout, maar dat snapt de gemiddelde Amerikaan toch niet.

« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2010, 23:48:52 »
Koe zet plantaardige voeding om in warmte, beweging en stront. Alleen dat laatste kan hergebruikt worden. Voor het overige is het rendement laag.

En dan ben je de broeikasgassen nog vergeten.... :cow:
Akelige beesten toch. Moesten ze afschaffen.

:cow: :cow: :cow: :cow: :cow: :cow: :cow:
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2010, 23:53:16 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline standaard

• 185
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2010, 00:05:32 »
Akelige beesten toch. Moesten ze afschaffen.
 :cow: :cow: :cow: :cow: :cow: :cow: :cow:

Juist !!  :)

De Amerikaanse vleeslobby raadt waarschijnlijk aan: alleen kalfsvlees eten. Hierbij refererend aan het oude gezegde: Hoe groter het beest, hoe erger ie veest!

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2010, 00:16:40 »
En dan ben je de nog vergeten! :cow:
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2010, 00:26:37 »
En dan ben je de nog vergeten! :cow:
:cow:
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2010, 00:36:15 door Urb@ñus »
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2010, 00:37:14 »
En de ?