Vegatopia Forum

Bekeren

0 leden en 43 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #280 Gepost op: 07 juli 2010, 14:55:03 »
Ik sluit niet uit dat het bij sommige niet werkt, maar ik ken de ervaring van de straat om het zo te noemen. En het werkt wel degelijk om mensen te bewegen meer actief te zijn. Als er een andere succesvollere aanpak is dan er nu is, dan neem ik die graag aan. Maar dit is de enige manier.
Dat het sommige tegen de borst stoot en misschien hier en daar mensen zich juist afkeren neem ik voor lief en weegt niet op tegen de voordelen van dit op die manier doen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Bekeren
« Reactie #281 Gepost op: 07 juli 2010, 15:42:22 »
(in reactie op topic reactie nr #80 van Eelco)

Schandaal bij Café Centraal

Interviewer: 'Dus U hield een presentatie?'
Café-bezoeker: 'Ja, we waren bezig met afbeeldingen verzamelen voor ons nieuwe kookboek, met allemaal vrolijke plaatjes en toen had iemand er een heel akelige foto tussengedaan van een koeiehoofd aan een vleeshaak!'
Interviewer: 'Iemand?'
Café-bezoeker: 'Niet iemand van ons, hoor. Geen vlees eten is één ding, maar het moet wel leuk blijven toch? Nee, we denken dat het iemand is geweest van die dierenactivisten van hiernaast - die hebben, zeggen ze, ook al een keer de deuren van het slachthuis op de hoek dichtgelijmd'
Interviewer: 'Dat slachthuis dat nu in dezelfde kleuren is geverfd als Café Centraal? Is dat niet vervelend?'
Café-bezoeker: 'Integendeel! Is het niet enig? Het was een mooie follow-up na ons conflict over het feit dat er zoveel arme varkens geslacht worden, daar, en dat je het geschreeuw tot hier kon horen. Mooi dat we bedongen hebben dat er vanaf volgend jaar ook struisvogels verwerkt gaan worden, dus minder varkens. Zoals iedereen weet zijn struisvogels een soort kip, en die staan nog verder van de mens af dan varkens, dus dat betekent minder leed! Geweldig!'
Interviewer: 'En tot die tijd?'
Café-bezoeker: 'Mogen we van de gemeente de muziek, op oneven dagen, wat harder zetten. Fantastisch zoals iedereen meedenkt!'

(denkt na)

'Behalve natuurlijk die zure activisten van hiernaast, die klagen over alles'
Interviewer: 'Maar een nieuw kookboek?'
Café-bezoeker: 'Ja, samen met de slager van verderop. Doen we om en om een vlees en een vleesvervangend recept! Prachtig!'
Interviewer: 'Dank je (probeert weg te gaan) Kan het zijn dat de deur klemt?'

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #282 Gepost op: 07 juli 2010, 17:40:34 »
Eigenlijk een goed idee, een kookboek met vlees en een vleesvervangend recept.
Er zullen weinig vegetariërs zijn die door dat boek tot vleeseten worden bekeerd, doch de vleeseters die wel eens vegetarisch willen koken, doch niet goed weten hoe, kunnen over de drempel worden gehaald.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #283 Gepost op: 07 juli 2010, 18:14:34 »
Ik sluit niet uit dat het bij sommige niet werkt, maar ik ken de ervaring van de straat om het zo te noemen. En het werkt wel degelijk om mensen te bewegen meer actief te zijn. Als er een andere succesvollere aanpak is dan er nu is, dan neem ik die graag aan. Maar dit is de enige manier.
Dat het sommige tegen de borst stoot en misschien hier en daar mensen zich juist afkeren neem ik voor lief en weegt niet op tegen de voordelen van dit op die manier doen.
Dan snap je blijkbaar nog steeds niet waar het om gaat. Natuurlijk moet je daar mee doorgaan om op straat mensen aan te spreken met een leuke actie. Juist daar kun je meer mensen voor je ideeën werven. Maar het gaat om deze site met dit forum. Ook daar kun je proberen mensen te werven om samen met jou de straat op te gaan. Maar de crux zit erin dat jij niet kunt accepteren dat er mensen zijn die daar niet voortdurend op aangesproken willen worden. Nu een Duits vertaald gezegde: in de beperking herken je de meester. Beperk je tot rustige, neutrale bewoordingen zonder een oordeel te geven over het niet meedoen, en wees juist ontzettend blij en benader het positief dat er zeker ook via dit forum mensen tot actie zijn aan te zetten. Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te geven van de afgelopen jaren.
Vanuit de psychologie is bekend dat mensen liever iets horen wat ze goed doen, en niet voortdurend worden gewezen op wat er allemaal fout gaat. Je wordt er zelf ook sympathieker door.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2010, 18:17:40 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #284 Gepost op: 07 juli 2010, 19:09:31 »
Eigenlijk een goed idee, een kookboek met vlees en een vleesvervangend recept.


Daar zijn er een aantal van op de markt.

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #285 Gepost op: 07 juli 2010, 19:25:19 »
Alleen slaat het verhaaltje van PR_DogTrumpet nergens op. Ik durf er namelijk mijn handen voor in het vuur te steken dat er op Vegatopia geen recepten met vlees te vinden zijn. Dus hoezo: 'om en om een vlees en een vleesvervangend recept'?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #286 Gepost op: 07 juli 2010, 20:03:52 »
Dan snap je blijkbaar nog steeds niet waar het om gaat. Natuurlijk moet je daar mee doorgaan om op straat mensen aan te spreken met een leuke actie. Juist daar kun je meer mensen voor je ideeën werven. Maar het gaat om deze site met dit forum. Ook daar kun je proberen mensen te werven om samen met jou de straat op te gaan. Maar de crux zit erin dat jij niet kunt accepteren dat er mensen zijn die daar niet voortdurend op aangesproken willen worden.

Volgens mij spreek ik op dit forum niet continu aan dat mensen meer moeten doen. Dat is vooral in dit topic gebeurd omdat het erover ging.
Mij gaat het niet om de mensen die niet kunnen accepteren dat ze er op aangesproken worden. Die zijn voor mij niet boeiend. Het gaat om de personen die wel iets halen uit dat ze er op aangesproken worden. Zoals ik al zei, ik ben blij dat ik op dit forum vroeger ben aangesproken en gepusht ben om mee te doen met acties. Zonder vegatopia misschien geen actieve alex ;) Verder vind ik niet direct verschil in mensen op internet benaderen of op straat e.d.


Citaat
Beperk je tot rustige, neutrale bewoordingen zonder een oordeel te geven over het niet meedoen, en wees juist ontzettend blij en benader het positief dat er zeker ook via dit forum mensen tot actie zijn aan te zetten. Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te geven van de afgelopen jaren.

Ik geef geen oordeel, alleen een teleurstelling. Als iemand vlees mindert, vegetariër wordt etc. zal ik die persoon toejuichen.

Citaat
Vanuit de psychologie is bekend dat mensen liever iets horen wat ze goed doen, en niet voortdurend worden gewezen op wat er allemaal fout gaat. Je wordt er zelf ook sympathieker door. 

Vanuit de marketing is niet iedereen op dezelfde wijze te bereiken ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #287 Gepost op: 07 juli 2010, 20:23:27 »
Volgens mij spreek ik op dit forum niet continu aan dat mensen meer moeten doen. Dat is vooral in dit topic gebeurd omdat het erover ging.

Het gaat niet alleen over het mensen aanspreken dat ze meer moeten doen. Het ging over bekeren in het algemeen. Zoals in elke discussie je stokpaardjes er met de haren bijslepen, tot het behoorlijk irritant wordt. In een discussie bijvoorbeeld over een vegetarische site waarvan werd opgemerkt dat er ook recepten op staan waar niet-vegetarische ingrediënten worden gebruikt begin je opeens over de zuivelindustrie, en dat daar ook vissen voor vermoord worden. Het is die bekeerdrang, dat toontje, waar mensen een hekel aan hebben. Je doet het dus waarschijnlijk vaker dan je zelf denkt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #288 Gepost op: 07 juli 2010, 21:29:51 »
Volgens mij spreek ik op dit forum niet continu aan dat mensen meer moeten doen. Dat is vooral in dit topic gebeurd omdat het erover ging.

Het gaat niet alleen over het mensen aanspreken dat ze meer moeten doen. Het ging over bekeren in het algemeen. Zoals in elke discussie je stokpaardjes er met de haren bijslepen, tot het behoorlijk irritant wordt.
Dat is feitelijk niet correct.

Citaat
In een discussie bijvoorbeeld over een vegetarische site waarvan werd opgemerkt dat er ook recepten op staan waar niet-vegetarische ingrediënten worden gebruikt begin je opeens over de zuivelindustrie, en dat daar ook vissen voor vermoord worden. Het is die bekeerdrang, dat toontje, waar mensen een hekel aan hebben. Je doet het dus waarschijnlijk vaker dan je zelf denkt.

Is dat zoiets als constant anti-wkvoetbal(gekte) posts hebben in een wkvoetbaldraad?

Maar ff serieus.. als je kijkt naar die discussie over die site, was het puur een opmerking niet anders dan de opmerking daarvoor (over dat er dus vis in gerechten stond). Daarna vroeg iemand mij gewoon meer info n.a.v. mijn reactie. Moet ik dan niet antwoorden? Ik antwoord gewoon als iemand mij iets vraagt (waarschijnlijk heeft die persoon die het vroeg meer duidelijkheid gekregen, prima toch... ). Wat heeft dat met 'bekeerdrang' te maken?  Verder zijn de overige opmerkingen die ik gemaakt heb afgelopen periode allemaal ontopic geweest. Als ik als iemand het over wat die gegeten heeft vandaag meteen iets ga roepen over zuivelindustrie als daar in gerecht zuivel zat, dan zou er een terecht punt gemaakt worden. Hier niet het geval, dus termen als bekeerdrang is hier gewoonweg niet te onderbouwen in reactie op informatieve posts.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #289 Gepost op: 07 juli 2010, 21:49:48 »
Als er een andere succesvollere aanpak is dan er nu is, dan neem ik die graag aan. Maar dit is de enige manier.
Als mocht blijken dat ik niet gelijk heb, dan geef ik dat graag toe. Maar ik heb altijd gelijk.
homo homini lupus

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #290 Gepost op: 07 juli 2010, 21:51:32 »
Het gaat niet alleen over het mensen aanspreken dat ze meer moeten doen. Het ging over bekeren in het algemeen. Zoals in elke discussie je stokpaardjes er met de haren bijslepen, tot het behoorlijk irritant wordt. In een discussie bijvoorbeeld over een vegetarische site waarvan werd opgemerkt dat er ook recepten op staan waar niet-vegetarische ingrediënten worden gebruikt begin je opeens over de zuivelindustrie, en dat daar ook vissen voor vermoord worden. Het is die bekeerdrang, dat toontje, waar mensen een hekel aan hebben. Je doet het dus waarschijnlijk vaker dan je zelf denkt.

Dat het mensen irriteert zie ik ook wel. Maar ik hoor uit de mond van een zuiveladept of vleesfan nout nooit een krachtig tegenargument :-)

Ik probeer voor mijzelf, voordat ik ergens over begin, weleens iets dat in de kern een vergelijkbare discussie op zou moeten leveren en wat op mi toepassing is, bijvoorbeeld acohol drinken of autorijden;. in concreto: Hoe zou ik reageren als men mij aanspreekt op mijn vervuilende auto als ik zus-en-zo ter sprake breng?  Nooit kom ik dan in mijn overwegingen uit op dat ik het mogelijk irritant vind en bekeerderig kan vinden.  Ik vind het helemaal niet onprettig om aangesproken te worden op het feit dat ik niet op de fiets naar mijn werk ga.




Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #291 Gepost op: 07 juli 2010, 21:52:18 »

Als mocht blijken dat ik niet gelijk heb, dan geef ik dat graag toe. Maar ik heb altijd gelijk.

join the club :)

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #292 Gepost op: 07 juli 2010, 22:40:06 »
Dat het mensen irriteert zie ik ook wel.

Waarom ga je er dan mee door? Als mensen zich aan je ergeren zullen ze echt niet zo snel iets van je aannemen als je het hen door de strot probeert te duwen. Terwijl als je op een rustige, niet aanvallende, niet dwingende manier op vragen van anderen reageert de kans groot is dat ze er later nog eens op terug zullen komen of er zelf over zullen gaan nadenken.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #293 Gepost op: 07 juli 2010, 23:35:22 »
Dat het mensen irriteert zie ik ook wel.

Waarom ga je er dan mee door?

Kun je aangeven welke van mijn uitspraken wel en welke niet tot irritatie leiden en waarom precies? "Mensen vinden het vervelend" is geen antwoord.

Citaat
Als mensen zich aan je ergeren zullen ze echt niet zo snel iets van je aannemen als je het hen door de strot probeert te duwen. Terwijl als je op een rustige, niet aanvallende, niet dwingende manier op vragen van anderen reageert de kans groot is dat ze er later nog eens op terug zullen komen of er zelf over zullen gaan nadenken.

Je kunt ook betogen dat irritatie een zwaktebod is wat uiteindelijk leidt tot veel beter nadenken.


En:

Zou slavernij uiteindelijk zijn afgeschaft doordat slavendrijvers heel voorzichtig benaderd zijn op een niet-aanvallende manier? Zouden slavendrijvers het irritant gevonden hebben dat mensen tegen hen hebben gezegd dat slavernij niet deugt?
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2010, 23:40:39 door standaard »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bekeren
« Reactie #294 Gepost op: 07 juli 2010, 23:43:45 »
Je kunt ook betogen dat irritatie een zwaktebod is wat uiteindelijk leidt tot veel beter nadenken.
Je kan ook betogen dat irriteren een zwaktebod is omdat je niet overtuigend kan argumenteren (en ook niet al te best kan nadenken)

Citaat
Zou slavernij uiteindelijk zijn afgeschaft doordat slavendrijvers heel voorzichtig benaderd zijn op een niet-aanvallende manier? Zouden slavendrijvers het irritant gevonden hebben dat mensen tegen hen hebben gezegd dat slavernij niet deugt?
Niet weer dat kutargument.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #295 Gepost op: 07 juli 2010, 23:56:08 »
Dat het mensen irriteert zie ik ook wel.

Waarom ga je er dan mee door?

Kun je aangeven welke van mijn uitspraken wel en welke niet tot irritatie leiden en waarom precies? "Mensen vinden het vervelend" is geen antwoord.

Ik doelde niet op een specifieke uitspraak (al zou het vergelijken van mensen die vlees eten met mensen die kinderen misbruiken een goed voorbeeld zijn). Jij lijkt het in het algemeen niet erg te vinden als mensen zich (i.r.l.) ergeren aan jouw gedram (begrijp ik uit wat je typt). Terwijl dat dus verre van constructief is. Je hoeft namelijk niet te drammen en te zuigen om mensen te laten nadenken over vegetarisme; sterker nog; de meeste mensen zullen zich door die irritatie juist afsluiten voor de inhoudelijke boodschap.

En verder eens met Christiaan.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bekeren
« Reactie #296 Gepost op: 08 juli 2010, 00:33:04 »
Kun je aangeven welke van mijn uitspraken wel en welke niet tot irritatie leiden en waarom precies? "Mensen vinden het vervelend" is geen antwoord.
Om het heel globaal te schetsen, jouw berichten getuigen van een nogal eenzijdige, vastgeroeste blik op wat de enige juiste levenswijze is en een onvermogen je in te leven in mensen die daar net iets subtieler, ruimer over nadenken. Ook wekken je berichten een vrij militante, onverdraagzame indruk, mede door het aanvoeren van mijns inziens overdreven, vergezochte of ronduit ongepaste argumenten of vergelijkingen. Deze hebben meerdere malen al geleid tot een vervelend gehakketak, wat gisteravond duidelijk over de schreef is gegaan. Ook hyperbolen worden in deze berichten niet geschuwd. Mij doet het allemaal denken aan een bepaalde politicus die in Nederland niet geheel onsuccesvol is en er desondanks niet in slaagt een coalitie met andere partijen te vormen.

Ter overdenking, hier enkele uitspraken, waar ik zo mijn bedenkingen bij heb. Er zijn er nog veel meer.
Ik denk toch dat het het beste is als we eerst van die notoire vleesvreters met harde hand bekeren. Je weet wel, van die tokkies die per sé biefstuk en shoarma moeten en "veterariërs" dom vinden en ook niet bang zijn dat de dieren wraak nemen als je ze opeet.
Je moet ze een beetje in de val lokken, in eerste instantie met ze meelullen en er een paar hele legitieme vragen tussendoor gooien om ze in verwarring te brengen. De beste aanpak is de rollen om te draaien.
Ik zie het als een zwaktebod van een vegetariër als hij de de veganist in zo'n geval gaat lopen betichten van fundamentalistische en dogmatische lulkoek en in reactie hierop, voor straf extra honing gaat eten en liters melk naarbinnen zou willen gieten.
Wat is dat voor raar gedrag dan? Ging je vroeger als je op straat rottigheid uithaalde en aangesproken werd ook extra rottigheid uithalen.
Ik vind dit een hele nare 'ik bepaal zelf wel wat ik doe'-mentaliteit. Als het allemaal net kan volgens de wet, dan moeten we het maar doen ook. Omdat niet in de wet staat dat je iemand niet mag treiteren, gaan we lekker iemand treiteren. Bij geenstijl.nl en dat soort etter-sites hebben ze hier last van. Bah. Omdat het doodmaken en eten van dieren niet tegen de wet is, ga ik lekker extra veel dieren doodmaken en opeten.... Heel vreemd. Waar komt dat vandaan?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bekeren
« Reactie #297 Gepost op: 08 juli 2010, 00:34:12 »
En met deze stichtelijke boodschap wil ik dan weer de nachtrust in de draad Bekeren inluiden.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #298 Gepost op: 08 juli 2010, 08:29:53 »
Citaat
Zou slavernij uiteindelijk zijn afgeschaft doordat slavendrijvers heel voorzichtig benaderd zijn op een niet-aanvallende manier? Zouden slavendrijvers het irritant gevonden hebben dat mensen tegen hen hebben gezegd dat slavernij niet deugt?
Niet weer dat kutargument.

Dit is geen argument, Christiaan!!

Dit is open vraag, waarop niet eens antwoord nodig is en die slechts gesteld wordt om de aandacht van religie en godsdienst af te leiden, waarover wij het nu tenslotte niet hebben.

Door jezelf deze vraag te stellen kan wellicht geconcludeerd worden dat een "harde aanpak" (=het beestje bij de naam noemen) van vleeseters wél werkt omdat misschien ook (dat weet ik niet) op die manier ook ooit een eind aan slavernij is gekomen.

Stonden er niet vaak mensen te schreeuwen en te demonstreren met spandoeken tegen stierenvechten in Spanje??? Die "sport" staat momenteel ZEER ter discussie!

Kortom, nadenken voordat je met een primaire reactie als 'niet weer dat kutargument' komt, als dat argument niet gegeven wordt met als doel aan te geven dat vleeseten niet deugt.


Ter overdenking, hier enkele uitspraken, waar ik zo mijn bedenkingen bij heb. Er zijn er nog veel meer.

Ik zal ze nog eens toelichten, omdat je mij blijkbaar ook niet kunt volgen.

Ik denk toch dat het het beste is als we eerst van die notoire vleesvreters met harde hand bekeren. Je weet wel, van die tokkies die per sé biefstuk en shoarma moeten en "veterariërs" dom vinden en ook niet bang zijn dat de dieren wraak nemen als je ze opeet.

Het enige dat ik hier stel is: Regelrecht tuig kun je niet met een zachte aanpak en 'bewustwordinigs'-verhalen overtuigen van het niet eten van vlees. Die lui moet je dus gewoon confronteren met keiharde uitspraken, wil de boodschap enigzins overkomen.

(En kom nu alsjeblieft niet weer met totaal irrelevante reacties als: "Dat werkt toch niet", "Voor iedereen gelden andere normen en waarden." etc....dat is een heel andere zaak dan de simpele vraag: hoe kun je vleeseters 'bekeren')


Je moet ze een beetje in de val lokken, in eerste instantie met ze meelullen en er een paar hele legitieme vragen tussendoor gooien om ze in verwarring te brengen. De beste aanpak is de rollen om te draaien.

Omdat je in de minderheid bent en op voorhand al raar wordt gevonden omdat je niet meedoet aan vleeseten, kun je in discussies prima de rollen omdraaien. Voorkom de "Waarom eet je géén vlees?"-vraag, door als je die vraag zich aan ziet dienen te vragen: "Waarom eet jij eigenlijk vlees? Hoe is dat zo gekomen?"

Hier is NIETS millitant aan en NIETS extreems!

Ik zie het als een zwaktebod van een vegetariër als hij de de veganist in zo'n geval gaat lopen betichten van fundamentalistische en dogmatische lulkoek en in reactie hierop, voor straf extra honing gaat eten en liters melk naarbinnen zou willen gieten.

Als dit geen zwaktebod is, hoe zou jij dit soort reacties dán typeren???  Dit is gewoon een constatering.  Ook geen fundamentalistisch, agressief, asociaal gedrag van mij. Ik snap niet waarom je dit aanhaalt. Ik constateer iets en ik probeer de vergelijking te maken met de discussie tussen een vegetariër en een veganist, omdat dat voor vegetariërs onder ons misschien een mooie spiegel is die je je voor kunt houden; wat te doen als je door iemand benaderd wordt, die in ethisch opzicht z'n eetgewoontes beter op orde heeft dan jijzelf?

Wat is dat voor raar gedrag dan? Ging je vroeger als je op straat rottigheid uithaalde en aangesproken werd ook extra rottigheid uithalen.
Ik vind dit een hele nare 'ik bepaal zelf wel wat ik doe'-mentaliteit. Als het allemaal net kan volgens de wet, dan moeten we het maar doen ook. Omdat niet in de wet staat dat je iemand niet mag treiteren, gaan we lekker iemand treiteren. Bij geenstijl.nl en dat soort etter-sites hebben ze hier last van. Bah. Omdat het doodmaken en eten van dieren niet tegen de wet is, ga ik lekker extra veel dieren doodmaken en opeten.... Heel vreemd. Waar komt dat vandaan?

Zelfde verhaal als dat zwaktebod + aanklacht tegen geenstijl-achtige benaderingen die ertoe leiden dat mensen tegenelkaar op gaan bieden met wat ze allemaal wel niet durven en doen en waar competitie, strijd, winnen, sterker zijn heel belangrijk worden gevonden.


Ik snap niet waarom je mijn reacties niet vind deugen. Ik probeer de zaken juist te relativeren. Bijvoorbeeld door discussies tussen vleeseter en vegetariër te vergelijken met discussies tussen vegetariërs en veganisten. De bevindingen moeten er niet toe leiden dat je geen ethische discussie meer aan kunt gaan.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #299 Gepost op: 08 juli 2010, 08:35:19 »
Ik doelde niet op een specifieke uitspraak (al zou het vergelijken van mensen die vlees eten met mensen die kinderen misbruiken een goed voorbeeld zijn).

Die vergelijking heb ik nergens getrokken. Ik heb iets anders gezegd.

Citaat
Terwijl dat dus verre van constructief is. Je hoeft namelijk niet te drammen en te zuigen om mensen te laten nadenken over vegetarisme; sterker nog; de meeste mensen zullen zich door die irritatie juist afsluiten voor de inhoudelijke boodschap.

Nog een keer de vraag. Waarom zou dat niet effectief zijn?

Tegen beter weten in (voordat Christiaan weer klaagt dat ik dat 'argument' er niet bij mag halen):

Hoe is de afschaffing van de slavernij tot stand gekomen?


Ik ken geen enkele omwenteling uit de geschiedenis of stap in de beschaving waarbij mensen voorzichtig met allerlei open deuren en gedraai op andere gedachten zijn gebracht.