Vegatopia Forum

Bekeren

0 leden en 31 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #260 Gepost op: 04 juli 2010, 22:02:43 »
Een kookboek (wat je zelf als voorbeeld aanhaalde) is toch ook grotendeels gericht op bestaande vegetariërs? Waarom zou dat wel 'actief' zijn en onderling informatie uitwisselen over bijvoorbeeld recepten, producten en restaurants niet?

Dat ligt een beetje aan hoe je het brengt. Als je actief die recepten, producten en restaurants verspreid, dan is dat anders dan een receptenuitwisseling tussen vegetariers zoals hier vooral gebeurd. Het ene is naar buiten gericht, het andere naar binnen gericht.

Sommige kookboeken zijn inderdaad gericht op vegetariërs. Andere niet en willen juist de doelgroep daar buiten bereiken.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #261 Gepost op: 04 juli 2010, 22:30:42 »
Begrijp heel goed dat personen een blokkade opwerpen omdat er aan hun geweten geknaagd wordt.
Inderdaad, want het is hun geweten en daar gaan ze dus zelf over. Ik vind het prima dat jij een oordeel hebt over mijn mate van activisme, maar dan moet je het ook kunnen verdragen dat ik van oordeel ben dat je heel vervelend bezig bent door je met mijn geweten te bemoeien.
homo homini lupus

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #262 Gepost op: 04 juli 2010, 22:39:37 »
Aan mijn geweten wordt absoluut niet geknaagd. Ik zet me namelijk actief in voor diverse instanties. Ik vind alleen niet dat iemand een 'mindere' of 'slechtere' vegetariër is als hij of zij niet 'actief' is. En dat wordt hier wel gesuggereerd door een aantal mensen. Op een heel vervelende manier inderdaad.
Wie zijn jullie om dat te bepalen, waarom denken jullie de wijsheid in pacht te hebben?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #263 Gepost op: 04 juli 2010, 23:32:48 »
Begrijp heel goed dat personen een blokkade opwerpen omdat er aan hun geweten geknaagd wordt.
Inderdaad, want het is hun geweten en daar gaan ze dus zelf over. Ik vind het prima dat jij een oordeel hebt over mijn mate van activisme, maar dan moet je het ook kunnen verdragen dat ik van oordeel ben dat je heel vervelend bezig bent door je met mijn geweten te bemoeien.
Ik kan dat wel verdragen hoor.

Citaat
Wie zijn jullie om dat te bepalen, waarom denken jullie de wijsheid in pacht te hebben?

Niemand heeft waarheid in pacht. Maar als hier vegetariërs die verder niet echt actief zijn al aangeven dat door alleen vegetariër te zijn hun omgeving al een beetje beïnvloeden kan je toch wel logisch redeneren dat deze vegetariërs veel meer zouden kunnen beïnvloeden als ze een groter bereik creëren. En een grotere invloed hebben betekent uiteindelijk gewoonweg meer effect. Meer effect betekent veel voor de dieren, medemens en natuur. Effecten van actief zijn, zijn ook meetbaar.

En zoals ik al zei.. ik vind het gewoon puur zonde en het zijn onbenutte kansen. Vinden jullie het bv. niet enorm zonde en een gemiste kans als een tv-optreden voor misschien wel honderdduizenden mensen ofzo niet door kan gaan puur omdat er te weinig vrijwilligers zijn? Of dat er diverse acties niet doorgaan vanwege te weinig vrijwilligers? Of dat organisaties soms op hun gat liggen omdat er intern mensen zijn weggegaan en/of ze niet mensen kunnen vinden? Daarom
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #264 Gepost op: 04 juli 2010, 23:56:26 »
Begrijp heel goed dat personen een blokkade opwerpen omdat er aan hun geweten geknaagd wordt.
Inderdaad, want het is hun geweten en daar gaan ze dus zelf over. Ik vind het prima dat jij een oordeel hebt over mijn mate van activisme, maar dan moet je het ook kunnen verdragen dat ik van oordeel ben dat je heel vervelend bezig bent door je met mijn geweten te bemoeien.
Ik kan dat wel verdragen hoor.
Ja, dat heb ik gemerkt.  ::)
homo homini lupus

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bekeren
« Reactie #265 Gepost op: 05 juli 2010, 00:12:56 »
Of een site met vegetarische recepten? :vork: De mensen die zich hebben aangemeld op het Vegatopiaforum zitten hier omdat ze vegetariër zijn. Die vinden hun vegetariër-zijn blijkbaar zo'n belangrijk onderdeel van hun identiteit dat ze zich daarom bij een vegetarische online community hebben aangesloten. Met elkaar laten we zien dat vegetarisch eten niet moeilijk of ingewikkeld of geitenwollensokkerig hoeft te zijn en dat vegetariërs eigenlijk net gewone mensen zijn. Iedereen op dit forum is dus eigenlijk een actieve vegetariër!
En dit wil ik even onderstrepen. Vegatopia trekt maandelijks 45.000-50.000 bezoekers (let wel, absolute unique visitors). We zijn hartstikke trots op de site zelf, die zeer goed wordt gelezen, maar het merendeel van de bezoekers klikt ook door naar het forum - en dat is niet alleen het selecte groepje forummers, maar ook mensen die informatie of recepten zoeken.

Juist door de actieve community en de focus op lekker vegetarisch eten (en juist niet op de principiële achtergronden) laten we met elkaar (redactie, webmasters, mods, en vooral ook de bezoekers) zien dat het "hip en sexy [is] om vegetarisch te zijn" (Teleac). Teleac over Vegatopia: "Boordevol met recepten, kookboeken een zeer levendig forum en een top 10 van lekkere vega-restaurants per provincie." En zo worden we bijvoorbeeld ook door Mijn Puber gelinkt. We zijn regelmatig zichtbaar in de online en de offline pers.

Wij zien het forum dus niet als slechts een onderonsje, maar juist als hét voorbeeld dat vegetarisch eten gezellig, lekker en leuk kan zijn. Mede daarom zie je op de hoofdsite ook de meest recente berichten uit de openbare forums en het twitterkanaal, en kunnen de bezoekers restaurants beoordelen (en dat doen ze ook). En juist door deze dynamiek hebben we een aardige impact.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2010, 00:15:07 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #266 Gepost op: 05 juli 2010, 00:23:07 »
Begrijp heel goed dat personen een blokkade opwerpen omdat er aan hun geweten geknaagd wordt.
Inderdaad, want het is hun geweten en daar gaan ze dus zelf over. Ik vind het prima dat jij een oordeel hebt over mijn mate van activisme, maar dan moet je het ook kunnen verdragen dat ik van oordeel ben dat je heel vervelend bezig bent door je met mijn geweten te bemoeien.
Ik kan dat wel verdragen hoor.
Ja, dat heb ik gemerkt.  ::)
Ik schiet toch nergens uit mijn slof?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #267 Gepost op: 05 juli 2010, 00:28:53 »
@eelco: Heb al eerder aangegeven dat het initiatief vegatopia en de vrijwilligers een actieve(re) houding is. Dat soort initiatieven zijn altijd goed. Maar dat zegt dus niet zoveel over leden van een forum dus.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bekeren
« Reactie #268 Gepost op: 05 juli 2010, 00:38:51 »
@Draek: en mijn these is dat juist door de activiteit in het forum het initiatief Vegatopia substantieel wordt ondersteund en dat we zonder onze leden en hun bijdragen veel minder serieus zouden worden genomen.

Willem heeft dat onlangs mooi verwoord (opa vertelt  ;) ):
Ik heb in die tijd wel ervaren dat een groep wordt aangevoerd door voorlopers, mensen die hand- en spandiensten willen verrichten en een gigantische groep van mensen die wel sympathie hebben, maar dat liever op hun eigen rustige manier willen uiten en naar willen leven.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #269 Gepost op: 05 juli 2010, 00:41:29 »
@Draek: en mijn these is dat juist door de activiteit in het forum het initiatief Vegatopia substantieel wordt ondersteund en dat we zonder onze leden en hun bijdragen veel minder serieus zouden worden genomen.

Op die manier. Ja, ok, een actief forum is natuurlijk zeker een interessant punt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #270 Gepost op: 05 juli 2010, 00:54:50 »
Ik heb niet de indruk dat er op dit forum veel stemming gemaakt hoeft te worden tegen drammende activisten.
homo homini lupus

Aiko

Re:Bekeren
« Reactie #271 Gepost op: 05 juli 2010, 01:08:24 »
Ik denk dat niemand echt de moeite neemt dit onderwerp te lezen. Blegh, wat een irritantsaai potje verbaal pingpong zo. Het is dat ik bovenstaand berichtje per toeval tegenkom...

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #272 Gepost op: 05 juli 2010, 01:40:01 »
Ik denk dat niemand echt de moeite neemt dit onderwerp te lezen. Blegh, wat een irritantsaai potje verbaal pingpong zo.

Blijkbaar heb je het wel gelezen om dat laatste te concluderen eruit :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #273 Gepost op: 05 juli 2010, 10:45:36 »
Wáárom is het eigenlijk zo belangrijk dat alle vegetariërs actief zijn? Waarom is het niet voldoende als de grote, zwijgende meerderheid gewoon vegetariër is? Waarom is het niet voldoende als iedereen voor zichzelf besluit om geen dode dieren meer te eten, waarom zou iedereen verplicht zieltjes moeten gaan winnen?
Volgens mij bereik je veel meer met een massa vegetariërs voor wie het vanzelfsprekend is dat ze geen vlees eten en die niet zo nodig anderen hoeven te bekeren, dan met een klein clubje schreeuwerds die anderen hun eetgewoonten proberen op te leggen. Zo zal vegetarisme sneller als een normaal, geaccepteerd voedingspatroon beschouwd gaan worden, dan wanneer het met radicalisme en extremisme geassocieerd wordt/blijft worden. Het is voor niet-vegetariërs namelijk makkelijker om hun ogen te sluiten voor mensen die hen op dwingende wijze proberen te 'bekeren' dan voor 'normale' mensen in hun omgeving die ook vegetariër of veganist blijken te zijn (en achter wie ze het wellicht nooit gezocht hadden). De meeste mensen sluiten zich nu eenmaal minder snel aan bij een clubje extremisten dan dat ze interesse tonen als hun (verder normale) collega/buurman/schoonzus geen vlees blijkt te eten zònder hen zelf elke keer aan te spreken op hun eetpatroon.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #274 Gepost op: 05 juli 2010, 11:41:39 »
Wáárom is het eigenlijk zo belangrijk dat alle vegetariërs actief zijn? Waarom is het niet voldoende als de grote, zwijgende meerderheid gewoon vegetariër is? Waarom is het niet voldoende als iedereen voor zichzelf besluit om geen dode dieren meer te eten, waarom zou iedereen verplicht zieltjes moeten gaan winnen?

Niet verplicht, je overdrijft. Maar het is teleurstellend als dat niet gebeurd. Omdat zoals ik al aangaf vegetariers zelf al aangeven dat alleen hun aanwezigheid effect creëert in hun omgeving, dus als ze dat bereik vergroten heeft dat nog meer effect. En vegetarier wordt je vaak omdat je dat doet voor de dieren, milieu en voor een betere wereld. Dan is het toch juist goed als je meer mensen kan 'veranderen' of 'inspireren'? Dus het is een gemiste kans.

Citaat
Volgens mij bereik je veel meer met een massa vegetariërs voor wie het vanzelfsprekend is dat ze geen vlees eten en die niet zo nodig anderen hoeven te bekeren,
Die groep is en blijft klein. De enige toenames (vooral in part-time veggies) is gekomen door campagnes van groepen die dus wel actief promoten. Denk je dat er vegetariërs zo bij komen zonder actieve invloed van buiten?

Citaat
dan met een klein clubje schreeuwerds die anderen hun eetgewoonten proberen op te leggen.

Dat is wederom een beetje overdrijven. Ok, sommige groepen gaan met megafoons een hoop schreeuwen. Ook ooit gedaan. Doe ik niet meer, omdat het idd negatief werkte. Nu positief, met informatie, uitleg, geven van diverse invalshoeken en praktische informatie. Werkt goed. Sensibiliseren.

En personen die ook tegen positieve benadering meteen hard er tegen in gaan e.d. hou je altijd.

Citaat
Zo zal vegetarisme sneller als een normaal, geaccepteerd voedingspatroon beschouwd gaan worden, dan wanneer het met radicalisme en extremisme geassocieerd wordt/blijft worden.
Radicalisme is niet perse erg. Het wordt nu vaak negatief belicht, maar in feite zijn alle vegetariers radicalen vanuit perspectief van anderen. Dat kan je soms erg makkelijk omdraaien in discussies.

Citaat
Het is voor niet-vegetariërs namelijk makkelijker om hun ogen te sluiten voor mensen die hen op dwingende wijze proberen te 'bekeren' dan voor 'normale' mensen in hun omgeving die ook vegetariër of veganist blijken te zijn (en achter wie ze het wellicht nooit gezocht hadden). De meeste mensen sluiten zich nu eenmaal minder snel aan bij een clubje extremisten dan dat ze interesse tonen als hun (verder normale) collega/buurman/schoonzus geen vlees blijkt te eten zònder hen zelf elke keer aan te spreken op hun eetpatroon.

Maar je gaat nu de uitersten vergelijken. Als je als clubje representatieven op straat staat, de collega/buurman/schoonzus-types, dan bereik je ook die connectie. Positief actief. Momenteel bezig met Plantaardig Maandag. Wordt erg goed ontvangen. Heel luchtige en laagdrempelige benadering.

Alle veranderingen zijn zo goed als toe te schrijven aan actieve benadering. Dus niet aan het hopen dat omgeving wel mee verandert.
Zou wat zijn als bewegingen uit het verleden die methode hadden toegepast. Denk dat er dan niet veel verandert was.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2010, 11:51:49 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #275 Gepost op: 05 juli 2010, 14:10:23 »
Blijkbaar zit in jouw manier van schrijven iets, dat maakt waardoor anderen zich verplicht voelen of juist de kop ervoor gooien. Stel dat iemand binnen dit forum ontzettend veel meer aandacht wil geven aan sterk overgewicht. Daar valt maatschappelijk ook iets voor te zeggen, want het probleem wordt voor bepaalde bevolkingsgroepen echt nijpend. Bovendien is er met vegetarisch eten een goed link te leggen. Argumenten te over om van start te gaan, denk ik. En vervolgens word jij Draeck er voortdurend op aangesproken dat wat je doet te weinig is, omdat hier toch sprake is van een heel groot probleem: vroege sterfte van jonge mensen, kwaliteit van leven en meer van die doemverhalen. En jij doet maar niks, je staat niet in een kraam, of welke actie dan ook maar. Zelfs geef je te kennen dat dit toch lang niet zo'n groot probleem is als het moedwillig laten sterven van de kwetsbaarsten in de de samenleving, de dieren. Je krijgt geheid een discussie die lijkt op deze. Jij zit dan in de positie dat je niet verweten wilt worden dat je het probleem bagatelliseert, en de slankstrijders blijven op het standpunt staan dat ze heel teleurgesteld zijn in jou, omdat je steeds aan de kant blijft staan. Dit is dus de onjuiste toon waarmee je een discussie aangaat. Nogmaals, ik begrijp niet dat je dit niet begrijpt.
Je moet je eigen bijdragen maar eens teruglezen en je verplaatsen in de mensen die je aanspreekt alsof iemand jou aanspreekt op dit afvallenprobleem.
De Fransen hebben er een mooie uitdrukking voor: (vertaald) het is de toon die de muziek maakt. Het gaat niet om het gegeven of de muziek uit een goed hart komt, het gaat er ook om of je in staat bent mensen jouw muziek te laten beluisteren. En met je mee te laten denken, te inspireren tot goede daden, met jou mee actie te laten voeren of samen met anderen de maatschappelijke meganismen te lijf willen gaan die maken dat vlees eten nog steeds heel gewoon is. En het gaat er niet om mensen die het in principe voor een groot deel met je eens zijn neer te zetten als actieweigeraars. Alleen al dat je het woordje 'teleurgesteld' daarbij gebruikt geeft al aan, dat je je zelf als beter beschouwt dan deze mensen.  
Je haalt graag Gandhi aan. Hij was met name degene die vond dat het Congres in India niet voldoende deed aan de door hem gepredikte normen geweldloosheid en burgerlijke ongehoorzaamheid. Hij was daarin volstrekt teleurgesteld, maar dit waren zijn politieke tegenstanders. Hij is al in de jaren 30 naar Engeland getogen om daar zijn verhaal te vertellen en nog meer medestanders achter zich te krijgen. Dit deed hij uiteraard niet door die potentiële medestanders van zich te vervreemden door zijn teleurstelling over hen uit te spreken. Het zal je misschien tegenvallen, maar Gandhi voorzag in zijn eigen levensbehoefte in Engeland door zijn eigen melkgeiten uit India mee te nemen. Voordat je dit gaat betwijfelen: ik heb een foto in mijn bezit die dit laat zien. Misschien is dit beeld zelfs voor jou een aanleiding om wat voorzichtiger om te springen met gevoeligheden van anderen. Ook rolmodellen kunnen zich in een andere tijd anders presenteren dan je van hen zou verwachten. Het maakt ze alleen maar menselijker. Hoe menselijker je bent hoe overtuigender je kunt zijn.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re: Bekeren
« Reactie #276 Gepost op: 05 juli 2010, 21:01:44 »
Blijkbaar zit in jouw manier van schrijven iets, dat maakt waardoor anderen zich verplicht voelen of juist de kop ervoor gooien.
Ik heb er geen probleem mee. Ik kijk vooral naar het gewin niet naar diegene die ik toch niet bereik. Dat heb je op straat ook wel.

Citaat
Stel dat iemand binnen dit forum ontzettend veel meer aandacht wil geven aan sterk overgewicht.
Ik heb sterk gevaarlijk overgewicht.

Citaat
Daar valt maatschappelijk ook iets voor te zeggen, want het probleem wordt voor bepaalde bevolkingsgroepen echt nijpend. Bovendien is er met vegetarisch eten een goed link te leggen. Argumenten te over om van start te gaan, denk ik. En vervolgens word jij Draeck er voortdurend op aangesproken dat wat je doet te weinig is, omdat hier toch sprake is van een heel groot probleem: vroege sterfte van jonge mensen, kwaliteit van leven en meer van die doemverhalen. En jij doet maar niks, je staat niet in een kraam, of welke actie dan ook maar. Zelfs geef je te kennen dat dit toch lang niet zo'n groot probleem is als het moedwillig laten sterven van de kwetsbaarsten in de de samenleving, de dieren. Je krijgt geheid een discussie die lijkt op deze. Jij zit dan in de positie dat je niet verweten wilt worden dat je het probleem bagatelliseert, en de slankstrijders blijven op het standpunt staan dat ze heel teleurgesteld zijn in jou, omdat je steeds aan de kant blijft staan. Dit is dus de onjuiste toon waarmee je een discussie aangaat. Nogmaals, ik begrijp niet dat je dit niet begrijpt.

Als groep A ergens voor strijd en groep B (waar ik dan bv. onder zou vallen in je voorbeeld) het minimale doet (bv. hooguit een donatie geeft). Dan heeft groep A volkomen gelijk als ze groep B actiever proberen te krijgen en ze wijst op waar ze voor staan in verhouding met wat ze daarvoor doen.

Citaat
Je moet je eigen bijdragen maar eens teruglezen en je verplaatsen in de mensen die je aanspreekt alsof iemand jou aanspreekt op dit afvallenprobleem.

Ik denk dat ik redelijk keurig geargumenteerd heb en aangegeven heb wat ik vind hier van.

Citaat
De Fransen hebben er een mooie uitdrukking voor: (vertaald) het is de toon die de muziek maakt. Het gaat niet om het gegeven of de muziek uit een goed hart komt, het gaat er ook om of je in staat bent mensen jouw muziek te laten beluisteren. En met je mee te laten denken, te inspireren tot goede daden, met jou mee actie te laten voeren of samen met anderen de maatschappelijke meganismen te lijf willen gaan die maken dat vlees eten nog steeds heel gewoon is.

Maar hier ben ik het zeker over eens.

Citaat
En het gaat er niet om mensen die het in principe voor een groot deel met je eens zijn neer te zetten als actieweigeraars. Alleen al dat je het woordje 'teleurgesteld' daarbij gebruikt geeft al aan, dat je je zelf als beter beschouwt dan deze mensen.  

Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat je dit geheel verkeerd dan leest. En hoe mooi je de tonen ook kan aangeven. Niet iedereen hoort het hetzelfde.
Je brengt het nl. veel negatiever dan ik feitelijk aangeef. Ik denk dat reëel is om teleurstelling uit te spreken. En dat doe ik niet eens anders dan MLK etc. deden.
Mijn bewoording is daar nog wel redelijk soft bij als je die quotes erbij pakt.

Hoe iedereen het interpreteert is natuurlijk aan degene zelf, maar denk dat uiteindelijk in de logica genoeg klopt (vegetariers met minimale inzet in eigen omgeving al effect => grotere inzet, meer verspreiding, meer bereik is grotere invloed).

Citaat
Dit deed hij uiteraard niet door die potentiële medestanders van zich te vervreemden door zijn teleurstelling over hen uit te spreken.

Al die iconen hebben wel op bepaalde manier dit gedaan. Vooral om aan te geven hoe belangrijk het is mee te doen. Zie ook eerdere quotes.

Citaat
Het zal je misschien tegenvallen, maar Gandhi voorzag in zijn eigen levensbehoefte in Engeland door zijn eigen melkgeiten uit India mee te nemen. Voordat je dit gaat betwijfelen: ik heb een foto in mijn bezit die dit laat zien. Misschien is dit beeld zelfs voor jou een aanleiding om wat voorzichtiger om te springen met gevoeligheden van anderen. Ook rolmodellen kunnen zich in een andere tijd anders presenteren dan je van hen zou verwachten. Het maakt ze alleen maar menselijker. Hoe menselijker je bent hoe overtuigender je kunt zijn.  

Ik weet niet wat de melkgeiten van gandhi hier toe doen? Ik zal nooit personen als een soort heilige zien hoor. Het zijn niet meer dan inspirators.

Wat betreft de gevoeligheden. Ik weet niet waar ik hier iemand op zijn gevoel heb getrapt? Ik denk dat mijn gegeven teleurstelling toch vanuit mijn perspectief duidelijk moge zijn. Ik vind het gewoon zulke gemiste kansen.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2010, 01:12:05 door Eelco »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bekeren
« Reactie #277 Gepost op: 07 juli 2010, 00:46:01 »
Zo. Na lang heen en weer overleg hebben we besloten de berichten in deze draad vanaf dit punt te verwijderen, omdat het eerst uitermate ongezellig en daarna uitermate off-topic begon te worden. Nieuw begin, nieuwe kansen. Houdt het fatsoenlijk, houdt het on-topic.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Edo

  • ***
  • 163
Re:Bekeren
« Reactie #278 Gepost op: 07 juli 2010, 01:29:48 »
Was ook niet uit op een discussie over bekeren, maar meer om statistieken.
Dit was het uitgangspunt.
homo homini lupus

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Bekeren
« Reactie #279 Gepost op: 07 juli 2010, 13:33:41 »
Blijkbaar zit in jouw manier van schrijven iets, dat maakt waardoor anderen zich verplicht voelen of juist de kop ervoor gooien.

Ik heb er geen probleem mee. Ik kijk vooral naar het gewin niet naar diegene die ik toch niet bereik. Dat heb je op straat ook wel.


Ik denk dat ik redelijk keurig geargumenteerd heb en aangegeven heb wat ik vind hier van.

Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat je dit geheel verkeerd dan leest. En hoe mooi je de tonen ook kan aangeven. Niet iedereen hoort het hetzelfde.
Je brengt het nl. veel negatiever dan ik feitelijk aangeef. Ik denk dat reëel is om teleurstelling uit te spreken. En dat doe ik niet eens anders dan MLK etc. deden.
Mijn bewoording is daar nog wel redelijk soft bij als je die quotes erbij pakt.

Hoe iedereen het interpreteert is natuurlijk aan degene zelf, maar denk dat uiteindelijk in de logica genoeg klopt (vegetariers met minimale inzet in eigen omgeving al effect => grotere inzet, meer verspreiding, meer bereik is grotere invloed).

Wat betreft de gevoeligheden. Ik weet niet waar ik hier iemand op zijn gevoel heb getrapt? Ik denk dat mijn gegeven teleurstelling toch vanuit mijn perspectief duidelijk moge zijn. Ik vind het gewoon zulke gemiste kansen.

Laten we het erover eens zijn dat er niets tegen jouw inzet is. Ik heb van hierboven citaten gekopieerd die slaan op het wezen van mijn kritiek op jou. Je verwacht te veel van mensen die het voor een groot deel met je eens zijn. Die mensen hebben het recht om zich op een eigen manier in te zetten en niet het risico te lopen daarover commentaar te krijgen. Zelfs hebben ze het recht om zich verder niet met de buitenwereld te bemoeien. Je moet het maar zo zien: blijkbaar heb jij mede er voor gezorgd dat ook deze mensen overtuigd zijn van het vegetarisch eten. Je kunt er dan verder onbedoeld voor zorgen dat zij zich aan de constante oproep van jou gaan ergeren. En het risico zit er dan ook nog in dat jouw basishouding van teleurstelling mensen zich ook nog eens van de goede zaak gaan afkeren. Hou altijd je doel voor ogen: je wilt graag anderen die nog steeds vlees eten van die gewoonte afhelpen. En daar is kritiek op mensen die het voor een groot deel met je eens zijn niet een goed middel bij.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken