Wat is je punt?
Dat ik het prima vindt als men mij wil proberen te bekeren tot iets, tenzij de achterliggende intenties niet deugen. Iemand "bekeren" tot vegetarisme is alleen maar positief,
want dat scheelt dierenleed. Een vleeseter moet dat ook begrijpen.
Hoe kom je er bij dat we bekeerd zijn? Uit mijn omgeving was niemand vegetariër, laat staan dat iemand bij mij heeft lopen drammen dat ik het moest worden omdat ik immoreel bezig was. Waarschijnlijk had ik dan zelfs nog een extra stuk vlees opgeschept.
Wat is dat voor raar gedrag dan? Ging je vroeger als je op straat rottigheid uithaalde en aangesproken werd ook extra rottigheid uithalen.
Ik vind dit een hele nare 'ik bepaal zelf wel wat ik doe'-mentaliteit. Als het allemaal net kan volgens de wet, dan moeten we het maar doen ook. Omdat niet in de wet staat dat je iemand niet mag treiteren, gaan we lekker iemand treiteren. Bij geenstijl.nl en dat soort etter-sites hebben ze hier last van. Bah. Omdat het doodmaken en eten van dieren niet tegen de wet is, ga ik lekker extra veel dieren doodmaken en opeten.... Heel vreemd. Waar komt dat vandaan?
Keuzevrijheid is een groot goed, laten we dat vooral proberen te behouden
Ja, maar verdedigen dat vegetarisch eten geen geloofsovertuiging is, is dat ook. Beweren dat vleeseten niet diervriendelijk is is dat ook.
En trouwens: heb je wel keuzevrijheid als je van jongs af aan, vlees naarbinnen geschoven krijgt met de mededeling je bord leeg te eten en als je navraag doet over wat er op je bord ligt geen tekst en uitleg in het slachthuis krijgt? We gingen vroeger op school broodjes bakken in de plaatselijke bakkerij. Sommigen deden daar later plakken worst op zag ik. We gingen nooit naar de worstfabriek om te kijken hoe je worst maakt.
PR_Deltoid werd hier aangevallen vanwege zijn stelling die ongeveer zoiets luidde als:
- geen dieren eten: geen dierenleed veroorzaken (of in ieder geval minder)
- dieren eten: dierenleed veroorzaken
Hier kwamen hele kwade reacties op en je kan het niet máááááken om zoiets te zeggen en dat is wel heel erg met "het wijzende vingertje", bekeerderig en wat niet al.... Vervolgens ontstond er een discussie waaruit bleek dat niet objectief vast te stellen is of het opeten van dieren ethisch dan wel onethisch is, wat natuurlijk het geval is.
Tweede punt in de discussie was of die keuzevrijheid (hierboven ook genoemd) wel altijd goed is. Ik merkte op dat de meerderheid van de bevolking zijn banksaldo graag verdubbeld ziet en toch komt een wet die dit automatisch jaarlijks regelt er nooit door. Enerzijds is de wet (willem legde dat uit) het resultaat van wijzigende inzichten, indirect afkomstig via een democratisch systeem. Anderzijds wordt wat men wel en niet mag gewoon van bovenaf bepaald omdat men vanuit die positie gevolgen beter kan overzien.
Ik zie niet in waarom vleeseters niet aan hun verstand gebracht kan worden dat hun eetgedrag zéér schadelijk is en zéér veel dierenleed veroorzaakt (enkele duizenden dierenlevens per mensenleven). Dit is hard nodig want je hoort maar al te vaak: "Het maakt toch niet uit als je wel of geen vlees eet, er wordt echt geen dier minder om doodgemaakt.". Dat hoorde ik vroeger als kind op de lagere school en dit jaar hoorde ik het ook nog van een volwassene.