Als je onder 'bekeren' verstaat: op basis van (objectieve, verifieerbare) argumenten tot ander inzicht (proberen te) brengen, dan vind ik dat prima. Als je argumenten op geloofsovertuiging zijn gebaseerd, kan ik er weinig respect voor hebben. En het argument "dieren doodmaken is immoreel" valt voor mij onder dat laatste.
Ik vind het niet nodig dat voor mijn levensonderhoud dieren gedood worden (en ik zou het zelf niet kunnen doen), en dat is voor mij (naast mijn hoofdargument dat het de bioindustrie wel een standje dimmen mag) voldoende om voor een vegetarisch dieet te kiezen. Die redenen krijgen anderen desgevraagd te horen, maar verder vind ik het mijn keuze, en die wil ik niet aan anderen opdringen.
Verder is je eerste voorbeeld niet veel meer dan symboolpolitiek, ik moet nog zien hoeveel maatschappelijke navolging dat heeft. Maar wel een mooie voorbeeldstelling natuurlijk.
En dat de tonijn op is... tsja, je merkt dan dus hoe groot de weerstand is, onder mensen van wie je mag verwachten dat ze in redelijkheid kunnen denken, als er een noodgedwongen kleine beperking in hun voedingsgewoonte sluipt. Mag je mij vertellen hoe je denkt dat die lieden zullen reageren als je ze wil proberen "te bekeren" tot vegetarisme.
En eerlijk gezegd begin ik het zelf nu ook wel moe te worden om in deze draad te reageren, ik denk dat de standpunten zo langzamerhand wel duidelijk zijn.