Vegatopia Forum

Bekeren

0 leden en 38 gasten bekijken dit topic.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2010, 20:12:59 »
Ik vind beiden irritant. Ik heb een mening en kan die funderen. Ook wil ik graag luisteren naar de fundering van een anders mening. Maar zodra de ander praat met als reden mij op andere gedachten te brengen haak ik al af. Wellicht dat men te vaak heeft getracht mij tot 'inzicht' te brengen en te overtuigen dat er toch echt wel een god bestaat en dat ik nu zeer fel reageer op alle vormen van bekering, maar de negatieve klank/ term was dus inderdaad een bewuste keuze mijner zijds ;)

Maar fanatisme kom je wel vaker tegen bij jongeren dacht ik.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2010, 23:12:59 »
Omturnen?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2010, 23:18:16 »
Is dat net zoiets als dit?

Re:Bekeren
« Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2010, 21:00:58 »
Mijn inziens werkt het niet mensen proberen te overtuigen door hierover te drammen zeg maar.
Mensen schieten dan in de verdediging.

Om een voorbeeld te noemen (niet direct met vegetarisch eten te maken), een kennisje gebruikt hele dure gezichtscrème.
Ik zei een keer dat daar dan vast heel veel konijntjes voor de pijp uit gegaan zijn om het te testen.
Zij was in eerste instantie niet zo gecharmeerd van mijn opmerking en ging in de verdediging.
Gelukkig kwam zij later naar me toe om te vertellen dat ze het had uitgezocht en dat de crème proefdiervrij zou zijn.

Nu heb ik een klein nichtje van 5 jaar wat dol is op frikandellen.
Mijn stiefzus wil dan nog wel eens plagend tegen haar zeggen (waar ik bij ben) "maar dat is toch zielig voor die diertjes?!"
Waarop die kleine meid zegt dat dieren daarvoor gemaakt zijn.
Ik neem het haar niet kwalijk, ze is nog klein en heeft totaal geen idee waarover ze praat.
Nu is ze binnenkort jarig en heb ik een leesboekje voor haar besteld: "Krachtvoer, waarom Klaas geen vlees eet"  :heehee:
Misschien dat als ze wat groter ze zich meer gaat beseffen wat voor dierenleed er vooraf gaat aan zo'n smerige frikandel!

Kruimeltje
I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence--Gandhi

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2010, 21:33:43 »
Hopelijk krijg je geen ruzie over dat boekje.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Bekeren
« Reactie #25 Gepost op: 29 maart 2010, 23:23:44 »
Daar maak ik me geen zorgen om, ze kunnen dat wel waarderen dat weet ik zeker.
Zou toch wel diep triest zijn zeg, als ze daar moeilijk over zouden doen, nuh dat zal niet gebeuren.
Mijn moeder vond het in ieder geval een leuk kado (samen met een setje potloden, maar goed dat doet er niet toe verder).

Het valt mij trouwens op dat veel mensen stug hun gewoontes blijven aanhouden.
Niet dat ik de illusie heb iemand te kunnen veranderen, maar mensen denken echt niet of nauwelijks over hun handelen na volgens mij.
Ik ben bijv. ook bloeddonor, ik probeer mensen niet direct over te halen ook donor te worden, maar ga soms wel eens de discussie aan (in de hoop indirect iemand zover te krijgen er eens serieus over na te denken).
Maar ja misschien heb ik wel te weinig overredingskracht....  :-\
I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence--Gandhi

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2010, 23:54:40 »
Heb ook nog niemand tot bloed/ plasmedonorschap of vegetarisme bekeerd. Wel veel mensen die zeggen respect te hebben voor wat ik doe, dus ze zullen er wel over na denken. Maar verder zit ik er niet zo mee.
Ik probeer wel eerder mensen over te halen bloed te geven dan vegetariër te worden.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2010, 00:02:27 »
ik samen met pap en broertje vriendje tot donor.. nu hem nog vega maken en dan is ie helemaal de ideale man :heart:
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #28 Gepost op: 30 maart 2010, 10:29:19 »
De tijd en de zeden zijn wel veranderd in de loop van de 40 jaar dat ik vegetarisch eet. Heel in het begin werd mij eens door een toenmalige baas kwalijk genomen dat ik gedurfd had om te zeggen dat ik vegetarisch at. Terwijl hij de groep had uitgenodigd om bij hem te komen eten. Dat is nu ondenkbaar. Althans ik maak dit niet meer mee. Het is zelfs sterker. Doordat er steeds meer mensen zijn die ervoor uitkomen is het een gewoonte geworden bij organisaties om vegetarische alternatieven te serveren. Door mijn toedoen wordt er bij sommige vergaderingen alleen maar vegetarisch opgediend, omdat 'iedereen dat kan eten, ook die thuis wel vlees eten'. Het is dus gemakkelijker en (echt) iedereen vindt het smakelijk en mist niets.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2010, 20:10:51 »
Dat je überhaupt de term 'er voor uit komen' bezigt, vind ik eigenlijk al shocking. Dan zijn de tijden idd veranderd.
En wat een fijn toedoen trouwens. Ik mocht laatst bij een vergadering de broodjes kaas tussen de doos uitvissen. Alleen de filet americain en rosbief van de andere broodjes lag er werkelijk op.
Dat noem ik niet vegetarisch dus heb ook maar heel zielig geweigerd. (Het was een avondcursus, alles was dicht dus had hongerrrrr).
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2010, 21:16:07 door (Lelle) »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #30 Gepost op: 30 maart 2010, 21:14:38 »
In dit soort gevallen weiger ik ook.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Bekeren
« Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2010, 08:37:31 »
ik ook hoor, het was vast goed bedoeld maar het ruikt naar vlees en het smaakt naar vlees, nee dank u ;)

Verder heb ik eigenlijk een beetje hekel aan bekeren. Of het nu christen zijn die mij willen overtuigen van hun gelijk of vegetariërs. Als mensen mij er iets over vragen wil ik ze uiteraard antwoorden en als mensen echt interesse hebben vertel ik graag meer, maar anders echt echt.
Ik vind bekeren ergens zelfs heel onbeschoft en respectloos. Ik zit namelijk ook bepaald niet te wachten op vleeseters die mij willen bekeren
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #32 Gepost op: 31 maart 2010, 15:04:10 »
Ik vind het van weinig respect getuigen dat mensen vlees eten. Ik kan soms misselijk worden van kwaadheid dat het gebeurt. Gek eigenlijk, als je erbij nadenkt. Dat zo weinig mensen interesse hebben in het lot van dieren. Of zeggen "ik vind het allemaal wel heel erg, maar...".

Nuja.

Als iemand naar mij zal luisteren over het eten van dieren en de ellende ervan, zal ik dat zeker niet laten. Maar ik ga er niet zelf over beginnen. Liefst niet tijdens het eten. Want de meeste mensen luisteren wel wat je zegt, en terwijl eten ze hele hompen dier op. Verwarrend.

Re:Bekeren
« Reactie #33 Gepost op: 01 april 2010, 10:05:47 »
Ik vind het van weinig respect getuigen dat mensen vlees eten. Ik kan soms misselijk worden van kwaadheid dat het gebeurt. Gek eigenlijk, als je erbij nadenkt. Dat zo weinig mensen interesse hebben in het lot van dieren. Of zeggen "ik vind het allemaal wel heel erg, maar...".

Nuja.

Als iemand naar mij zal luisteren over het eten van dieren en de ellende ervan, zal ik dat zeker niet laten. Maar ik ga er niet zelf over beginnen. Liefst niet tijdens het eten. Want de meeste mensen luisteren wel wat je zegt, en terwijl eten ze hele hompen dier op. Verwarrend.

Verwarrend inderdaad; een voorbeeld dat hierbij past is een collega van mij, die door al het gediscussieer (in goede orde) er intussen van overtuigd is dat mensen geen vlees nodig hebben, het ook gezonder is, etc. Toch blijft-ie braaf vlees eten - zit er soms cocaïne in?

En nog verwarrender, of even verwarrend, wordt het als we allebei herinneringen ophalen aan de Encebe tegenover een derde collega die daar niet gewerkt heeft ...

De kwaadheid à propos, die blijft.


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bekeren
« Reactie #34 Gepost op: 01 april 2010, 10:35:35 »
Verwarrend inderdaad; een voorbeeld dat hierbij past is een collega van mij, die door al het gediscussieer (in goede orde) er intussen van overtuigd is dat mensen geen vlees nodig hebben, het ook gezonder is, etc. Toch blijft-ie braaf vlees eten - zit er soms cocaïne in?

Zou het kunnen dat ie vlees eet omdat ie het lekker vindt? Het is maar een wilde gok...

Re:Bekeren
« Reactie #35 Gepost op: 01 april 2010, 11:26:19 »
Verwarrend inderdaad; een voorbeeld dat hierbij past is een collega van mij, die door al het gediscussieer (in goede orde) er intussen van overtuigd is dat mensen geen vlees nodig hebben, het ook gezonder is, etc. Toch blijft-ie braaf vlees eten - zit er soms cocaïne in?

Zou het kunnen dat ie vlees eet omdat ie het lekker vindt? Het is maar een wilde gok...

Yups, dat zal het zijn. Helemaal vergeten - beroepsdeformatie :)

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #36 Gepost op: 08 april 2010, 22:37:19 »
ik ook hoor, het was vast goed bedoeld maar het ruikt naar vlees en het smaakt naar vlees, nee dank u ;)

Maar dat komt omdat het er bij vleeseters er niet ingaat dat plakken worst die tegen ons eten liggen voor "ons soort" mensen netzoiets is als een grote dampende drol naast hun broodje "filet american" waardoor ze geen trek meer hebben.

Dat komt omdat:

Dat zo weinig mensen interesse hebben in het lot van dieren.

Zij associëren hun broodje worst niet eens met dieren. Als je zegt "ik ben vegetariër" of "ik eet geen vlees" gaat men een beetje quasi-geïnteresseerd vragen waarom je dat bent (alsof dat zo moeilijk is om te bedenken) of zeggen dat ze het zo goed vinden en dapper enzo.  Het woord "vegetariër" is natuurlijk eigenlijk een soort eufemisme, bedacht voor en door vleeseters. Als je zegt dat je geen dooie dieren mot, omdat je het ziek vindt om dieren dood te maken en op te eten, dan krijg je altijd hele andere reacties. De amerikaanse filet-eter zie je dan vaak schrikken. Probeer maar eens, is leuk. :)

« Laatst bewerkt op: 08 april 2010, 22:39:50 door standaard »

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #37 Gepost op: 09 april 2010, 00:17:05 »
ik vind die reactie niet leuk hoor!

als het op subtielere manieren op mijn werk naar voren komtdat ik vega eet komen er soms al minder leuke reacties. (ze wil ze niet opeten, maar wel leuk de schoenen er van dragen enzo, opmerken dat mijn schoenen vega zijn helpt helaas niet) mijn ervaring is dat mensen zich dan heel erg aangevallen voelen en zich dan ook zo gaan gedragen
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Bekeren
« Reactie #38 Gepost op: 09 april 2010, 00:56:11 »
Het woord "vegetariër" is natuurlijk eigenlijk een soort eufemisme, bedacht voor en door vleeseters.

Wat zou men met het woord "vegetariër" trachten te verdoezelen dan? Nee, dan is het woord "vleeseter" pas een soort eufemisme. Want het woord verbloemt (hoe toepasselijk) namelijk dat die vleeseter ook produkten van plantaardige oorsprong naar binnen werkt.
En wat heeft jou doen besluiten dat de term vegetarier bedacht is door vleeseters? Daar ben ik toch echt wel een beetje nieuwsgierig naar, hoe "jullie soort" mensen daar precies tegenaan schopt kijkt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Bekeren
« Reactie #39 Gepost op: 09 april 2010, 09:48:20 »
ik vind die reactie niet leuk hoor!

als het op subtielere manieren op mijn werk naar voren komtdat ik vega eet komen er soms al minder leuke reacties. (ze wil ze niet opeten, maar wel leuk de schoenen er van dragen enzo, opmerken dat mijn schoenen vega zijn helpt helaas niet) mijn ervaring is dat mensen zich dan heel erg aangevallen voelen en zich dan ook zo gaan gedragen

Nou en? Dan voelen ze zich maar aangevallen - that's a guilty conscience for ya, working as intended :)