Vegatopia Forum

Bekeren

0 leden en 38 gasten bekijken dit topic.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Bekeren
« Gepost op: 16 februari 2010, 22:06:14 »
Er zijn heel wat fanatieke vega's online de laatste tijd, die graag vleeseters zouden willen bekeren tot het vegetarisme. Of veganisten die vegetariers wellicht willen bekeren.
Helpt dit fanatieke gedrag vraag ik mij af, dus bij deze de vraag 'heb jij weleens iemand tot vegetarisme bekeerd?'
Of, ben jij zelf door een ander bekeerd tot het vegetarisme?

Voor mezelf geldt voor beide vragen; nee. Ik heb nog nooit iemand vegetarier weten te maken, ook niet in mijn vroege fanatieke jaren.
En zelf ben ik op uit eigen initiatief op mn 7e vegetarier geworden (maar wel op weg geholpen door Karlijn uit de Jan, Jans en de kinderen).

Wel ben ik er voorzichtig in geslaagd een aantal mensen iets bewuster te laten zijn van de herkomst van hun voeding en van dierenleed in het algemeen.
Zo heb ik een zo af en toe hobbyvisser er wel van bewust gemaakt van de gevolgen van zijn 'zinloze' hobby. Hij vist niet langer.
En ken ik mensen die zich wat zijn gaan verdiepen in vegetarisch eten, en dat zo nu en dan op het menu hebben, gewoon omdat dat ook lekker is en omdat vlees eten niet noodzakelijk is.
Deze mini stapjes heb ik daarentegen enkel bereikt door heel voorzichtig af en toe te laten weten hoe ik over dingen nadenk, maar ik ben dus benieuwd of een grovere aanpak effectiever blijkt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2010, 22:14:18 »
Tja, ik ken er hier een die vindt van wel. Ik denk van niet. Praten over goede, ethische voeding wel denk ik.

Deze draad zal wel gaan lijken op die over enge filmpjes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2010, 22:33:36 »
Hmmm tja, misschien geen slimme zet. Ik wil geen kopie van die draad!
Was ook niet uit op een discussie over bekeren, maar meer om statistieken.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2010, 23:21:18 »
ik geloof niet in bekeren  ;D wordt al rode jehova genoemd door mijn politieke voorkeur... wil ook niet groene jehova genoemd worden.
Denk dat ik wel een aantal vrienden bewuster gemaakt heb over wat er in hun eten zit en over de weg die dat aflegt voor het op hun bordje ligt.

Maar ken niemand die vega geworden is op die wijze of die mensen zo bekeerd heeft. Wel mensen die vega waren die alleen maar strenger in de leer werden  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2010, 23:32:01 »
Prima discussie dit. Ik snap de gematigde ideeën van (Lelle) best. Laat er ook geen misverstand over bestaan dat ik iemand die 'flexitariër' is maar stom vind, want elk beetje helpt. Dat neemt echter niet weg dat ik het woord zo stupide vindt :-)

Mijn ideeën en mijn manier van 'bekeren' (...ook al zo'n rot woord ) staan hieronder. Als ik kook of eet denk ik helemaal niet over ethische kwesties of ethische voeding. Het komt gewoon niet in mij op om een dier te gaan bereiden in de keuken. Dat heb ik al van jongs af aan en vraag mij dus al decennia lang af hoe het kan bestaan dat het merendeel van de mensheid er geen problemen mee heeft een dier te eten. Ook mijn allerbeste vrienden eten dieren en dat vind ik heel curieus. Ik heb een afkeer voor vleeslucht en ook het bekijken van stukken vlees brengt bij mij nou niet bepaald vrolijke gevoelens teweeg.

Ik heb als kleuter mijn gezin bekeerd. Ik nam het moeders kwalijk dat ze me dieren te eten gaf. Werkte prima. Partner *) ook bekeerd. Collega ook. Ten tijde van mond-en-klauwzeer geloof ik. Werkt prima. Hoefde er niets voor te doen. Gewoon één of twee keer zeggen dat je het een afschuwelijk idee vindt dat men ingewanden van beesten gaat zitten kanen of ze uitlachen als ze zeggen dat ze zoveel van dieren houden. De rest gaat vanzelf. Maar niet bij iedereen.

Bij de volharders heb je dan twee groepen: de mensen die het onderwerp omzeilen en hun barbecue-gesprekken gelijk stopzetten als je per ongeluk in de buurt bent en je hebt ook de mensen die eerlijk toegeven dat ze er niet van af kunnen blijven, "want het is zo lekker, een biefstuk op z'n tijd!". Mensen uit de eerste groep komen misschien ooit zelf tot inzicht en mensen uit de tweede groep zijn niet meer te redden. De dieren die ze eten ook niet trouwens. Misschien komen ze ooit nog over hun verslaving heen denk én zeg ik dan. Jammer voor die beesten.

O ja, er is ook nog een groep mensen die met maar onzin vindt om geen dieren te eten, je betichten van moraalridderschap, en links gezeur. Maar dat zijn dan ook meestal van die SBS6, voetbal en barbecuefiguren en daarvan ken ik er niet zoveel. Die zijn niet te redden en zij moeten nou eenmaal vlees. Net zoals roofdieren dat moeten, denk ik dan. Zij weten niet beter, hoewel ze dus toch boos op je worden als je geen vlees eet en zegt waarom je dat niet doet. Dit heeft weinig met bekeren te maken. Ik verplicht of verbied niemand iets, ik zeg alleen wat ik vind. Ze noemen me maar  extreem. Ik vind dieren doodmaken extreem.

Ik heb geen respect voor het eten van dieren. Daar is ook geen enkele aanleiding voor, omdat het alleen maar schade veroorzaakt. Maak ze belachelijk, steek de draak ermee, beschimp de lijkenpikkers en maak ze uit voor meelopers die niet beter weten en een stelletje immorele barbaren. Als men erom vraagt kan men het krijgen en ik sta nog achter mijn uitlatingen ook.

Maar ik ga dus niet zomaar staan oreren. Ik kijk wel afkeurend naar broodjes ham en als mijn eetgewoonten door de mangel moeten zeg ik gewoon waar het op staat (zie boven). Er is toch geen speld tussen te krijgen. Als je tegen diereneterij bent, ben je nou eenmaal moreler bezig. Dat weten vleeseters zelf ook wel. Noem het opschepperij of een grote mond. Vleeseters hebben zelf een nóg grotere mond met hun onbeschaafde eetgedrag. Durven ze wel tegen die lammetjes, kippen, koeien, biggetjes en visjes! :-)

Ik heb nooit iemand gezegd dat ze geen vlees mogen eten. Ik heb nooit iemand willen bekeren. Het enige wat ik doe is gewoon zeggen wat ik denk en als het over dieren opeten gaat dus ook. Gezwam over bewustzijn, herkomst van eten en ander slap gedoe, is niks voor mij. Iedereen kent de beelden van vleeshaken met bungelende koeienlijken. Je hoeft er geen studie van te maken om dat te koppelen aan een levende, loeiende, aaibare koe in een weiland. Die aanpak vind ik een beetje betuttelend eerlijk gezegd, maar dat betekent natuurlijk niet dat ie niet zou werken!! Ik weet alleen niet precies welke mensen je ermee zou kunnen 'bekeren'. Misschien kleine kinderen of van die mensen die op bourgondische wijze dineren met zo'n everzwijn op tafel.

Wat wel interessant is is om mensen bewust te maken van dieren die momenteel al leven voor hun kerstdiner aan het eind van het jaar. Dat is veel concreter. Ze kunnen dan ook niet zeggen "de dieren zijn toch al geslacht, dus het is niet erg om ze op te eten." Moet je maar eens proberen als het lekkere kerstvlees van afgelopen jaar weer besproken wordt: "Eind dit jaar weer kerstdiner hè? Weet je al wat je gaat eten? Misschien kun je er alvast eentje uitzoeken. Pappa en mamma heb je vorig jaar opgegeten, de kinderen zitten op dit moment in te kleine hokjes te wachten, totdat ze uit jouw naam de nek omgedraaid worden, denk je daar weleens aan? Ik wel hoor en daarom eet ik ze niet."  Kans van 99 op 100, dat ze daar echt nog nooit bij stil hebben gestaan. Het zal wel confronterend of provocerend beschouwd worden, maar waarom eigenlijk?

Enfin. Ik ben dus totaal geen extermist of evangelist, maar ga niet in geheimtaal praten als het gaat over vlees eten. Deugt niet, is niet goed te praten, tenzij je niet beter weet, maar dat geldt alleen voor zwakzinnigen of kleine kinderen. Over hoe je met kleine kinderen, dieren en vlees om moet gaan heb ik ook wel ideeën, maar dat is een ander verhaal. Om een tipje van de sluier op te lichten: vlees eten moet een 18+ aangelegenheid zijn. Vlees eten is namelijk heel intiem en lichamelijk en je mag je kinderen niet zomaar die lichamelijke dingen opdringen. Als ze 18 zijn mogen ze kijken naar beelden uit de bio-industrie en dan zelf kiezen of ze mee willen doen of niet. Als dat nou de aanpak wordt hoeft niemand meer bekeerd te worden...


*) Ik had een keer een partner die wel vlees at.  Niet thuis maar bij familie en in restaurants. Ik vond dat niet om aan te zien. Voor mij  was dat net zoiets als een vrouw die op vakantie gaat en daar ziet dat haarechtgenoot zich te goed doet aan de lokale mogelijkheden die de kinderprostitutie biedt. Verschrikkelijk vond ik het en ik kreeg geen hap meer door mijn keel om mijn geliefde die in die dieren te zien prikken. Relatie hield niet lang stand (kwam niet door vleeseterij trouwens).
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2010, 23:38:38 door standaard »

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2010, 23:47:16 »
Ik heb geen behoefte aan bekeren, al leg ik met alle liefde uit waarom ik vegetarisch eet als iemand ernaar vraagt, en ik ben ook niet bekeerd. Als ik 'bekeerd' ben dan is het gewoon door eerlijke informatie over de herkomst van voeding.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2010, 23:48:08 »
Er zijn heel wat fanatieke vega's online de laatste tijd, die graag vleeseters zouden willen bekeren tot het vegetarisme. Of veganisten die vegetariers wellicht willen bekeren.
Helpt dit fanatieke gedrag vraag ik mij af, dus bij deze de vraag 'heb jij weleens iemand tot vegetarisme bekeerd?'
Of, ben jij zelf door een ander bekeerd tot het vegetarisme?

Laatst nog een heel gezin van vegetarisch naar veganisme gekregen. Nu zijn die heel fanatiek bezig anderen te informeren :-) En bij klant waar ik werk ook iemand die door mij nu meer veganistisch is gaan eten. Verder genoeg anderen zover gekregen te veranderen (minder vlees) tot veganisme. Best veel al.
Vegetarier ben ik uit mezelf geworden. Veganist doordat ik via vegatopia in aanraking kwam met veganisten.
Die mij ook informeerde.

Citaat
Deze mini stapjes heb ik daarentegen enkel bereikt door heel voorzichtig af en toe te laten weten hoe ik over dingen nadenk, maar ik ben dus benieuwd of een grovere aanpak effectiever blijkt.

Ik denk dat deze discussie ook wel snel op die andere gaat lijken. Zoals ik daar ook al gezegd heb bewerkstelligt zeer passief gedrag weinig voor de dieren. Terwijl een actievere houding wel werkt. Met punt erbij dat de verpakking altijd belangrijk blijft in hoeverre het bij iemand aankomt.

De term 'bekeren' vind ik trouwens ook fout. De basis is vooral informeren. En wat je bij mensen doet is sensibiliseren. Bewuster maken.
Educatie en praktische handvaten bieden is daarom belangrijk. Heb al eens gezegd dat bij Bite Back onze acties op straat ook erg effectief zijn. We hebben ook plannen om nu meer te richten op studenten, dus bij scholen mensen informeren. Dat betekent dus flyers uitdelen, hapjes laten proeven e.d.
En mijn initiatief plantaardigmaandag.nl kan ook groeien denk ik en positief bijdragen. Sindskort hebben we ook support gekregen van Alpro. Dus dat is ook erg leuk.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Bekeren
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2010, 08:46:17 »
Bite Back.. was dat met die bakjes met naakte mensen in plastic op straat?

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Bekeren
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2010, 10:03:04 »
bekeerdrang heb ik totaal niet , heb er zelf ook een gruwelijke hekel aan als mensen mij ongevraagd hun zienswijze aan me opdringen ,
ik heb wel een naieve vegetarier veganist gekregen, maar ie vrooeg er zelf om    :P

at vanalles niet ivm "zielig voor de diertjes"  maar wel melk , etc ...toen heb ik haar uitgelegd hoe melk produceren werkt en nog wat andere dingen ...inmiddels is ze veganist ...  maar dat was een geval apart  :D

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Bekeren
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2010, 10:07:43 »
Bite Back.. was dat met die bakjes met naakte mensen in plastic op straat?

Ja ook een paar keer ja.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Bekeren
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2010, 11:02:13 »
Ik ben niet bekeerd, maar besloot vegetariër te worden toen ik op mijn 12e een documentaire over dieren in de bio-industrie op tv zag. Ik kende helemaal niemand die vegetariër was, en in die tijd was er nog geen internet, dus ik voelde me best wel een buitenbeentje in die tijd. Verder probeer ik zelf ook niemand te bekeren. Als mensen oprecht geïnteresseerd zijn in waarom ik geen vlees eet wil ik dat wel vertellen, maar ik ga niemand proberen over te halen om mijn voorbeeld te volgen. Ik houd er zelf namelijk ook niet van om 'bekeerd' te worden, op geen enkel gebied.
Kiwilief is vegetariër geworden toen hij mij ontmoette, maar dat was meer omdat ik dat dan ook weer zou worden (ik was veganist destijds). Dat was alleen niet omdat ik hem op de een of andere manier geprobeerd heb te bekeren, hij kwam er zelf mee (en niet alleen omdat dat makkelijker was bij koken voor of uit eten gaan met mij, er speelde ook nog wat anders mee). :)
G, met wie ik 16 jaar heb samengewoond, at trouwens de laatste periode dat we bij elkaar waren ook vegetarisch. En ook toen we uit elkaar waren nog (toen is hij zelfs nog een tijdje actief geweest op dit forum, maar dat weten jullie natuurlijk). Dat vegetariërzijn heeft hij alleen niet lang volgehouden volgens mij.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2010, 12:04:23 »
Ik heb heel veel mensen 'bekeerd', zowel van vleeseters naar vegetarisme en vegetariërs naar veganisme. Maar ik zou het niet bekeren noemen want ik heb er niks voor gedaan, behalve mezelf zijn. Over het algemeen ga ik discussies uit de weg en dat werkt blijkbaar goed*. Als iemand oprecht geïnteresseerd informatie vraagt dan geef ik dat natuurlijk wel. De enige die ik met dwang heb bekeerd is een vriendin van me, ik was toen zelf net vegetariër en nog een beetje vervelende puber. Samen met een andere vriendin die tegelijk met mij vegetarier geworden was scholden we regelmatig die andere vriendin uit voor moordenaar en dierenbeul als ze een broodje salami zat te eten. Dat heeft een jaar geduurd en toen was ze ook om  ;D
Ze is nu nog steeds vegetariër trouwens, terwijl we al 14 jaar verder zijn. Ik heb er dus geen moment spijt van gehad :)
Verder werken relaties ook altijd wel goed mbt bekeren maar net als bij Kiwi is het helaas niet altijd even blijvend geweest.


* Op internet ga ik nog wel eens de discussie met vleeseters aan maar dat is met mensen waarvan ik weet dat ze toch nooit om zullen gaan. Gewoon lekker even stoken, goed voor mijn bloeddruk ook ;)

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Bekeren
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2010, 12:33:13 »
Ik was een echte vleeseter, ben niet bekeerd, meer geïnspireerd door een vriendin die al sinds haar vroegste jeugd vegetariër was. Ik had er gewoon nooit bij stilgestaan dat je ook goed zonder vlees kunt.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Bekeren
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2010, 14:03:00 »
Ik ga voor inspireren in plaats van bekeren. Er zijn nog steeds veel te veel drammerige vegetariers die niet lekker kunnen koken  :P
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bekeren
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2010, 16:42:22 »
Volgens mij hoort de drang tot bekeren ook bij een jongere doelgroep (10-20jaar, zoiets). Dat ik tiener was en dacht de wijsheid in pacht te hebben was ik wel feller en vond ik het nodig om vlees zo macaber mogelijk af te schilderen. in de hoop mensen er vanaf te shockeren.
Met de jaren is mijn ervaring dat je daar maar weinig mensen bereikt en wel velen mee afstoot. En dat je vegetariers een vervelende naam geeft. Ik ben er dus van afgestapt.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2010, 17:04:42 »
Ik vind ook dat drammen het gevaar loopt averechts te werken. Jammer voor wie erg overtuigd is en dat niet zo diplomatisch overbrengt en zo ook wel het stereotiepe imago van de fanatieke vegetariër bevestigt.
Met inspireren is natuurlijk niets mis. Soms kunnen argumenten rond dierenleed en milieu mensen overtuigen, maar lekker koken en lekker uit eten gaan (waar deze site toch voor een groot gedeelte rond draait) is in elk geval een luchtige, zachte en positieve wijze waarmee we hopelijk mensen over de schreef halen om geregeld of altijd vegetarisch te eten.
(Omdat je zelf, zoals de dieren, ook maar één keer leeft.)

kimmeke

Re:Bekeren
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2010, 19:55:00 »
Hey iedereen,
Ik ben hier nieuw en ik had een vraagje!
De meeste mensen gaan mij waarschijnlijk erg vinden, maar ik ben sinds mijn 14de vegetarisch geworden.
En nu na 10jaar, heb ik het gevoel dat ik het mis :-[. Ik zit daarom echt in de put dat ik niet weet wat ik moet doen.
Ik zie super graag dieren maar de verleiding wordt gewoon te groot  :-[en ik weet er geen raad mee!!
Is hier iemand dat mij daarbij kan helpen??
Dank u wel...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2010, 20:44:27 »
Dit verzoek wordt al in het "Flexitariër"-draadje beantwoord.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Bekeren
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2010, 20:51:51 »
Ik draai al een tijdje al vegetariër mee in de wereld. Bij mijn weten heb ik nog nooit iemand bekeerd.
Ook in het dagelijks leven ben ik niet fanatiek.
Op kantoor heb ik het voor elkaar gekregen dat er geen opmerkingen gemaakt worden over mijn leefwijze. Vaak werd getracht om mij uit de tent te lokken met opmerkingen. Vind ik op zich niet erg, ik weet overal wel antwoord op. Maar het werd toch een beetje teveel. Nu wordt er zelden over het onderwerp gesproken.

Op het internet ben ik wel fanatiek. Niet zozeer met bekeren, als wel in mijn ogen onjuiste teksten aangaande het vegetarisme en veganisme weerleggen op fora, reacties op nieuwsberichten en onjuistheden in artikelen (vis-etende vegetariërs etc.).
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Bekeren
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2010, 10:48:27 »
Volgens mij hoort de drang tot bekeren ook bij een jongere doelgroep (10-20jaar, zoiets). Dat ik tiener was en dacht de wijsheid in pacht te hebben was ik wel feller en vond ik het nodig om vlees zo macaber mogelijk af te schilderen. in de hoop mensen er vanaf te shockeren.
Met de jaren is mijn ervaring dat je daar maar weinig mensen bereikt en wel velen mee afstoot. En dat je vegetariers een vervelende naam geeft. Ik ben er dus van afgestapt.

Correctie, of misschien ben ik een uitzondering maar boven de 40 is de drang tot 'bekeren' (en dat is sowieso een woordkeuze die in deze context eerder iets negatiefs dan iets positiefs suggereert, maar anyways) minstens net zo groot, zo niet groter.

Het hangt er een beetje vanaf hoe je verder bent, denk ik. Met mijn reputatie van iemand die snel bereid is om een handschoen op te pakken en er een flink de tanden in te zetten, kan ik een heel eind komen in discussies, ook met regelrecht snijdende opmerkingen :)

Los daarvan zijn mensen wel te overtuigen - vind ik een betere woordkeus dan bekeren.