Sommige tonen hier op het forum spreken mij ook niet aan. Zowel van vegetariërs als sommige die meer op lijn met mij zitten in essentie.
Maar vegetariërs hier zijn soms ook wel snel op de tenen getrapt. Zoals laatst dat ik puur een vraag beantwoord en dan zou ik bezig zijn met bekeerdrang... absurd gewoon.
Ik reageer hier even op, want ik was degene die hier over viel, en je verdraait nu de waarheid. Ik viel niet over het beantwoorden van de vraag die kwam na jouw opmerking, ik viel over jouw initiele opmerking, namelijk het bij de haren bijslepen van veganisme in een draad die ging over vegetarische producten. Als iemand vraagt: gaan er vissen dood voor melk, kun je natuurlijk antwoorden: ja, indirect gaan er vissen dood voor melk. Als iemand zegt dat ergens vis in zit en dus niet vegetarisch is, is de opmerking dat vissen dood gaan voor melk, niet op zijn plaats.
Weer even verder on topic:
Bij de discussie over bekeren is het belangrijk om te zien dat er een verschil is tussen de gemeenschap aanspreken, via acties etc, waar volgens mij niemand problemen mee heeft, en het persoonlijk aanspreken van mensen. De voorstanders van "bekeren" doen alsof de tegenstanders van "bekeren" tegen elke vorm van actie en uiten van je vegetarisme zijn. Dat is een oneerlijke manier van discussieren, je valt mensen constant aan op waar ze geen probleem mee hebben.
Mensen op de markt, bedrijven of het parlement aanspreken en informeren, of op een andere manier actie voeren is niet iets wat iedere vegetarier doet maar waar bijna iedere vegetarier wel achter staat. Het is een relatief onpersoonlijke benadering, zakelijk, en zo moet dat ook, want je richt je met acties niet op de persoon. Maar als je bij een gezamenlijke maaltijd als iemand vlees of zuivel eet, of als iemand iets zegt over lekkere zuivel of iets anders vegetarisch maar niet veganistisch, je hetzelfde materiaal te voorschijn haalt als wat je gebruikt om instanties te overtuigen, is dat iets heel anders. Je hebt persoonlijk contact, en om mensen persoonlijk te overtuigen heb je een heel andere benadering nodig dan om instanties te overtuigen.
Ik heb het idee dat de "bekeerders" onder ons Vegatopia zien als de gemeenschap, iets om je actiepijlen op te richten, dus groep 1. De gebruikers van Vegatopia zien zichzelf echter eerder als mensen die persoonlijk geinteresseerd zijn in lekker vegetarisch eten, dus groep 2. De benadering voor groep 1 loslaten op groep 2, werkt niet.