Zou slavernij uiteindelijk zijn afgeschaft doordat slavendrijvers heel voorzichtig benaderd zijn op een niet-aanvallende manier? Zouden slavendrijvers het irritant gevonden hebben dat mensen tegen hen hebben gezegd dat slavernij niet deugt?
Niet weer dat kutargument.
Dit is geen argument, Christiaan!!
Dit is open vraag, waarop niet eens antwoord nodig is en die slechts gesteld wordt om de aandacht van religie en godsdienst af te leiden, waarover wij het nu tenslotte niet hebben.
Door jezelf deze vraag te stellen kan wellicht geconcludeerd worden dat een "harde aanpak" (=het beestje bij de naam noemen) van vleeseters wél werkt omdat misschien ook (dat weet ik niet) op die manier ook ooit een eind aan slavernij is gekomen.
Stonden er niet vaak mensen te schreeuwen en te demonstreren met spandoeken tegen stierenvechten in Spanje??? Die "sport" staat momenteel ZEER ter discussie!
Kortom, nadenken voordat je met een primaire reactie als 'niet weer dat kutargument' komt, als dat argument niet gegeven wordt met als doel aan te geven dat vleeseten niet deugt.
Ter overdenking, hier enkele uitspraken, waar ik zo mijn bedenkingen bij heb. Er zijn er nog veel meer.
Ik zal ze nog eens toelichten, omdat je mij blijkbaar ook niet kunt volgen.
Ik denk toch dat het het beste is als we eerst van die notoire vleesvreters met harde hand bekeren. Je weet wel, van die tokkies die per sé biefstuk en shoarma moeten en "veterariërs" dom vinden en ook niet bang zijn dat de dieren wraak nemen als je ze opeet.
Het enige dat ik hier stel is: Regelrecht tuig kun je niet met een zachte aanpak en 'bewustwordinigs'-verhalen overtuigen van het niet eten van vlees. Die lui moet je dus gewoon confronteren met keiharde uitspraken, wil de boodschap enigzins overkomen.
(En kom nu alsjeblieft niet weer met totaal irrelevante reacties als: "Dat werkt toch niet", "Voor iedereen gelden andere normen en waarden." etc....dat is een heel andere zaak dan de simpele vraag: hoe kun je vleeseters 'bekeren')
Je moet ze een beetje in de val lokken, in eerste instantie met ze meelullen en er een paar hele legitieme vragen tussendoor gooien om ze in verwarring te brengen. De beste aanpak is de rollen om te draaien.
Omdat je in de minderheid bent en op voorhand al raar wordt gevonden omdat je niet meedoet aan vleeseten, kun je in discussies prima de rollen omdraaien. Voorkom de "Waarom eet je géén vlees?"-vraag, door als je die vraag zich aan ziet dienen te vragen: "Waarom eet jij eigenlijk vlees? Hoe is dat zo gekomen?"
Hier is NIETS millitant aan en NIETS extreems!
Ik zie het als een zwaktebod van een vegetariër als hij de de veganist in zo'n geval gaat lopen betichten van fundamentalistische en dogmatische lulkoek en in reactie hierop, voor straf extra honing gaat eten en liters melk naarbinnen zou willen gieten.
Als dit geen zwaktebod is, hoe zou jij dit soort reacties dán typeren??? Dit is gewoon een constatering. Ook geen fundamentalistisch, agressief, asociaal gedrag van mij. Ik snap niet waarom je dit aanhaalt. Ik constateer iets en ik probeer de vergelijking te maken met de discussie tussen een vegetariër en een veganist, omdat dat voor vegetariërs onder ons misschien een mooie spiegel is die je je voor kunt houden; wat te doen als je door iemand benaderd wordt, die in ethisch opzicht z'n eetgewoontes beter op orde heeft dan jijzelf?
Wat is dat voor raar gedrag dan? Ging je vroeger als je op straat rottigheid uithaalde en aangesproken werd ook extra rottigheid uithalen.
Ik vind dit een hele nare 'ik bepaal zelf wel wat ik doe'-mentaliteit. Als het allemaal net kan volgens de wet, dan moeten we het maar doen ook. Omdat niet in de wet staat dat je iemand niet mag treiteren, gaan we lekker iemand treiteren. Bij geenstijl.nl en dat soort etter-sites hebben ze hier last van. Bah. Omdat het doodmaken en eten van dieren niet tegen de wet is, ga ik lekker extra veel dieren doodmaken en opeten.... Heel vreemd. Waar komt dat vandaan?
Zelfde verhaal als dat zwaktebod + aanklacht tegen geenstijl-achtige benaderingen die ertoe leiden dat mensen tegenelkaar op gaan bieden met wat ze allemaal wel niet durven en doen en waar competitie, strijd, winnen, sterker zijn heel belangrijk worden gevonden.
Ik snap niet waarom je mijn reacties niet vind deugen. Ik probeer de zaken juist te relativeren. Bijvoorbeeld door discussies tussen vleeseter en vegetariër te vergelijken met discussies tussen vegetariërs en veganisten. De bevindingen moeten er niet toe leiden dat je geen ethische discussie meer aan kunt gaan.