Ik denk toch dat Draeck onderschat waar goede motieven (ook de zijne overigens) toe kunnen leiden in de privésfeer.
Denk je werkelijk dat die klein veranderingen leiden tot grote?
Bij die veranderingen in privesfeer is en actieve houding nodig. Is erg minimaal. Bijvoorbeeld gewoon alleen vragen beantwoorden over het waarom als men vragen stelt. (je kan ook negeren en er niet over willen praten, praten = een kleine actieve houding).
Daarom zijn die 99% deelnemers van het forum ook activisten.
Niet direct mee eens. Waar er sprake is van verandering is er vaak een minimale actieve houding nodig. Ik denk dat je ze hooguit kan betrappen op een momentopname activist zijn
Maar denk eens aan het effect als die minimalistische actieve benadering die sommige hebben vergroot wordt buiten de gewoonlijke kringen, dan kan je daar een geweldig voordeel uit behalen.
Je hoeft je niet (meer) aan te sluiten bij militante groepen om anderen ervan te overtuigen dat je de juiste principes hebt.
Ik snap niet waarom je deze bewoording gebruikt...
Vergeet niet dat in de loop van de geschiedenis van het vegetarisme er een begin was met een kleine groep overtuigde mensen en die in de loop van de 20e eeuw is uitgegroeid tot een respectabele hoeveelheid.
Niet dankzij de passieve houding. In tegendeel. Er is in de loop van de jaren juist veel gedaan om te groeien.
Bovendien krijgt deze groep steeds meer gehoor en invloed. Denk alleen maar aan de bedrijfskantines waar ook vegetarische producten te koop zijn. Of traditionele restaurants waar meerdere vegetarische gerechten op de kaart staan. Ik kan je verzekeren dat dit 40 jaar geleden toen ik vegetarisch ben gaan eten onvoorstelbaar lastig was. Je kreeg op zijn hoogst een gebakken kaasplak of een omelet.
Door een actieve houding.
Tenslotte: ik begin mij wel een klein beetje te ergeren aan het toontje van gelijkhebben en daarmee ook anderen veroordelen die wel het zelfde willen maar het anders aanpakken. Ik zou het ook plezierig vinden als Draeck deze alinea zou willen aangrijpen en niet zijn gelijk proberen te halen, maar uitspreken dat anderen minstens van goede wil zijn. En dan zonder een 'maar toch vind ik dat ik over de motieven, daden van anderen een oordeel mag uitspreken'.
Ik zal nooit beweren dat iemand die veg/vegan wordt niet een goede wil heeft (nou ja.. op wat uitzonderingen na hier en daar...). Echter gaat het hier niet over gelijk hebben of niet, maar om een betere wereld. En dan vind ik het gewoon zonde dat men zo een passieve houding aan neemt en de kansen onbenut worden gelaten.
En even ter uitleg... dit jaar enorme kansen gehad die zijn blijven liggen (had veel kunnen uitmaken daar ben ik zeker van). Konden niet benut worden. Waarom niet? Puur omdat er niet genoeg actieve mensen zijn.