Ik ben het eens met de stelling dat een rustige, onderbouwende uiteenzetting van je standpunten vaak meer effect heeft als dat je mensen (vleeseters) continue aanvalt op hun eetgedrag.
Ik persoonlijk heb de indruk dat men mensen hierdoor juist van het vegetarisme/veganisme kan vervreemden.
Want vergeet niet dat in de ogen van sommige mensen vegetariërs en veganisten toch al als een soort van aliens of radicalisten worden beschouwd.
(ik heb laatst ergens gelezen dat t.v. kok Gordon Ramsey zijn kinderen zou electroculeren als ze vegetariër zouden worden
)
Ik laat mensen desgevraagd zien dat een vegetarische levenswijze juist leuk en lekker kan zijn en probeer ze vervolgens op de gevolgen die het consumeren van vlees heeft op het welzijn van dieren en het mileu te wijzen.
Dit is in mijn optiek een meer solidie manier om er met mensen over te praten, je kan iemand nu eenmaal niet dwingen om iets te MOETEN doen.
Als iemand er mischien dan wel over na gaat denken is dat al heel wat.
Vergeet ook niet dat mensen zich in discussies over het eten van vlees al heel snel in een hoek gedreven voelen en vaak zijn die discussies niet bijzonder constructief.
Ik ken veel vleeseters in mijn omgeving en dit zijn mensen die mij erg dierbaar zijn en die prima deugen als mens.
Ik denk dat de meeste vleeseters diep in hun hart ook wel weten dat er iets helemaal mis is met de vee-industrie en vaak weten ze ook niet goed hoe ze hun gewoonte kunnen veranderen of vinden ze geen vlees eten (nog) te moeilijk om in hun dagelijkse leven op te nemen.
Zelf zie ik me liever als een soort van ambassadeur van mijn levensstijl en probeer die zo goed mogelijk aan de man te brengen en wil juist mensen op een positieve manier laten zien dat er goede alternatieven zijn voor een leven met vlees.
Verder steun ik organisaties die actief bezig zijn met dierenwelzijn, en die op een ander niveau al het e.e.a. hebben bereikt en kunnen bereiken.
Ik respecteer de mening van iedereen die hier wat radicaler in is, maar laat iedereen het op zijn eigen manier doen en laten we nou niet gaan zeggen dat sommige mensen hier dan passief in zouden zijn.
Wat te denken van mensen als Ghandi, Doc. Marten Luther King en de Dalai Lama?
Waren/zijn zij dan ook passief omdat ze op een geweldloze manier hun doel wilden/willen bereiken?
En was iemand als Malcom X hier juist beter (of slechter) in omdat hij wel een gewapende strijd voor burgerechten predikte?
En om nog even terug naar het begin van deze draad te gaan, ik ben niet bekeerd maar ben gelukkig meer over dierenwelzijn en milieu gaan nadenken en heb zelf het e.e.a. uitgezocht en vervolgens mijn keuze gemaakt.