Prima discussie dit. Ik snap de gematigde ideeën van (Lelle) best. Laat er ook geen misverstand over bestaan dat ik iemand die 'flexitariër' is maar stom vind, want elk beetje helpt. Dat neemt echter niet weg dat ik het woord zo stupide vindt :-)
Mijn ideeën en mijn manier van 'bekeren' (...ook al zo'n rot woord ) staan hieronder. Als ik kook of eet denk ik helemaal niet over ethische kwesties of ethische voeding. Het komt gewoon niet in mij op om een dier te gaan bereiden in de keuken. Dat heb ik al van jongs af aan en vraag mij dus al decennia lang af hoe het kan bestaan dat het merendeel van de mensheid er geen problemen mee heeft een dier te eten. Ook mijn allerbeste vrienden eten dieren en dat vind ik heel curieus. Ik heb een afkeer voor vleeslucht en ook het bekijken van stukken vlees brengt bij mij nou niet bepaald vrolijke gevoelens teweeg.
Ik heb als kleuter mijn gezin bekeerd. Ik nam het moeders kwalijk dat ze me dieren te eten gaf. Werkte prima. Partner *) ook bekeerd. Collega ook. Ten tijde van mond-en-klauwzeer geloof ik. Werkt prima. Hoefde er niets voor te doen. Gewoon één of twee keer zeggen dat je het een afschuwelijk idee vindt dat men ingewanden van beesten gaat zitten kanen of ze uitlachen als ze zeggen dat ze zoveel van dieren houden. De rest gaat vanzelf. Maar niet bij iedereen.
Bij de volharders heb je dan twee groepen: de mensen die het onderwerp omzeilen en hun barbecue-gesprekken gelijk stopzetten als je per ongeluk in de buurt bent en je hebt ook de mensen die eerlijk toegeven dat ze er niet van af kunnen blijven, "want het is zo lekker, een biefstuk op z'n tijd!". Mensen uit de eerste groep komen misschien ooit zelf tot inzicht en mensen uit de tweede groep zijn niet meer te redden. De dieren die ze eten ook niet trouwens. Misschien komen ze ooit nog over hun verslaving heen denk én zeg ik dan. Jammer voor die beesten.
O ja, er is ook nog een groep mensen die met maar onzin vindt om geen dieren te eten, je betichten van moraalridderschap, en links gezeur. Maar dat zijn dan ook meestal van die SBS6, voetbal en barbecuefiguren en daarvan ken ik er niet zoveel. Die zijn niet te redden en zij moeten nou eenmaal vlees. Net zoals roofdieren dat moeten, denk ik dan. Zij weten niet beter, hoewel ze dus toch boos op je worden als je geen vlees eet en zegt waarom je dat niet doet. Dit heeft weinig met bekeren te maken. Ik verplicht of verbied niemand iets, ik zeg alleen wat ik vind. Ze noemen me maar extreem. Ik vind dieren doodmaken extreem.
Ik heb geen respect voor het eten van dieren. Daar is ook geen enkele aanleiding voor, omdat het alleen maar schade veroorzaakt. Maak ze belachelijk, steek de draak ermee, beschimp de lijkenpikkers en maak ze uit voor meelopers die niet beter weten en een stelletje immorele barbaren. Als men erom vraagt kan men het krijgen en ik sta nog achter mijn uitlatingen ook.
Maar ik ga dus niet zomaar staan oreren. Ik kijk wel afkeurend naar broodjes ham en als mijn eetgewoonten door de mangel moeten zeg ik gewoon waar het op staat (zie boven). Er is toch geen speld tussen te krijgen. Als je tegen diereneterij bent, ben je nou eenmaal moreler bezig. Dat weten vleeseters zelf ook wel. Noem het opschepperij of een grote mond. Vleeseters hebben zelf een nóg grotere mond met hun onbeschaafde eetgedrag. Durven ze wel tegen die lammetjes, kippen, koeien, biggetjes en visjes! :-)
Ik heb nooit iemand gezegd dat ze geen vlees mogen eten. Ik heb nooit iemand willen bekeren. Het enige wat ik doe is gewoon zeggen wat ik denk en als het over dieren opeten gaat dus ook. Gezwam over bewustzijn, herkomst van eten en ander slap gedoe, is niks voor mij. Iedereen kent de beelden van vleeshaken met bungelende koeienlijken. Je hoeft er geen studie van te maken om dat te koppelen aan een levende, loeiende, aaibare koe in een weiland. Die aanpak vind ik een beetje betuttelend eerlijk gezegd, maar dat betekent natuurlijk niet dat ie niet zou werken!! Ik weet alleen niet precies welke mensen je ermee zou kunnen 'bekeren'. Misschien kleine kinderen of van die mensen die op bourgondische wijze dineren met zo'n everzwijn op tafel.
Wat wel interessant is is om mensen bewust te maken van dieren die momenteel al leven voor hun kerstdiner aan het eind van het jaar. Dat is veel concreter. Ze kunnen dan ook niet zeggen "de dieren zijn toch al geslacht, dus het is niet erg om ze op te eten." Moet je maar eens proberen als het lekkere kerstvlees van afgelopen jaar weer besproken wordt: "Eind dit jaar weer kerstdiner hè? Weet je al wat je gaat eten? Misschien kun je er alvast eentje uitzoeken. Pappa en mamma heb je vorig jaar opgegeten, de kinderen zitten op dit moment in te kleine hokjes te wachten, totdat ze uit jouw naam de nek omgedraaid worden, denk je daar weleens aan? Ik wel hoor en daarom eet ik ze niet." Kans van 99 op 100, dat ze daar echt nog nooit bij stil hebben gestaan. Het zal wel confronterend of provocerend beschouwd worden, maar waarom eigenlijk?
Enfin. Ik ben dus totaal geen extermist of evangelist, maar ga niet in geheimtaal praten als het gaat over vlees eten. Deugt niet, is niet goed te praten, tenzij je niet beter weet, maar dat geldt alleen voor zwakzinnigen of kleine kinderen. Over hoe je met kleine kinderen, dieren en vlees om moet gaan heb ik ook wel ideeën, maar dat is een ander verhaal. Om een tipje van de sluier op te lichten: vlees eten moet een 18+ aangelegenheid zijn. Vlees eten is namelijk heel intiem en lichamelijk en je mag je kinderen niet zomaar die lichamelijke dingen opdringen. Als ze 18 zijn mogen ze kijken naar beelden uit de bio-industrie en dan zelf kiezen of ze mee willen doen of niet. Als dat nou de aanpak wordt hoeft niemand meer bekeerd te worden...
*) Ik had een keer een partner die wel vlees at. Niet thuis maar bij familie en in restaurants. Ik vond dat niet om aan te zien. Voor mij was dat net zoiets als een vrouw die op vakantie gaat en daar ziet dat haarechtgenoot zich te goed doet aan de lokale mogelijkheden die de kinderprostitutie biedt. Verschrikkelijk vond ik het en ik kreeg geen hap meer door mijn keel om mijn geliefde die in die dieren te zien prikken. Relatie hield niet lang stand (kwam niet door vleeseterij trouwens).