Vegatopia Forum

Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Het kwam even naar voren in de vegetarische kattenvoer draad: Castreren of steriliseren van je huisdier, ja of nee. Handig voor jezelf? Zeker. Onnatuurlijk? Ook jazeker. Goed voor de wereld en de dierenpopulatie? Jazeker! Goed voor het dier?

Mijn katten zijn gesteriliseerd. Ik vind dat er genoeg katten op de wereld zijn, er hoeven er niet meer bij. Het zijn twee vrouwtjes, ze komen nooit in aanraking met katers (buiten is afgeschermd) dus waarom dan toch die relatief zware ingreep? Krols zijn heeft maar 1 doel: een vent vinden en je laten bevruchten. Als je de natuur zijn gang laat gaan, komen daar nieuwe katjes van. Maar er is geen vent. Wordt poes dan niet meer krols? Oh jawel. Twee, drie, tot vier keer per jaar is poes weken wanhopig op zoek naar een man. Kan aan niets anders denken, elke aai is een potentiele penetratie, teleurstelling volgt op teleurstelling. Ik heb dat 1 jaar aan kunnen zien, maar toen was het over. Ofwel ze krijgt een vent en een nestje als ze krols is, ofwel dat krols zijn moet stoppen. Ik vind het misdadig om een krolse kat een vent te ontzeggen, een stuk misdadiger dan de krolsheid uit te bannen door een sterilisatie. Honden zijn iets minder geobserdeerd als ze loops zijn in mijn idee, hoewel het ook altijd een best wanhopige indruk maakt.

Mijn vraag is dus: castreren/steriliseren is niet natuurlijk, maar is het alternatief, onthouding, eerlijk? Is het eerlijk om een dier alle natuurlijke driften te laten houden, maar ze er niet toe te laten geven?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2010, 00:35:10 »
Er is nog een ander alternatief, de pil. Maar goed, als je niet wilt fokken is steriliseren natuurlijk het beste.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2010, 00:37:36 »
Mijn fretten zijn allebei "geholpen". Jip omdat hij in huis woont, en ik daar ook wil blijven wonen, en dat is met een bronstige man niet echt mogelijk. Bovendien kun je een bronstige man niet bij andere fretten laten zitten, omdat hij ze altijd zal proberen te dekken, of het nou kan, of niet, en dat levert teveel stress op voor de andere fretten. Er zijn fretten die dat prima kunnen hebben, 8 maanden in het jaar alleen, maar Jip is er niet zo één, die vind een dag al veels te lang, en probeert dan mijn voeten te verkrachten.
Pukje moest wel, omdat als frettendames loops worden, ze loops blijven tot ze gedekt worden, of doodgaan door bloedarmoede.

Er komen nu hormoonimplantaten op de markt voor fretten, maar die zijn er nog niet zo lang dat er een fret bejaard mee is geworden, dus ik heb voor de oude vertrouwde methode gekozen.

Bij honden kan het zijn dat ze niet zo'n last hebben van het loopszijn. Sandy van mijn ouders is zo'n hond, zij wordt elke 9 maanden loops, is het dan maar een paar dagen, ruikt maar 1 dag aantrekkelijk voor reuen, en merkt er zelf helemaal niets van. Zij mag dus gewoon nog loops worden, ook al omdat ze én een erg knappe hond is, én een hele lieve, én heel erg goed in behendigheid, waardoor mijn ouders ooit misschien een nestje willen. Bovendien worden veel shelties incontinent door de sterilisatie, wat een risico is wat je niet gaat nemen als het niet nodig is.
Leila daarentegen werd een maand voordat ze loops werd al depressief, werd echt ziek als ze loops was, en bleef dat een paar weken, en had dan weer een maand nodig om weer bij te komen. Zij werd iedere 6 maanden loops, en is na de 3e keer, toen het duidelijk werd dat het echt niet beter zou gaan, gesteriliseerd. Zij ruikt nog steeds superlekker voor reuen, wat heel onhandig is, want waar je ook met Leila gaat wandelen, je sleept altijd een hele roedel reuen mee.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2010, 00:38:36 »
Er is nog een ander alternatief, de pil.

Nog een: binnenhouden.
Hoe zit het trouwens met weggelopen katten, als ze een paar dagen hun pil niet krijgen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2010, 04:49:12 »
Ik vind de pil geen goed alternatief. Er zitten namelijk veel bijwerkingen aan, en dan in de richting van baarmoederontsteking (dat is vaak dodelijk!) en kanker aan de voortplantingsorganen. Een poes open laten geeft ook nadelen voor de kat zelf. Ook weer meer risico op baarmoederontsteking, omdat de baarmoeder erg gevoelig is voor hormonen. Katten hebben dan ook meer risico op kanker aan de voortplantingsorganen.
Een poes die krols is, zal voornamelijk instinctief reageren. Ze moet dan een vent. Er zijn genoeg katten die hebben weten te ontsnappen toen ze krols waren; ik heb wel eens verhalen gehoord van door de brievenbus naar buiten klimmen en Poet van mn moeder is van het balkon van 3 hoog naar beneden gesprongen. Tijdens de krolse periode eten ze vaak ook minder en slecht ('Ik moet een vent! Ik moet een vent!') en dat is vaak ten nadele van het algehele gestel van de kat in kwestie.

Ongecastreerde katers hebben een grotere territoriumdrift. NL is niet groot genoeg en vaak ook te verstedelijkt om iedere kater een groot genoeg territorium te geven. Wonden van katten geven vaak abcessen, die weer andere dingen tot gevolg hebben vaak (denk aan sepsis bv). Ik denk niet dat menig kater gelukkiger wordt van abcessen of via bloed overdraagbare ziektes als Fiv en Felv.

Ik ben groot voorstander van castratie (bij meisjes poezen de eierstokken later verwijderen; wordt sterilisatie in de volksmond genoemd, is ook castreren).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2010, 08:32:47 »
Er is nog een ander alternatief, de pil.

Nog een: binnenhouden.
Hoe zit het trouwens met weggelopen katten, als ze een paar dagen hun pil niet krijgen?
binnenhouden...mmm, dan moet ik standaar een kub behang in huis hebbn om wekelijks te kunnen bijplakken  :o
er zijn meer dan genoeg katten die niet binnen te houden zijn  :n

hier zijn ze beiden gecastreerd, ik heb een broer en zus HTK lopen en die zijn op 6 maanden oud gecastreerd, ik wil niet nog meer katten op de wereld zetten :n
dat doen genoeg andere mensen al voor me  , krolse poezen dat is echt en drama , ik wil niet dat min ater de poes van iemand anders ie er aaners over denkt bezwangert  :n
de pil is absoluut niet foolproof, een kat kan idd een aantal dagen wegblijven van huis
en de kans op neven effecten is mij te groot

Natuurlijk?  misschien niet ...maar is katten als huisdier houden dat dan wel?


Kiwi

Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2010, 08:38:33 »
Ik heb vijf konijnen; twee rammetjes en drie voedsters. De rammen zijn allebei gecastreerd. Er zijn tientallen konijnenopvangen in Nederland die allemaal overvol zitten. Er zijn dus meer dan genoeg konijnen, dus ik wil niet door een al dan niet gepland nestje het overschot nog groter maken. De makkelijkste en beste manier om dat te voorkomen is door de ram te castreren. Het is een relatief kleine ingreep waar ze snel van herstellen, en doordat de ram ook zijn geslachtshormonen verliest blijft hij niet op het vrouwtje rijden.
Ook de voedster die ik het langst heb heb ik laten castreren. Zij werd vorig jaar een aantal keer kort achter elkaar schijnzwanger. Dit is naast dat het heel frustererend is voor een konijn ook heel vermoeiend; ze werd heel chagrijnig, liep de hele dag met hooi en stro te sjouwen, plukte haar eigen buik helemaal kaal en begon daarna aan de kont van het andere konijn. Ze kunnen zichzelf er helemaal mee uitputten, en dat is gewoon zielig. Daarnaast krijgen heel veel vrouwtjeskonijnen op latere leeftijd van baarmoederproblemen (-ontstekingen of -kanker). Door de baarmoeder te laten verwijderen kunnen die problemen zich niet meer voordoen. Waarschijnlijk laat ik de andere dames dus ook castreren. Daar wacht ik alleen mee tot het weer wat warmer is (tijdens de nazorg blijven ze een weekje binnen zitten, en dat kan niet als het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur zo groot is).

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2010, 12:32:45 »
Kiwi, hier met de konijnen hetzelfde verhaal, twee franse flappers, mannetje gecastreerd, vrouwtje (nog) intact
geen bergen babynijntjes, geen nijnendame die om de haverklap bekropen word 

ik wil de dame nog wel laten castreren , maar daar wacht ik ook mee tot beter weer en ik wilde haar niet jong al laten castreren...vind van het voorjaar (einde voorjaar)  jong genoeg, ze is dan een maand of 10/11



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2010, 16:05:25 »
Worden alle poezen krols? Bij Nelis heb ik nog nooit wat gemerkt, mag ik dan aannemen dat ze door een vorig baasje geholpen is? Ze is een binnenkat, dus voor kittens hoef ik niet bang te zijn.


Twee binnennijnen hier. Mannetje Pluisje is geholpen toen hij 3 maanden was, zodat hij bij zijn veel oudere minnares in de kooi kon. Die voedster was al 5 toen ik haar overnam, dus castreren was een te groot risico bij haar.

Van de nieuwe voedster weet ik niks, zij is een vondelingetje en kan 1 jaar maar ook 8 jaar zijn. Aangezien het ook nog niet zeker is dat ze kan blijven (koppeling gaat niet bepaald lekker), doe ik voorlopig niks. Helaas is ze wel enorm aan het sproeien (een stuk muur kan opnieuw gesausd gaan worden...), dus als zij blijft en blijft sproeien moet ik haar wel laten helpen.



(is er toevallig hier iemand die interesse heeft in een buitengewoon vrolijke voedster _kan straks ook naar buiten_ die houdt van knuffelen, floppies en binkies?)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2010, 18:00:31 »
Ik vind binnenhouden pas echt zielig.
Tenzij je in de stad woont en het echt niet zou kunnen misschien, maar als we het toch over onnatuurlijk hebben.
Ik heb een mannetje en vrouwtjes kat, beiden met 6 maanden geholpen en een hond, niet geholpen en momenteel loops.
Tot mijn grote verbazing betrapte ik mn kater dan gisteren ook op sproeien. Ín huis. :-X
Zou dat met de hond te maken kunnen hebben?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2010, 18:11:53 »
Maar als je ze buitenlaat en je tuin niet afschermt is het ook zielig: voor de katten die onder auto's komen of ontvoerd worden, en voor mensen die ongewenst kattenpoep in hun tuin krijgen (en op andere manieren zorgen katten ook wel eens voor overlast).

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2010, 18:39:34 »
die twee hier weten heel goed dat auto's eng zijn, die zorgen wel dat ze niet zomaar onder een auto rennen
poepen doen ze grotendeels op de kattenbak (in de blub graven is bah  ::) )

HTK tjes worden niet zomaar gejat  ;)
 en je kunt nu eenmaal niet ieder risico dichttimmeren ,ik heb liever dat die twee mutsen een geweldig leven hebben gehad en misschien iets eerder dood gaan (wat ik niet hoop natuurlijk)  als dat ze hier in de achtertuin zitten te verpieteren en ik een huisdieren schrikdraad omheining op mijn schutting moet fabrieken

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2010, 18:51:37 »
Wat Edda zegt.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2010, 19:26:07 »
Wat Lelle zegt over Edda.

Kiwi

Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2010, 19:38:31 »
Wat Greet zegt over Lelle die iets over Edda zegt. :P

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2010, 00:22:49 »
HTK tjes worden niet zomaar gejat  ;)
 en je kunt nu eenmaal niet ieder risico dichttimmeren ,ik heb liever dat die twee mutsen een geweldig leven hebben gehad en misschien iets eerder dood gaan (wat ik niet hoop natuurlijk)  als dat ze hier in de achtertuin zitten te verpieteren en ik een huisdieren schrikdraad omheining op mijn schutting moet fabrieken

Ten eerste, als ze verpieteren, doe je iets verkeerd.

Ten tweede, de benaming HTK zegt iets over de natuurlijk leefomgeving natuurlijk, ze heten geen HTKB tenslotte ;)

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2010, 11:43:34 »
nee, HTK zeg niets over leefomgeving, maar over ras...ofwel beter gezeg, de afwezigheid daarvan ...

als ik een naam aan deze twee moet geven op basis van de natuurlijke leefomgeving, dan zouen het boerderijkatten zijn, daar zijn ze geboren...maar ja, ik heb niet de luxe van een boerderij, dus nu zijn het woonwijk katten  :P

en als ze verpieteren, doe ik idd iets verkeerd, dan  beperk ik de bewegingsvrijheid te veel ,
een kat heeft een territorium van een 50 meter rondom de woning, laat mijn tuin nu maar 13 bij 5 zijn ....ietwat klein dus ...mocht ik mijn katten beperken tot die oppervlakte, word poespoes ieder half uur te grazen genomen oor haar lieftallige broer Pogo ... wat uitmond in een strak van de stress staande poespoes die geen haar meer overhoud ivm stresspoetsen  (bijnaam van poespoes = hysteripoes)

dus nee, bewegingsvrijheid beperken, in mijn geval...big nono

ja, ik ben het met je eens, er zijn voldoende katten die wel een tevreden leven hebben in een beperkte ruimte, maar daar zijn die twee van mij absoluut geen voorbeeld van :n
ik heb ze trouwens tot na de castratie binnen gehouden , das pas een feest voor je behang ...en de bank... en de rest van je hebben en houden   :-\  en dat heeft niets met opvoeing of wat dan ook te maken, maar puur met  temperaament en behoefte van vrijheid

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2010, 12:18:51 »
Ik heb de mijne na mn verhuizing (getracht) even binnen te houden. Maar helaas viel de een de ander zo vaak aan uit pure stress dat ze beidein geen leven hadden.
Maar zelfs voor ze ooit buiten waren geweest als kitten zaten ze al de hele dag voor het raam te jammeren. Katten moeten gewoon kunnen rennen en spelen en jagen vind ik.

Nou twijfel ik er niet aan dat jouw katten een goed leven hebben hoor, Poek, dat kan haast niet anders. Maar voor de meesten geldt dat binnen houden alleen een optie zou moeten zijn als je echt in de stad woont, voor de kat is buiten nu eenmaal beter.
En om terug on topic te komen, als ze buiten komen moet je ze laten helpen. Ze zullen heus niet uitsterven.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2010, 12:27:23 »
Maar voor de meesten geldt dat binnen houden alleen een optie zou moeten zijn als je echt in de stad woont, voor de kat is buiten nu eenmaal beter.

Dat betwist ik. Ik geloof zelfs dat bij raskatten het meestal een eis van de fokker is dat ze binnen (of in een afgeschermde tuin) gelaten worden.

De meeste mensen op kattenplaza vinden overigens ook dat katten in een afgeschermd gebied gehouden moeten worden, je kan de argumenten daar op het forum nalezen indien je geinteresseerd bent.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2010, 12:31:42 »
Ik ging met vriendinnetje wiens kat was overleden naar diverse asiels om een kat voor haar op te halen. Ze kreeg er nergens een mee, omdat ze op een flat woonde.
Meningen zijn verdeeld.

Ik laat de kat zelf beslissen, ze hebben een kattenluik die altijd behalve bij o&n open is. De een is vaak buiten, de ander gaat alleen voor de deur zitten luchtje scheppen. (en heel soms jagen voor een cadeautje voor mij.)