Vegatopia Forum

Staafmixer

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Staafmixer
« Reactie #20 Gepost op: 23 maart 2010, 14:38:55 »
Kringloop is goedkoper. Of wil je wel een nieuwerwetse?

Een tweedehands staafmixer zie ik niet zitten, vinnik een beetje blegh. Of ik moet weten van wie het ding komt.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2010, 13:15:07 »
Ziet er goed uit, en heeft een stalen staafmixkop, heel belangrijk (plastic gaat redelijk snel kapot bij mij). Die garde lijkt me handig, ik vind een hand-garde altijd een beter resultaat geven dan een mixer, misschien dat dit er een beetje tussenin zit? Voor dat geld lijkt het me dat je je er geen buil aan kunt vallen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #22 Gepost op: 10 april 2010, 01:25:07 »
Omdat mijn Braun Multimixer een poos geleden een ongelukje heeft gehad *schuldbewuste smiley*, zoek ik een nieuwe staafmixer/multiding voor niet al te veel geld.

Heeft iemand ervaring met de Tomado staafmixer TM-1293?

http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDetails?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=10202&productId=15790

Deze gekocht. Ik heb alleen nog het hakmolentje echt gebruikt en die werkt prima. Helaas is er bij het schoonmaken water in een van de elementen water en dat weigert er uit te komen... lekker fris dus. En toch moet je dat ding ook kunnen schoonmaken, vinnik.

Verder passen de elementen vh hakmolentje niet altijd even mooi op elkaar. Het past dan wel en het hakt ook, alleen zuigt het opzetelement zich dan muurvast op het hakmolentje vast waardoor je het er met heel veel moeite vanaf moet prutsen. Je moet dus heel goed opletten dat je het precies zo vastmaakt zoals de makers vinden dat het moet.

Al met al prima voor het geld, maar een volgende keer ga ik toch weer wat meer uitgeven en gewoon een goede kopen van Braun oid.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #23 Gepost op: 10 april 2010, 10:34:58 »
Mijn staafmixer heeft ook een hakmolen, maar ik ben er nog niet uit of ik dat ding nou echt handig vind.
Waar gebruiken jullie de hakmolen voor?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #24 Gepost op: 10 april 2010, 11:08:34 »
Kruidenpasta's
Zandtaartachtige deegjes (met koude boter)
Sambal
Noten hakken
Caramel, chocola of praliné vergruizen
Paneermeel maken

This is between me and the vegetable!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #25 Gepost op: 10 april 2010, 11:14:06 »
Voor natte kruidenmix/kruidenpasta en nootjes hakken en wortels en uien fijnhakken.
Droge kruidenmengsels gaan in de koffiemolen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #26 Gepost op: 10 april 2010, 11:15:56 »
Dat overweeg ik ook weleens, een koffiemolen. Nu doe ik dat meestal met de vijzel.
Maar als je iets gekoffiemolend hebt, komt het er dan ook allemaal uit? Hou je dan niet dat je koffiemolen nog naar een currymengsel ruikt of smaakt terwijl je speculaaskruiden maalt?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #27 Gepost op: 10 april 2010, 11:19:55 »
Speculaaskruiden koop ik heel lui voorgemengd en voorgemalen  :-[
Op een gegeven moment kan de binnenkant wel een beetje naar sterke specerijen gaan ruiken, maar ik vind dat niet zo erg. Smaak overbrenging valt erg mee. Ik klop hem altijd goed leeg en gebruik anders een droog kwastje daar speciaal voor om hem leeg te krijgen (niet dezelfde kwast nemen waar je ook je puter mee onthaart en ontstoft).

Mijn koffiemolen was maar 10 euro, dus als het echt te vies gaat worden of er een duidelijke smaak overbrenging komt, haal ik wel een nieuwe.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #28 Gepost op: 10 april 2010, 14:00:30 »
Kruidenpasta's
Zandtaartachtige deegjes (met koude boter)
Sambal
Noten hakken
Caramel, chocola of praliné vergruizen
Paneermeel maken

Bedankt voor alle reacties. Dat noten hakken heb ik dus een keer geprobeerd: onderin poeder, daar boven complete noten. Je snapt, dat was niet de bedoeling. Komt dat dan omdat ik er teveel tegelijk ingedaan heb en had ik dus beter meerdere porties kunnen doen?
Deeg: is dat ding daar niet veel te klein voor?
Wortels en uien van Koekje: hoeveel doe je er dan tegelijk in?
Kruidenpasta's: bedoel je verse kruiden fijnmalen? Wat dan bijvoorbeeld en waarvoor?

Ik voel me net een keukendombo  :bloos:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #29 Gepost op: 10 april 2010, 18:19:24 »
Als je onderin notengruis hebt en boven hele noten, heb je er teveel noten ingedaan of een ellendige hakmolen. Als ik er wortel of uien in doe, dan niet teveel, dus niet voller dan de helft van het bakje.
Kruidenpasta is het home made idee van een zakje boemboe voor de nasi of bami (dus natte, geen droge zakjes) of zelfgemaakte currypasta ofzo. Tuurlijk kan je ook een pot Patak's nemen of een zakje van Toko Lien of hoe dat merk ook al weer heet, maar zelf maken is leuker en goedkoper en zeker weten vega.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2010, 19:06:50 »
Wat mieter je precies in je kruidenmengsels? (vooral de currypasta)

Met de noten had ik 'em toen ook halfvol. Netjes tot aan het max-streepje  ;)
Ik heb een Braun, valt die in de categorie ellendige hakmolens? Hij staafmixert overigens prima!

En levert het gemak/tijdwinst op om uien/wortels in de hakmolen klein te krijgen? Of geeft het een mooi resultaat?

Kiwi

« Reactie #31 Gepost op: 10 april 2010, 19:30:03 »
Braun is volgens mij een van de betere staafmixers.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #32 Gepost op: 10 april 2010, 22:55:55 »
Ja, dat mes zit onderin, dus dat wil wel onderin. Daarom moet je noten en dat soort dingen, als je geen gruis wil, een beetje pulserend hakken en af en toe even met het ding schudden, om de bovenste noten onder te krijgen.
(Wat ik wel mysterieus vind, is dat als ik koekjes vergruis, ik meestal na een tijdlang een hakmolenbakje vol koekgruis heb, met twee hele koekjes erin.)

Voor deeg is 'ie niet te klein (ik heb nog nooit een maximumstreepje gezien, dus ik vul hem altijd helemaal). En het gaat mij dus alleen maar om het stadium 'snijd de koude boter met twee messen tot doperwtgrote blokjes door de bloem en wrijf het er daarna met koele hand doorheen'. Dat past best.

En inderdaad, kruidepasta's voor curry of Indonesische gerechten.