Vegatopia Forum

De Draad Speciaal Voor IJzer

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #40 Gepost op: 13 november 2010, 14:11:32 »
Biologisch brood he? Dat is stevig, dat houdt wel een portie metaal omhoog ;)



 :hammer: voor moi...
inmiddels braaf aangepast

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #41 Gepost op: 12 september 2011, 09:30:31 »
Bij mij werd een HB van 5,1 vastgesteld en daarom slik ik nu dagelijks twee tabletten 200mg ferrofumaraat. Ik heb niks gehoord over ferro-gehalte in het bloed... Hopelijk is het zo snel op peil, maar zal toch iets moeten veranderen om het op peil te houden. Zoals geen thee meer bij de lunch. Of een natuurlijk middel blijven bijslikken.

Gelukkig heb ik door deze tabletten geen last van mijn darmen, wat ik wel had verwacht, aangezien ik nogal gevoelige darmen en een onregelmatige stoelgang heb. Eigenlijk is mijn stoelgang nu zelfs beter dan ooit!

En toch is het gek, als ik hoor hoe koud jullie het hebben en hoe moe jullie zijn. Ik heb het eigenlijk niet snel koud, draag veel open schoenen (waar veel mensen zich over verbazen), slaap in een heel koude slaapkamer, heb geen echt dikke winterjas, maar gewoon een ongevoerde, wollen jas. Nee, ben dus zeker geen koukleum! En wat moe zijn betreft: ik ben inderdaad niet de fitste, maar had me er bij neergelegd dat dat gewoon mijn aard was...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #42 Gepost op: 12 september 2011, 13:50:21 »
Dat thee de opname van ijzer remt is discutabel, daar zijn de geleerden het nog niet over uit. Misschien kun je voor de zekerheid voorlopig thee drinken dat laag is in tannine?


Heb je wel nagekeken of je uberhaupt genoeg ijzer binnenkrijgt? Het gros van de menstruerende vrouwen krijgt 30% te weinig ijzer binnen via eten. Lichaam A weet daar beter mee om te springen dan lichaam B, waardoor lichaam B wel een tekort oploopt en A niet.


Waar je ook eens op zou kunnen letten is het gehalte aan fytinezuur in je voeding. Dat remt nml. de opname van o.a. ijzer. Geen idee of je veel peulvruchten eet, maar zo ja, week de gedroogde peulvruchten dan eens minimaal 24 uur. Ververs het water tussendoor zeker 2x en spoel dan de bonen/linzen meteen af. Kook ze vervolgens in vers water.

Als je zelf brood bakt, gebruik dan niet de snelstand op de BBM, maar laat het 2x lang rijzen. Enkele jaren geleden voerde het blad Ortho een test uit onder volkorenbroden vd bakker/supermarkt en daaruit bleek dat veel broden een veel te hoog fytinezuurgehalte hebben. Hier wordt het mooi uitgelegd: http://www.refdag.nl/broodje_twijfel_1_205814
Ook ontbijtgranen zoals Brinta kunnen dus problemen geven, zeker als je al te weinig mineralen binnenkrijgt en de opname ervan ook niet helemaal lekker loopt.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #43 Gepost op: 12 september 2011, 21:23:43 »
Dank voor de tips!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #44 Gepost op: 16 september 2011, 13:04:12 »
Vitamine C-rijke producten bij elke maaltijd kan de hoeveelheid ijzer die je opneemt behoorlijk beïnvloeden. Het is geen slecht idee om bij elke maaltijd íets met vitamine C te nemen, zoals  sinaasappelsap, vers fruit of verse groente.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #45 Gepost op: 16 september 2011, 17:48:11 »
Op zich eet ik bijna altijd vitamine C bij mijn maaltijd: smootie voor ontbijt, regelmatig rauwkost bij de lunch en 's avonds natuurlijk veel groente.

Als ik peulvruchten eet, dan zijn ze uit blik. Hoe is het daarmee, wat fytinezuur betreft, gesteld?

En wat thee betreft, ik drink meestal kruidenthee en nooit zwarte thee.