Mijn gewone ijzer is helemaal goed, maar mijn ijzervoorraad (ferritine) was behoorlijk laag. Wel binnen de normaalwaarden, maar wel laag daar binnen. Mijn huisarts zei dat sommige mensen zich beter voelen als ze een hogere ijzervoorraad hebben, een aangezien ik last heb van vermoeidheid, gaan we kijken of dat bij mij ook het geval is. Ik heb in eerste instantie geen ijzerpillen, maar drink elke dag 2 keer Floradix, een soort fruit-groente-siroopje dat veel ijzer bevat. En daarnaast eet ik fruit of fruitsap bij of door elke maaltijd.
Ik heb gister mijn bloed laten prikken, en dan weet ik over een week of mijn ijzervoorraad veel omhoog gegaan is of niet. Als het niet genoeg blijkt te helpen, krijg ik alsnog ijzerpillen en/of vitamine c-pillen.
Maar goed, het menselijk lichaam blijft een raar iets. Teveel hier, teweinig daar... Ik heb (volgens de arts, ik weet dat dit niet helemaal klopt) ook een te hoog B12. Is best knap als veganist zonder B12 pilletjes.
Hoe lang ben je al veganist? Je hebt een voorraad in je lichaam, als je vroeger veel vlees, zuivel en ei gebruikte, zou het kunnen dat je voorraad na een korte tijd als veganist nog steeds vrij hoog is. Een té hoge voorraad hierdoor lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Gebruik je producten die verrijkt zijn met B12, zoals sommige merken sojamelk en -yoghurt? Ook met verrijkte producten kan je genoeg B12 binnenkrijgen. Misschien gebruik jij die, zonder door te hebben dat ze verrijkt zijn.
Hoe is je B12 getest? Alleen serum B12 is niet betrouwbaar, omdat schade aan je lichaam door een licht tekort daarin nog niet zichtbaar is. Homocysteïne en methylmalonic acid (MMA) testen zijn veel betrouwbaarder. Daarnaast maakt een serum B12 test ook geen onderscheid tussen werkzame B12 en B12-analogen. Als je veel B12-analogen binnenkrijgt, bijvoorbeeld door het eten van zeewier, kan het bij zo'n test lijken of je genoeg B12 binnenkrijgt, terwijl je in feite al een flink tekort en schade aan je lichaam kan hebben.