Vegatopia Forum

De Draad Speciaal Voor IJzer

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De Draad Speciaal Voor IJzer
« Gepost op: 04 februari 2010, 18:56:06 »
Weet iemand waar het ferritine-gehalte in het bloed precies voor staat?
Hemoglobine-gehalte staat toch voor de rode bloedcellen en dus voor het vervoer van zuurstof, maar waar zit dat ferritine dan in? Is dat een bouwsteen van het HB?
HB bij mij is goed, maar het ferritine te laag, dus "moet" ik het van de huisarts toch aanvullen met ijzer.

Ik hoop dat het in deze draad mag, de ijzerdraad is nl. nog al oud.  ::)
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 19:33:09 door Hizikigrrrl »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermoeidheid
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2010, 19:30:38 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferritine


(ik heb maar een nieuwe ijzerdraad aangemaakt; het verdient zijn eigen thread)
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 19:34:13 door Hizikigrrrl »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2010, 19:56:17 »
Dank je!

Wat ik uit Wikipedia opmaak is het dus een soort voorloper van echte bloedarmoede.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2010, 22:06:20 »
Dank je!

Wat ik uit Wikipedia opmaak is het dus een soort voorloper van echte bloedarmoede.

Inderdaad. Je hebt nog genoeg ijzer in je opslag om geen bloedarmoeder te hebben. Maar je hebt wel een redelijk lage voorraad.
En het is altijd beter voorkomen dan genezen, denk ik?  :)

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2010, 11:59:00 »
Wat 'leuk' om ook eens iemand te lezen met een te laat ferritine. Mijn HB was vrij laag, maar niet zorgwekkend. Mijn ferritine heeft echter 3 ijzerkuren nodig gehad om van 13 naar 27 te stijgen. Nog iets te laag, maar ik kreeg die ijzerbruistabletten na 3 maanden niet meer weg...
Ik slik nu nog dagelijks 25 mg ijzer bij.

Ik ben nog steeds moe, maar mijn grootste verschil is dat ik het niet meer door en door koud heb. Ik was vorige winter echt tot op het bot bevroren, kon niet naar buiten zonder 8 truien/vesten/jassen/thermoondergoed. Ben nu nog geen kachel, maar ik ga niet meer 'dood' van de kou!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2010, 12:16:12 »
Heel herkenbaar, ik heb het ook altijd koud (vooral koude vingers). Lig 's nachts onder een hele stapel dekens en dekbedden... (heb een oud huis, zonder verwarming boven, dus als het buiten vriest, vriest het op de slaapkamer ook)
Mijn HB zat inderdaad ook nog net binnen de grens, maar blijkbaar pleeg je dan toch een soort roofbouw op je lichaam.
Ben ook vaak moe-moe-moe, maar dat is nog veel erger geweest. Zo erg dat ik van gekkigheid eigenlijk niet meer wist wat ik moest, zo'n rotgevoel!

Wat voor ijzerbruistabletten gebruikte je? En wat slik je nu dan?

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2010, 12:23:19 »
Koude handen, koude voeten, koud tot op m'n botten! Ik heb wel verwarming in huis, maar dat vind ik 'vies', dus ik lig ook onder 3 winterdekbedden, een plaid en heb 2 of 3 hete kruiken. Moet ook zeggen dat het een uitkomst is sinds ik een wintermuts heb gekocht. Vond die dingen altijd té lelijk, maar ik verlaat huis niet meer zonder. Muts op, m'n capuchon eroverheen en ik hou mezelf veel beter warm. Net een baby, die moet ook altijd een mutsje op ;)

Zie ook alweer op tegen vanavond. Dan ga ik stappen, met het OV en dan vries ik buiten echt dood in m'n stapoutfitje :(

Mijn HB was 7.2 ofzo, maar volgens mij zijn die ferritine waardes net zo belangrijk! Moe ben ik nog steeds, maar heb ook fibromyalgie, dus ligt misschien ook daaraan.

Ik slikte eerst losferron bruistabletten. Weet niet of die 100% vegan waren maar je moet wat... Nu slik ik de IRON pillen van Source Naturals (verkopen ze bij de Vitaminstore). Schijnt extra goed opneembaar ijzer te zijn en wel vegan. En in m'n multi zit ook nog wel wat ijzer. En ik slik er een vitamine C 1000 tablet bij voor de opname (want ik eet geen fruit...). Geen idee of dat nuttig is, maar goed ;)

Ga over een half jaartje weer ijzer laten prikken, en kijken of ik het daarmee een beetje op pijl kan houden.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2010, 12:48:58 »
Een elektrische deken doet ook wonderen  ;D

De Vitaminstore ken ik niet... Ik slik nu goedkope ijzertabletten van de Trekpleister. Daar zit 14 mg in en volgens het etiket is dat 100% vd ADH. Volgens de huisarts moet ik minstens 65 mg per dag binnen krijgen. Nou neem ik aan dat er in mijn voeding ook nog wel wat zit... Ik neem ze ook altijd trouw in met een glas sinaasappelsap, ook al vond de bedrijfsarts dat onzin.
En ik neem iedere ochtend nog een B-complex. Misschien wat overbodig, want ik eet niet veganistisch, maar ik ben ook niet een enorme zuivel-verslinder  ;D

Fijne stapavond!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2010, 12:55:45 »
Een elektrische deken doet ook wonderen  ;D

De Vitaminstore ken ik niet... Ik slik nu goedkope ijzertabletten van de Trekpleister. Daar zit 14 mg in en volgens het etiket is dat 100% vd ADH. Volgens de huisarts moet ik minstens 65 mg per dag binnen krijgen. Nou neem ik aan dat er in mijn voeding ook nog wel wat zit... Ik neem ze ook altijd trouw in met een glas sinaasappelsap, ook al vond de bedrijfsarts dat onzin.

De gemiddelde vrouw krijgt dagelijks maar 10 mg ijzer binnen, terwijl de ADH voor pre-menopausale vrouwen op minstens 15 mg staat (in sommige landen op 18). De kans dat jij met jouw eten 65-14=51mg ijzer binnenkrijgt is dus uitgesloten. Ik raad aan dat je meer pilletjes gaat slikken of iets met een hogere dosis. En lekker doorgaan met die vitamine C erbij hoor!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2010, 13:03:19 »
Ik neem 's ochtends meestal twee pilletjes, dus dat is dan al 28 mg  ;)

Verder heb ik nog wel staalpillen van de huisarts staan (200 mg), maar als ik die neem, merk ik 't meteen qua darmen.. Daar had ik op een gegeven moment eigenlijk geen zin meer in..
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2010, 13:09:12 »
Neem dan gewoon die ijzerpilletjes, maar later op de dag ook nog 1 of 2. Over een poos weer laten testen hoe het ermee staat en dan kun je met wat minder pillen uit.

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2010, 13:38:53 »
Een elektrische deken staat me ergens nog steeds tegen, geen idee waarom. En al die lagen dekens vinden ik (en de kat) ook wel zo lekker zacht ;)

Aan de 65mg per dag kom ik ook niet... Ben benieuwd of ik met de huidige dosis mijn ferritine (en hb) in stand kan houden dan!

In mijn multi (Vegetarian Multi van Orthica) zit nog (maar?) 6,7 mg, beetje weinig als je het mij vraagt. Per dag slik ik dus zo'n 33 mg. En een boterham met stroop  ;D  En veel groente en vitamine C pilletjes...

Ik merkte weinig aan m'n darmen door de ijzerpillen, maar ik neem iedere dag een ruime eetlepel lijnzaadolie, dus dat houdt de boel wel op gang  ::)

Maar goed, het menselijk lichaam blijft een raar iets. Teveel hier, teweinig daar...  Ik heb (volgens de arts, ik weet dat dit niet helemaal klopt) ook een te hoog B12. Is best knap als veganist zonder B12 pilletjes.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2010, 20:41:30 »
Ijzer was goed, 8,5. Maar ik eet natuurlijk nog soms vlees, maar juist weer geen fruit, dus ik ben toch trots op mijn arme lijf.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2010, 00:27:05 »
Koude voeten? Zet een muts op!

Een grapje met een eindeloze baard. Wel een kern van waarheid.

Een mens verliest ca. 40% va de warmte via het hoofd
(Excuses ik ben even te lui om het exacte getal op te zoeken en om referenties op te zoeken)
Dus die (slaap-) muts helpt echt. Eigen ervaring. En eh wondermiddelen ....

Dit is een reactie op eerdere berichten, maar wel 'off topic' natuurlijk.

Groet, RvO, Slaap lekker

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2010, 13:14:23 »
*schop*

Ik onderneem weer een nieuwe poging dagelijks een stukje roggebrood te eten. Heeft iemand nog een briljante tip voor beleg dat fijn combineert met de smaak van roggebrood? Als klein meisje deed ik er vaak hagelslag op, maar op de één of andere manier moet ik daar nu niet meer aan denken..
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2010, 13:36:40 »
Huttenkase? Maar dat is mogelijk niet zo handig als je het om het ijzer eet.

Aiko

Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2010, 13:44:47 »
*schop*

Ik onderneem weer een nieuwe poging dagelijks een stukje roggebrood te eten. Heeft iemand nog een briljante tip voor beleg dat fijn combineert met de smaak van roggebrood? Als klein meisje deed ik er vaak hagelslag op, maar op de één of andere manier moet ik daar nu niet meer aan denken..

In brokjes door de soep heen gooien. Doe ik altijd.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2010, 14:02:29 »
Huttenkase? Maar dat is mogelijk niet zo handig als je het om het ijzer eet.
Niet de beste combi nee, maar vast wel lekker!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2010, 14:03:11 »
In brokjes door de soep heen gooien. Doe ik altijd.
Bij wat voor soep past dat dan goed?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:De Draad Speciaal Voor IJzer
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2010, 15:40:47 »
Mijn gewone ijzer is helemaal goed, maar mijn ijzervoorraad (ferritine) was behoorlijk laag. Wel binnen de normaalwaarden, maar wel laag daar binnen. Mijn huisarts zei dat sommige mensen zich beter voelen als ze een hogere ijzervoorraad hebben, een aangezien ik last heb van vermoeidheid, gaan we kijken of dat bij mij ook het geval is. Ik heb in eerste instantie geen ijzerpillen, maar drink elke dag 2 keer Floradix, een soort fruit-groente-siroopje dat veel ijzer bevat. En daarnaast eet ik fruit of fruitsap bij of door elke maaltijd.
Ik heb gister mijn bloed laten prikken, en dan weet ik over een week of mijn ijzervoorraad veel omhoog gegaan is of niet. Als het niet genoeg blijkt te helpen, krijg ik alsnog ijzerpillen en/of vitamine c-pillen.

Maar goed, het menselijk lichaam blijft een raar iets. Teveel hier, teweinig daar...  Ik heb (volgens de arts, ik weet dat dit niet helemaal klopt) ook een te hoog B12. Is best knap als veganist zonder B12 pilletjes.
Hoe lang ben je al veganist? Je hebt een voorraad in je lichaam, als je vroeger veel vlees, zuivel en ei gebruikte, zou het kunnen dat je voorraad na een korte tijd als veganist nog steeds vrij hoog is. Een té hoge voorraad hierdoor lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Gebruik je producten die verrijkt zijn met B12, zoals sommige merken sojamelk en -yoghurt? Ook met verrijkte producten kan je genoeg B12 binnenkrijgen. Misschien gebruik jij die, zonder door te hebben dat ze verrijkt zijn.

Hoe is je B12 getest? Alleen serum B12 is niet betrouwbaar, omdat schade aan je lichaam door een licht tekort daarin nog niet zichtbaar is. Homocysteïne en methylmalonic acid (MMA) testen zijn veel betrouwbaarder. Daarnaast maakt een serum B12 test ook geen onderscheid tussen werkzame B12 en B12-analogen. Als je veel B12-analogen binnenkrijgt, bijvoorbeeld door het eten van zeewier, kan het bij zo'n test lijken of je genoeg B12 binnenkrijgt, terwijl je in feite al een flink tekort en schade aan je lichaam kan hebben.