Vegatopia Forum

Muesli ongezond?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline danielle83

  • *
  • 8
  • Geslacht: Vrouw
Muesli ongezond?
« Gepost op: 30 januari 2010, 21:10:38 »
Ik las op de site van het voedingscentrum dat muesli ongezond is. Ik dacht dat ik goed bezig was met mijn ontbijt maar dat is dus blijkbaar niet....
Ik eet de muesli van Zonnatura. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een slechter ontbijt is als een bruine boterham.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gezond-eten/keuzetabel.aspx

Wie weet hier meer over?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2010, 21:17:02 »
Vooral cruesli is ongezond toch? Ik dacht dat gewone muesli niet ongezond was.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2010, 21:19:02 »
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=119 suggereert dat muesli in ieder geval niet ongezond is.

Offline danielle83

  • *
  • 8
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2010, 21:20:48 »
Die site had ik ook al gevonden. Maar dan is het nog steeds raar dat het voedingscentrum het niet gezond vindt. Misschien moet ik ze maar eens mailen.

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2010, 21:33:18 »
Er staan wel meer rare dingen in die tabel. Een ei is goed als ie gekookt is, maar zo gauw je hem bakt is het helemaal mis. ???
Ik geloof dat ze iets in de derde kolom zetten zogauw het met vet of met zout in aanraking is gekomen.
Kortom ik neem het met een (vet) korreltje zout allemaal.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2010, 01:43:53 »
Vooral cruesli is ongezond toch? Ik dacht dat gewone muesli niet ongezond was.

Denk dat je het in die richting moet zoeken. In cruesli zit heel veel toegevoegde suikers (en dus veel calorieen), in muesli niet. Nu heb je wel muesli's, bijvoorbeeld van de natuurwinkel, waar best veel noten inzitten. Daar zit dan ook wel veel vet (ook weer veel calorieen)in, maar dat is natuurlijk niet per definitie ongezond. (Net als het eitje dat ineens ongezond is als er vet in zit. Als je het met mate eet, is er volgens mij niets mis mee. Ik eet het ook elke ochtend.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2010, 02:14:26 »
Ik wissel af tussen viergranenmuesli en brinta, allebei met sojamelk en zonder suiker (brinta is zonder suiker goed te eten met een snuf kaneel of koekkruiden, anders is het een beetje kartonnerig). Aangezien ik vrijwel geen hartig beleg mag, lijkt me dit gezonder dan twee keer per dag brood. Al is hartig beleg eigenlijk ook best wel vet toch?
Ik vind brood ook niet te eten 's ochtends, duurt altijd even voordat ik droog voedsel aankan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2010, 09:52:10 »
Vet is echt niet zo erg.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2010, 13:41:17 »
Het voedingscentrum heeft m.i. een vreemde kijk op wat 'gezond' is: zo wordt ervan uitgegaan dat veel calorieen/vet/zout per definitie ongezond is, terwijl je natuurlijk ook mensen hebt die best wat mogen aankomen en een chronisch lage bloeddruk hebben (zoals ikzelf). Andere dingen lijken vooral fouten te zijn: ik heb ze wel eens gemaild waarom zowel sojamelk als havermout (samen mijn standaard 'winterontbijt') niet in de groene categorie staan. Deze zijn nu geloof ik verplaatst. Muesli is zeker gezond; de onverzadigde vetten uit noten zorgen voor een verzadigd gevoel. Wat ik me kan voorstellen is dat ze vinden dat de suikers uit gedroogd fruit 'too much' zijn, maar voor een instantie die jam aanprijst boven pindakaas (dus vrijwel pure suiker boven een product met meer vet en calorieen maar ook meer voedingsstoffen) vind ik dat een slecht argument.

Offline Pina

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2010, 14:36:30 »
Ja joh, je kunt veel beter de optimel vla eten met het 'ik kies bewust' logo, daar zit tenminste geen suiker of vet in  ::)

Naja, sorry hoor maar ik vind het echt onzin dat musli ongezond is...




Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2010, 15:36:16 »
Gewoon lekker muesli eten. Er zit best wel verschil tussen verschillende soorten muesli, maar als je die hbt met verschillende granen, noten, gedroogd fruit e.d. dan is er zeker niks mis mee.

En vet uit noten en dergelijke is juist goed, zo krijg je essentiele vetzuren binnen en die zijn gezond en daarnaast ook nodig om vet af te breken (voor de lijners).

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2010, 16:37:53 »
Je kan ook je eigen muesli samenstellen, zodat je precies weet wat er aan toegevoegd is.

"Ik kies bewust" logo vind ik eerder een aanrader om het niet te kopen. Smint zit zelfs al bij die club ::)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2010, 22:29:24 »
Je kan ook je eigen muesli samenstellen, zodat je precies weet wat er aan toegevoegd is.

"Ik kies bewust" logo vind ik eerder een aanrader om het niet te kopen. Smint zit zelfs al bij die club ::)
Idd

Offline Sam

  • ******
  • 7.102
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #13 Gepost op: 01 februari 2010, 09:43:15 »
Het voedingscentrum geeft vreemde adviezen. Inderdaad, je moet je brood wel smeren met iets, dat is gezond, maar als je een soortgelijke hoeveelheid vet in een pan mikt om er een ei in te bakken, ben je ineens vreselijk ongezond bezig. Hoeveel margarine moet je wel niet gebruiken om een gebakken ei ongezond te laten zijn? Muesli op dezelfde lijn zetten als rice crispies is complete onzin, rice crispies is het witbrood onder de ontbijtgranen en bevat echt nauwelijks nuttige voedingsstoffen. Alle vleesverangers staan als "bij voorkeur" ook de vieze vette gepaneerde meuk. Ze vinden een gebakken ei dus een stuk ongezonder dan dan gefrituurde vegetarische nuggets, daar klopt gewoon niets van. Ze bevelen ook alle magere zuivelproducten aan, terwijl de vetoplosbare vitamines in zuivel nu juist een van de weinige dingen zijn waar zuivel nog iets mee bijdraagt aan een gezonde voeding. Soja als vervanger voor zuivelproducten komt in hun hele vocabulaire niet voor. Ze bevelen ook light frisdrank aan, terwijl de meuk die daar in zit echt niet gezondheidsbevorderend is.

Het voedingscentrum begrijpt het niet wat "in pricipe niet ongezond mits met mate gebruikt"  is, en wat en "ongezond, ook indien in kleine hoeveelheden" is. Suiker, zout en vet zijn niet ongezond, veel zoetstoffen en kunstmatige geur- en smaakstoffen zijn dat aantoonbaar wel. De "ik kies bewust" industrie drijft op kunstmatige toevoegingen. Calorieen vermijden leidt niet automatisch tot een gezond voedingspatroon.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #14 Gepost op: 01 februari 2010, 21:54:30 »
Daar heb je volledig gelijk in, Sam.

Offline V

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2010, 12:07:21 »
Muesli is HARTSTIKKE ongezond. Tenminste, als je het samen eet met iets anders; vreet je losse muesli weg en drink je 4 uur later de melk dan is er niets aan de hand. Waarom?

Alles wat met fruit te maken heeft heeft de neiging om te gaan rotten in je maag zodra het in je maag komt in combinatie met eiwitten, bijvoorbeeld melk. Ik hoef niemand te vertellen dat dit natuurlijk helemaal niet goed voor je is. Ik weet overigens ook dat het Voedingscentrum dit dikke bullshit noemt, maar ik geloof geen instantie die omgekocht wordt door de zuivelindustrie (echt waar) en die ook claimt dat er niets mis is met aspartaam.

Mijn advies: muesli lekker laten staan, melk lekker los van een boterhammetje en je vezeltjes lekker binnen krijgen op een andere manier. Of droge muesli (of met water) eten.

Vuistregel: fruit eten met een afstand van 4 uur tot ander eten.

Re:Muesli ongezond?
« Reactie #16 Gepost op: 02 februari 2010, 12:17:01 »
Vuistregel: fruit eten met een afstand van 4 uur tot ander eten.

Poeh, dat is dus nóóit, als ik mijn wekker niet om 3 uur 's nachts een keer extra laat afgaan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #17 Gepost op: 02 februari 2010, 12:19:28 »
Er zitten geen bacteriën in een maag, en bij mijn weten zorgen zij nog steeds voor verrotting/gisting.
Ah, ja
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5057&daginfo=m1214
Ik weet het, V, ik ga jou nooit kunnen overtuigen van je (on)gelijk, maar ik wou meer eventjes zeggen dat ik je stelling op niets gefundeert vind.
Leg je eens een appel in een glas melk? Kan je je eigen punt bewijzen...

Het voedingscentrum is soms raar, maar niet altijd  ;)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #18 Gepost op: 02 februari 2010, 12:20:32 »
en die ook claimt dat er niets mis is met aspartaam.

Net als Skepsis. Maar goed, heb je objectieve en betrouwbare bronnen voor je fruithaat?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.440
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Muesli ongezond?
« Reactie #19 Gepost op: 02 februari 2010, 12:22:27 »
Ik wilde net posten dat ik die fruitregel ook herhaaldelijk voorbij heb zien komen en dat ik me afvroeg bij welk dieet dat nu hoorde en wat het nut ervan zou moeten zijn. Helderziende Greet gaf echter al antwoord voordat ik de vraag überhaupt had gesteld.
Gemüse ist mein Fleisch