In Leiden bij restaurant Woods (
http://www.restaurantwoods.nl/) met Annemieke. Woods heeft op hun normale kaart (waar we niet van aten) idioot hoge prijzen, zoals een vegetarisch hoofdgerecht van 37,50, zo duur eet je zelfs bij Heston Blumenthal in Londen niet. Je ziet wel eens vaker restaurants met hoge a la carte prijzen, maar dan willen ze graag dat je een goedkoper 3 of 4 gangenmenu neemt. Hier hebben ze ook menu's, maar die zijn 67 euro (4 gangen) en 5 gangen (74,50), ook al zo duur dus.
Maar gelukkig was er een
dinner deal, die Annemieke via Iens zag, maar op hun site stond 'ie ook, 3 gangen voor 33 euro, erbij stond 'Natuurlijk houden we rekening met uw (di)eetwensen'. Prima. Normaal ben ik niet zo dol op
dinner deals, zoals in de restaurantweek, omdat ik het idee heb dat je dan toch ander eten krijgt dan ze normaal zouden serveren, maar deze
dinner deal lijkt wat permanenter te zijn, dus de moeite van het proberen waard. Ik reserveer en geef daarbij door dat er 2 veggies komen.
We komen binnen in een groot restaurant, op het mooie terras aan het water zitten wat mensen, maar wij worden binnen aan het raam gezet, wat wel prima is want we twijfelden toch of het buiten niet te koud is en het uitzicht is geweldig leuk. Onze jassen worden niet opgehangen dus daar gaan we maar op zitten.
De serveerster wil weten wat we willen drinken. Ik vraag of er een kaart met dranken is, de serveerster vraagt wat verschrikt of ik de wijnkaart wil, waar geen enkele wijn op blijkt te staan die per glas gaat
De ober licht toe dat er huiswijnen zijn en ook wat open wijnen, hij noemt alleen witte wijnen op, we nemen beide een glas chardonnay en een fles water (Brut, lekker). Er verschijnen aperitiefhapjes: kerstomaten met gember, kerriepopcorn en olijven waar Annemieke al vlug ansjovis in ontwaart. De ober bevestigt trots dat er ansjovis in zit. We vragen of hij heeft doorgekregen dat we vegetarisch willen eten. 'Ah' roept hij verward, 'helemáál vegetarisch. Oh, oké dat is geen probleem'. Even later zegt hij dat hij de 2 glazen wijn niet op de rekening zal zetten vanwege de ansjovisfout. Netjes.
Er komt lekkere boter van de Lindenhoff en erg goed brood, de serveerster komt de hele avond ook met extra broodjes langs. Het voorgerecht bestaat uit schijfjes aardappel met een cocktailsausje, een tomaatje op een knapperig bakje, piccalilly-ijs en wat strooisel. Erg zoet allemaal. Het hoofdgerecht bestaat uit twee witte asperges, zo zacht alsof ze uit blik komen, maar Annemieke vind juist dat ze nóg zachter hadden gemogen, een stukje wortel, een winterse knolselderij- of peterseliewortelpuree, tuinbonenpuree, flink wat zwarte venusrijst, die ik wat crunchy maar niet onaangenaam vind, wat tomatenvinaigrette en 2 stukken artisjokkenbodem, die ik niet zo veel smaak vind hebben maar Annemieke wel vol van smaak vindt. Ik neem er nog een glas rode wijn bij.
Het dessert bestaat uit bastonjekoek, daarop een creme met iets van passievrucht, erg zoet kokosijs, heel zout kokosschuim en wat kruimels. Niet een dessert dat je bijblijft, behalve misschien die rare zoute kokocreme. We krijgen de rekening, en daar blijken de twee glazen wijn die gratis zouden zijn toch op te staan. De ober excuseert zich ervoor nadat hij door Annemieke erop is aangesproken.
Overigens is alles extreem traag gegaan, we zijn om 19u gearriveerd en rekening komt pas na 22u, terwijl maar een paar tafels bezet waren. We hadden genoeg te bespreken, dus storend was dat voor ons niet, maar opmerkelijk is het wel.
Ik weet niet of als je van die dure kaart eet je daar opeens een betere kok en bediening bij krijgt, maar ik geloof dat ze het hier wat hoog in hun bol hebben en dat niet helemaal waar maken.
Geen aanrader zou ik zeggen, hoewel ik door het gezellig eetgezelschap wel een erg leuke avond heb gehad.