Vegatopia Forum

Warme maaltijd meenemen naar school

Fiona1983

Warme maaltijd meenemen naar school
« Gepost op: 20 januari 2010, 18:57:52 »
Hoi,

Ik studeer Journalistiek en op dinsdagavond volg ik voor een aantal weken een bepaalde workshop. Ik ben dan van 's morgens tot 's avonds laat op school.

In de kantine kan je een warme maaltijd kopen, maar daar zit altijd vlees in. Bovendien is de groente in die maaltijden ver te zoeken. Ze kunnen wel een frietje voor mij maken, maar ik lust geen friet. Nu kan ik wel een salade en een broodje eten, maar ik wil eigenlijk 's avonds gewoon lekker warm eten.

Heeft iemand een tip voor een lekkere vegetarische warme maaltijd, wat ik thuis van tevoren kan maken en op school kan laten opwarmen in de magnetron? Graag iets, wat nog een beetje lekker blijft nadat het in de magnetron heeft gezeten en natuurlijk het liefst iets gezondst.

Ik hoop dat jullie goede ideetjes hebben?

Groetjes,
Fiona.

Offline Roos

• **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Re:Warme maaltijd meenemen naar school
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2010, 21:02:06 »
Hutspot, maaltijdsoep?
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2010, 21:10:55 »
pasta met een tomaten-groente saus, en geraspte kaas;

Gekookte rijst met prei en pinda's (en evt wat pindakaas als je geen vetvrees hebt), met cassave-kroepoek.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2010, 12:20:25 »
Nasi.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2010, 15:05:07 »
Quiche met een salade.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2010, 15:59:24 »
Geen idee of dit voor jou een optie is: ik heb elke maandagavond koorrepetitie en eet dan vantevoren op mijn werk. Nu hebben we een simpel kookplaatje in de keuken, goed genoeg om maaltijdsoep op te koken. Thuis snijd ik alvast allerhande groenten (wortel, paprika, broccoli, ui, tomaat, prei, aardappel, linzen, pepertje, varieert nogal). Dit gaat met kruiden (bv. laurierblad, oregano, komijnzaad, venkelzaad, gember, piment), zout, peper, vaak ook suiker en tomatenpuree in een bakje. Op het werk warm water erbij en een klein half uurtje later (de soep pruttelt ook als ik er niet bij ben) heb ik verse soep. Variatiemogelijkheden schier eindeloos.

Op een of andere manier ben ik geen fan van de magnetron. Chili sin carne, pasta met saus, curry en ander 'vochtig eten' blijft wel lekker, maar gewone gekookte rijst of aardappelen worden mij te droog in de magnetron. Dit effect kun je trouwens wel enigszins reduceren door er voor het 'magnetronnen' wat water over te druppelen.

Zondagavond extra koken en dat dinsdag als kliekje meenemen?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2010, 13:58:19 »
Als je heet water kan krijgen, kun je de magnetron ook ontlopen met bijvoorbeeld couscous of snel wellende noedels. Met wat thuis voorgesneden groenten in een kommetje gooien, heet water erover. Afdekken, even laten staan et voila. Couscous wel even losmaken met een vork. Wil je het gemakkelijk wat meer smaak geven, dan kun je een beetje bouillonpoeder of een stukje van een blokje verkruimelen en toevoegen. Lekkerder is het om een kruidenolie (of -boter in het geval van couscous) te maken en die er dan door heen te gooien. Bij noedels kun je sojasaus met bijvoorbeeld geroosterd sesamzaad of een chilisaus meenemen in een klein bakje.
Makkelijk en goedkoop, maar wel zout zijn noedelsoepjes van de toko. De gebruiksaanwijzing heeft het wel over koken, maar het gros kun je ook overgieten met kokend water en dan 4 a 5 minuutjes laten staan. Sommige vlezige varianten bevatten nepvleessmaak, maar andere op het oog vegetarische varianten bevatten wel weer dierlijke dingen.
Of je koopt een kekke thermoskan, waar je huisgemaakte soep lekker warm in blijft.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eline

• 243
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2010, 18:18:30 »
lasagne, quiche, canneloni, andere pasta, curry, stoofpotje, ovenschotel (bv met aardappelpuree, broccoli, bloemkool en wortel en vegetarisch gehakt, enchiladas, pad thai, moussaka, ravioli, tortellini, stamppot