Ik denk ik dat ik vrij gezond leef.
Ik eet geen vlees, geen zuivel, maar wel veel groente, peulvruchten, fruit, verschillende soorten granen en sojaproducten. Ik koop niet iedere keer hetzelfde brood bijvoorbeeld, maar dan weer volkoren, dan zonnepit, dan zuurdesem. Ik eet veel verschillende soorten groente en fruit, tussen door verschillende noten en gedroogd fruit.
Ik rook niet, nooit gedaan ook. Gebruik ook geen drugs. Ik drink wel, maar met mate, dus in dat geval heeft het een positief effect: rode wijn is goed voor hart- en vaten en voor witte wijn zijn er aanwijzingen dat het de kans op diabetes vermindert.
Sporten doe ik niet, deels door beperkingen (ook uit het verleden, waardoor ik langdurig moest stoppen en dan kom je er weer moeilijk in soms). Ik heb wel een Wii fit waar ik af en toe mee aanklooi, soms een paar dagen achter elkaar en dan weer een paar weken niet. Ik loop wel veel op mijn werk, eigenlijk de hele dag, en ook door het vele duwen, trekken en tillen daar merk ik dat ik sterker ben dan veel mensen die dat niet hoeven te doen. Andere mensen krijg bijvoorbeeld de containers goederen die wij binnenkrijgen niet van hun plek, terwijl ik ze met weinig moeite verrijd. Dus wat dat betreft denk ik dat ik aardig compenseer voor het niet sporten.
Mijn 'verbeterpunten':
- m'n gewicht (22 kilo overgewicht),
- als je streng wilt zijn m'n caffeinegebruik: ik drink bijna dagelijks wel een kopje koffie en iedere dag zwarte thee, dus ik wil wel wat meer kruidenthee gaan drinken
- ik drink te weinig, omdat ik op m'n werk weinig gelegenheid heb om te drinken; ik heb geen kantoorbaan waar ik op m'n werkplek kan drinken, dus daardoor drink ik overdag te weinig soms
- ik heb moeite om vroeg te slapen, waardoor ik in het weekend slaap in moet halen omdat ik doordeweeks regelmatig maar 6 uur slaap
- ik probeer toch meer te bewegen, vanwege rugklachten moet ik extreem veel lopen om m'n rug los te houden. Een half uur zitten is genoeg om alles weer vast te laten zitten en als ik een paar dagen niet beweeg (omdat ik vrij ben en veel achter de pc zit, of omdat ik op m'n werk toevallig taken heb waarvoor ik een keer wel achter een bureau zit - gebeurt een paar keer per jaar) krijg ik alweer pijn. Dus ik neem de trap in plaats van de roltrap en probeer meer te lopen en fietsen ipv de auto te nemen (maar niet bij slecht weer...).