Vegatopia Forum

Dordrecht

Offline Jacqueline

• 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Dordrecht
« Gepost op: 20 december 2006, 10:18:19 »
Ik had gisteren hele dag training met de commissie ethiek van mijn werk en na afloop hebben we lekker gegeten bij Poldercafe De Waterjuffer.
Vroeger zat er in deze watertoren nog een apart vegetarisch restaurantje, dat is er jammer genoeg niet meer. Maar ik heb er nu wel lekker gegeten.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2006, 10:21:25 door Jacqueline »

Offline Nick

• 578
Re:Dordrecht
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2006, 15:36:08 »
Wij plannen een dagtripje naar Dordrecht.
Als ik alle info hier eens overloop is er niet veel keus aan vegetarische restaurants die én open zijn op de noen én in het centrum liggen. Alleen De dulle griet? Of ben ik mis?
Kop van 'tland ziet er wel héél lekker uit maar een beetje te ver, eerder iets voor een WK'tje of midweekje.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2006, 15:45:57 door Sander »
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Jacqueline

• 309
    • Lifecoach
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2006, 16:08:48 »
O, maar je kunt ook in de niet-strict vegetarische restaurants lekker eten hoor. De meesten hebben wel een of meer vegegarische menu's. Kijk hier maar eens (en dan nog even op restaurants klikken). Gewoon even kijken welke in het centrum liggen en dan even bellen is misschien een optie? (Voorstraat en Vriesestraat is hartje centrum bijvoorbeeld). Btw: Dordt is best een leuke stad  :)
« Laatst bewerkt op: 28 december 2006, 16:11:30 door Jacqueline »

Offline Nick

• 578
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2006, 16:14:16 »
Kan je iets aanbevelen?  :)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Jacqueline

• 309
    • Lifecoach
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2006, 16:30:28 »
Ik weet niet of je van Mexicaans/Spaans houdt, maar bij  Pablo's Cantinakun je lekker vegetarisch eten. Ze hebben meerdere vegetarische schotels. Het is er klein maar gezellig, in het centrum, achter de grote kerk. Je kunt op de website ook het menu bekijken (alhoewel ze daar nou niet echt de vega-kaart op hebben staan...). Reserveren is wel aan te raden.
Is dit niet wat je zoekt, pb dan maar even, dan heb ik misschien nog wat andere tips.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2006, 16:33:39 door Jacqueline »

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2006, 22:29:44 »
Ik woon zelf in Dord.
Zelf heb ik hier nooit naar een restaurant geweest.  :-\
Ooit wel eens gebeld naar de Dulle Griet of ze ook rekening konden houden met kinderen v.w.b. de maaltijden en dat deden ze niet. Dat was voor mij dus meteen over.
Van kop van t land heb ik altijd wel goede verhalen gehoord.
Maar je kan in de meeste restaurants wel vegetarisch eten, mijn kinderen, vegetariers, hebben met uitjes van vriendjes, school en sport nooit problemen gehad ergens vegetarisch te eten. Als je een uitgebreide keuze aan vegetarische gerechten wil zal dat moeilijker zijn en moet je als je het van te voren wil weten hier en daar eens bellen.
Tegenwoordig heb je hier ook een Maoz in het centrum.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Nick

• 578
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2006, 18:36:18 »
We hebben uiteindelijk nergens gegeten...
Over de middag hadden we nog geen honger en 'savonds zijn we nog in Antwerpen iets gaan eten. Maar volgende keer blijven we iets langer!
-- Bradley

Otje

« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2007, 22:19:40 »
Ik woon ook in Dordrecht. Ik las ook ergens anders hier op het forum positieve vehalen over de Kop van 't land. Het laatste bericht daar was wel al uit 2004. Heeft iemand hier een recentere ervaring? Ben er nog nooit geweest, maar ben wel benieuwd.

Kiwi

« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2007, 22:24:07 »
Ik ben er eind vorig jaar nog geweest en kreeg er zoals altijd heerlijk eten en een vriendelijke bediening. Sterker nog; het is en blijft een van mijn favoriete restaurants! :hungry:

Offline karl

• 6.375
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2009, 17:52:39 »
Zondagavond bij De Dulle Griet in Dordrecht.
Na een hevig onweer was het prettig fris op het overdekt buitenterras achteraan.
Verschillende wereldgerechten in kleinere porties, vergelijkbaar met tapas.
Mooie keuze, waarbij het vegetarisch aanbod op gelijke voet met vis/vlees wordt behandeld.
We meden de al te voor de hand liggende combinaties en maakten dan een, wat ons betreft, best geslaagde mix van
twee salades (rond 5 euro): Griekse bonen (niet in de Griekse tomatensaus met vetogen , maar met sla, tomatenblokjes en rode ui en met een dressing die van mij wat zuriger had gemogen, maar ik vind dat de laatste tijd voortdurend, dus het zal ook wel aan mij liggen)
                                       Couscoussla, als pittig aangekondigd, maar die ook wel wat pittiger had
                                                          gemogen van ons, maar die wel paste bij
Indiase curry van groenten. (een 8 euro)
en
Courgette in pesto-room-kaassaus, best smakelijk.
Ook nog een bordje Spaanse pikante aardappelen, wat geen gefrituurde patatas bravas waren, doch in olie gebakken, met paprika gekruide aardappelschijfjes, ook wel lekker.
Mogelijk wat moeilijk voor wie niet de hele wereldkeuken kent (twee koppels wat verder bestelden wat vadsig "het menu twee aan twee", ja, zo is het wel makkelijk... en een allenige heer verdween na het lezen van de kaart, ik hoop niet omdat onze aanwezigheid hem met weerzin vervulde.)
Verdienstelijk die focus op wereldgerechten en op combinatiemogelijkheden, wel wat braaf gekruid naar mijn smaak. Maar vriendelijke bediening, sympathiek en genoeglijk, en een tikje avontuurlijk, dus tevreden huiswaarts.

« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 16:34:33 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2010, 13:53:15 »
Villa Augustus in Dordrecht. Zeer apart complex dat een grote bio-winkel, een prachtige groentetuin, een hotel in een watertoren en een groot eetcafé met terras omvat.
Het opzet is heel verrassend en doordacht, een ervaring om er te komen.
De kaart is redelijk beperkt (positief, garandeert versheid) en op een bord staan dagsuggesties. Vegetarisch was dat ditmaal aubergine met mozzarella uit de oven, wat ik niet echt zeer origineel vind.
Het bordje met geroosterde groenten met mayonnaise was gevarieerd en smakelijk. Lekker, zwaar, zelfgebakken brood.
Verder staan nog een vegetarische pasta op de kaart, salade van de tuin, een groentetaart, gegrillde courgette met ricotta... (vegetarisch aangeduid met *)
Het is lekker, vers, eerlijk doch ook vrij basic, lijkt me. Men kiest voor een goede, eenvoudige keuken zonder culinaire hoogstandjes te beogen, ook voor de niet-vegetarische schotels.
Wat merkwaardig dat men in dit groenteparadijs ook nogal concentreert op oesterbar en schaaldieren.
Er is een zeer groot team aanwezig in keuken en restaurant, wat een vlotte bediening garandeert. Soms wat te vlug, want toen we nog maar onze eerste olijf als hapje vooraf hadden naar binnengewerkt, verscheen het bestelde gerecht op tafel (de keuken wordt in real time van de bestelling op de hoogte gebracht, geweldig als je dorstig  naar een koud biertje verlangt. Maar bij eten heb je soms graag een zekere spreiding,ober zou moeten kunnen doorgeven met de bestelling: nog even wachten, zijn nog aan het apéritieven.)
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2010, 16:42:28 door Kassidy »

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2011, 00:17:53 »
Eergister at ik in 't restaurant 'Lotus' in Dordrecht. 't Was op zich best aardig. Ik had meerdere kleine dingen besteld. Echter, één van de dingen waarbij "vegetarisch" stond aangegeven op de kaart was dat niet (iets met mais). Ik kreeg 't voorgezet en zag verdachte kleine oranje balletjes: visseneieren. De serveerster snapte het probleem niet, maar maakte er ook geen probleem van dat ik het niet wilde en nam 't bord weer mee.
Men had daar het idee: vegetariërs eten eieren; een kippenei of een vissenei, da's het zelfde verschil! Ik heb ze een ander idee aangeboden. De rest leek wel vegetarisch.

De anderen vonden hun eten trouwens heel erg lekker.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2011, 00:25:09 door Temari »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2011, 00:33:49 »
Men had daar het idee: vegetariërs eten eieren; een kippenei of een vissenei, da's het zelfde verschil!

Wat is het verschil, zijn de visseneieren bevrucht of zo?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2011, 00:35:08 »
Men had daar het idee: vegetariërs eten eieren; een kippenei of een vissenei, da's het zelfde verschil!

Wat is het verschil, zijn de visseneieren bevrucht of zo?

De vissen worden er voor opengesneden.

Aiko

« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2011, 01:07:17 »
Of je moet een zakje onder een barende vis hangen...
(En de eventueel niet bevruchte eitjes tussen de bevruchte uitpulken)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2011, 18:24:59 »
Ook een cultuurverschil volgens Kenneth Lo, Chinezen beschouwen gerechten die voor meer het grootste gedeelte uit groenten e.d. bestaan als vegetarisch. Daarnaast denk je als omnivoor er toch minder over na, omdat je het toch wel (nou ja bijna) allemaal eet.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2012, 17:47:02 »
Ik was 2 weken terug ook in Villa Augustus. Wat is het daar leuk! Ik sliep er ook 2 nachtjes. Ik had eigenlijk naar Kop van 't Land gewild, maar die waren al vol.

Ik at zowel lunch bij Villa Augustus (een enorm lekkere omelet met superlekkere aardappel en courgette, viel me wel op dat er weinig tot geen vega broodjes op de kaart stonden), als diner (een groot bord met gegrilde groenten waaronder artisjok waar ze de haren niet uit hadden gehaald, en een heel vers stuk mais; als hoofdgerecht een kleine risotto die prima was, en ook genoeg, geen plek meer voor een toetje, en ze hadden ook een huisaperitief wat ook tof was), als ontbijt (1x het grote ontbijt dat heel goed was, zeker voor een Nederlands hotel, met lekker brood, vers fruit lekkere jam; en 1x het kleine ontbijt in het café).
De groentetuinen zijn hier heel leuk zeker in dit seizoen. Het lunchpersoneel op het terras was wat rommelig, veel mensen moesten lang wachten, maar het personeel in het restaurant in de avond was prima. Heel erg veel wijnen (volgens mij zelfs alles) ook per glas.

Ik ga hier zeker nog een keer een weekendje naar toe. Het is eigenlijk vooral leuk om hier wat langer te blijven dan alleen voor diner, zodat je ook echt van de tuinen kunt genieten, want het restaurant is oké, maar niet heel briljant, maar in combinatie met de tuinen is het wel weer heel uniek.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2012, 17:50:35 door Selly »
,,,,فلافل