Waar het om gaat is dat het natuurlijk gewoon een rot streek is om een onschuldig dier dood te maken en op te vreten terwijl je bij je volle verstand bent. Of niet soms?
omdat je het vraagt, nee, dat is het naar mijn idee niet.
ik eet zelf geen vlees, maar het welzijn van dieren is voor mij geen sterk wegend argument. de voornaamste reden waarom ik geen vlees eet, is omdat ik van mening ben dat het eten van vlees in deze overbevolkte wereld niet echt handig is. in het niet eten van vlees zie ik de beste oplossing voor het wereldvoedsel probleem en ondanks dat mijn bijdrage daardoor een hele kleine is, moet het naar mijn idee wel ergens beginnen. daarnaast ben ik van mening dat mijn ecologische voetafdruk zonder het eten van vlees een flink stuk kleiner is. verder denk ik dat ik door geen vlees te eten gezonder leef.
ik vind vlees overigens niet vies en medelijden met dieren heb ik niet. mensen in mijn omgeving weten dat ik geen vlees eet en houden daar rekening mee, wanneer ik echter onverhoopt ergens kom waar daar geen rekening mee gehouden wordt (of kan worden), dan eet ik vlees en ik durf dan toch wel te stellen dat ik volledig bij mijn volle verstand ben.
Het is waarschijnlijk de onzekerheid van vleeseters die ineens geconfronteerd worden met hun levensstijl, maar ik vind het raar.
Wat betreft deze stelling in de eerste post, ik vind dat helemaal niet vreemd. het heeft naar mijn idee alles te maken met een bepaald proces. zo'n 50 jaar geleden was het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat men iedere dag vlees at, met de groei van de welvaart werd het eten van zo'n luxe product een stuk gewoner. de volgende stap is dat men hier bewuster mee om gaat. naar mijn idee zitten we als samenleving in een fase waarin mensen hier steeds bewuster mee om gaan. dat (iedere dag) vlees niet nodig is en dat vlees ook niet altijd even goed (voor mens, milieu, dier, etc.) is, beginnen steeds meer mensen zich te beseffen en het minder eten van vlees is een stap in dat bewustwordingsproces.
ik krijg weleens het idee dat vegetarischer zichzelf moreel beter vinden, dat ze minachtend omgaan met mensen die wel vlees eten of zelfs zichzelf graag zien als onderdeel van een kleine 'elite' en dat ze niet zomaar iedereen bij die 'elite' toe willen laten. naar mijn mening doet zo'n houding de zaak weinig goed. naar mijn idee is het alleen maar positief wanneer steeds meer mensen minder vlees gaan eten en op welke manier je daarmee omgaat, behoort naar mijn idee nog steeds een individuele keuze te zijn.