Vegatopia Forum

Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #20 Gepost op: 11 januari 2010, 21:55:06 »
Alleen bereik je met zulke felle meningen en uitingen vaak het tegenovergestelde.
Maar goed, ik heb nu eenmaal veel minder overtuigingsdrang dan jij, denk ik. Als ze mij in hun waarde laten dan doe ik dat bij hun ook.


Geschiedenis laat anders zien. Zolang je maar geen negatieve vibe hebt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2010, 13:50:19 »
Persoonlijk vind ik er niks mis mee dat mensen opkomen als ze onrecht zien. Moest dat al niet meer gebeuren... Komaan, seg.
Maar je het ook draait of keert, de meeste mensen vinden echter dat geen vlees te eten krijgen groter onrecht is dan wat ze de dieren daarvoor moeten aandoen. (Vind ik zelf ook spijtig, trouwens.) Das ook hun goed recht. Je kan ze wel proberen te veranderen, maar het is niet zo dat veggies het licht hebben gezien of het warm water hebben uitgevonden. Carnivoren en herbivoren die doen of ze dat persoonlijk wél zelf hebben gedaan, kan ik ook niet zo goed tegen.


Ik heb 1000 keer liever mensen die met mij meeleven en begrip tonen en zich misschien zelfs verontschuldigen, dan anderen die duidelijk minachtend zijn, of mij uitlachen.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2010, 23:41:16 »
We kunnen natuurlijk niet blijven volhouden dat vleeseters het beste voor hebben met dieren.

Het is niet het goede recht van vleeseters hun eigen eetvoorkeur te laten preveleren boven mensen levens. Als er namelijk sprake zou zijn van rechtvaardigheid zou de mening van beide partijen gehoord moeten zijn en dat is niet gebeurd. Vleeseters sluiten laten eventuele rechten van dieren buiten beschouwing en nemen het recht dus in eigen handen, macht geeft recht. Dat het grootste gedeelte van de mensheid hiernaar handelt maakt het niet minder onrechtvaardig.

De waargenomen tendens van zich verdedigende vleeseters zal zich voortzetten en uiteindelijk zullen de aaseters de onderkant van de samenleving vormen. De vraag is alleen of wij in de toekomst de vleeseter moeten behandelen als patiënt of als crimineel :-)


Bat

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2010, 13:31:45 »
Geschiedenis laat anders zien. Zolang je maar geen negatieve vibe hebt.

Vroeger moesten mensen overleven, daarom jaagden ze voor hun eten. Tegenwoordig is het een luxe geworden. Mensen denken vlees 'nodig' te hebben. Ze denken dat ze voedingsstoffen tekort komen.

Ook al eet je geen vlees, je kan altijd wat doen voor de dieren

Ik ga ook nooit meer discussie aan met vleeseters als ze vragen waarom ik vegetarier ben.
Ieder zijn eigen mening/keuzes. De wereld kun je niet veranderen of op andere gedachten brengen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 13:35:05 door Vleermuis »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2010, 21:16:26 »
Citaat
De wereld kun je niet veranderen of op andere gedachten brengen.

Als dat zo zou zijn dan is de wereld hopeloos verloren.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #25 Gepost op: 14 januari 2010, 21:37:43 »
Citaat
De wereld kun je niet veranderen of op andere gedachten brengen.

Als dat zo zou zijn dan is de wereld hopeloos verloren.

Nou ja, er zit natuurlijk wel wat in. Je kunt niet altijd overal wat aan doen, maar deze constatering moet natuurlijk niet gebruikt worden als argument tegen het pleiten voor wat een wat nettere omgang met de mensen en dieren om ons heen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2010, 19:49:47 »
Maar met de argumenten die jij, Standaard, hierboven aandraagt om vleeseters in verwarring te brengen zul je eerder uitgelachen worden en het beeld bevestigen dat vegetariers rare geitewollensokken zijn met fanatieke ideeen die hamburgers af willen pakken. Als je serieus genomen wilt worden, moeten mensen zich in je kunnen herkennen, ze moeten zien dat een vegetarisch menu ook voor hen haalbaar is, en niet alleen voor 'rare' mensen.

Ik hoor het trouwens al jaren "oh maar ik eet ook heel weinig vlees hoor". En dan tijdens dat gesprek een grote portie steak of spareribs opeten...

Ik vind het verder wel een goede beweging, ik probeer dan ook altijd door te gaan op wat ze dan wel eten, lekkere recepten etc uitwisselen etc. Laatst in een gesprek met een aantal vleeseters nog een compliment gekregen dat ze dachten dat vegetariers eigenlijk niet zoveel wisten van lekker eten, maar dat ze met mij zo fantastisch over eten konden praten  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2010, 21:49:11 »
Maar bij sommige vleeseters kun je enig inzicht wel op je buik schrijven, hoor. Die vinden het maar aantstellerij en onzinnig als je geen vlees eet. Zij zijn niet vatbaar voor overwegingen of kunnen niet goed denken, in het bijzonder niet over eten. Je merkt dat gauw genoeg.

Leg ze eerst maar eens uit dat vegetarisch eten geen gerecht is; niet iets van dezelfde orde als bijv. grieks eten of chinees eten, want dat wordt nogal eens gedacht. Als dat er niet in gaat,  kun je gewoon de draak steken met hun barbaarse eetgewoonten lijkt me :-)

Offline Roos

  • **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2010, 21:52:23 »
Maar met de argumenten die jij, Standaard, hierboven aandraagt om vleeseters in verwarring te brengen zul je eerder uitgelachen worden en het beeld bevestigen dat vegetariers rare geitewollensokken zijn met fanatieke ideeen die hamburgers af willen pakken. Als je serieus genomen wilt worden, moeten mensen zich in je kunnen herkennen, ze moeten zien dat een vegetarisch menu ook voor hen haalbaar is, en niet alleen voor 'rare' mensen.

Ik hoor het trouwens al jaren "oh maar ik eet ook heel weinig vlees hoor". En dan tijdens dat gesprek een grote portie steak of spareribs opeten...

Ik vind het verder wel een goede beweging, ik probeer dan ook altijd door te gaan op wat ze dan wel eten, lekkere recepten etc uitwisselen etc. Laatst in een gesprek met een aantal vleeseters nog een compliment gekregen dat ze dachten dat vegetariers eigenlijk niet zoveel wisten van lekker eten, maar dat ze met mij zo fantastisch over eten konden praten  :)

Dat hoor ik ook vaak ja, en dat ze op verjaardagen bij ons altijd zo veel lekker eten krijgen, zulke bijzondere hapjes, dat vind ik wel heel leuk om te horen. Nou ben ik ook wel erg fanatiek met dat soort dingen, heb een sterke bewijsdrang als het gaat om mijn vegetarische kookkunsten ;D
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Veghea

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2010, 23:41:37 »
Interessante discussie.

Ik denk dat ik net zomin wil worden overtuigd door een vleeseter, als andersom. En ik heb genoeg geprobeerd (en gefaald) om mensen te overtuigen van bijvoorbeeld fairtrade/emancipatie/etc om te weten dat discussiëren geen zin heeft. Mensen gaan zich alleen maar verdedigen met allerlei loze argumenten, waardoor je absoluut geen leuke sfeer krijgt.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #30 Gepost op: 01 februari 2010, 12:40:02 »
Interessante discussie.
Ik denk dat ik net zomin wil worden overtuigd door een vleeseter, als andersom.

Het hele punt is dat mensen die vlees eten hoeven nergens van overtuigd hoeven te worden, omdat ze zelf ook gewoon plantaardig voedsel eten.

Misschien is het vergelijkbaar met een veganist die de vegetariër probeert over te halen, maar er is weinig anders tegen veganisme in te brengen dan: ik hou van ei, ik hou van kaas etc.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #31 Gepost op: 01 februari 2010, 12:44:25 »
Vind jij.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #32 Gepost op: 01 februari 2010, 17:11:14 »
Dat eerste is een feit, maar wat zou er dan nog meer pleiten tegen veganisme? Dat vitamine B12-verhaal hooguit...

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #33 Gepost op: 01 februari 2010, 17:18:40 »
Ik denk dat er niks mis is met het eten van eieren of het drinken van zuivel.
Het probleem zit hem in de manier waarop het gewonnen wordt.
Maar als ik ergens op een boerderij zou wonen met een paar blije rondscharrelende kippen dan zou ik geen problemen hebben met bv. het eten van hun eieren.
Nu eet ik biologische eieren en weet ik dat dat nog lang geen ideale situatie is, maar het begint er op te lijken.

Ik ben het juist met Veghea eens, die zegt het wel mooi vind ik.
Citaat
Ik denk dat ik net zomin wil worden overtuigd door een vleeseter, als andersom


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #34 Gepost op: 01 februari 2010, 17:28:41 »
Dat eerste is een feit, maar wat zou er dan nog meer pleiten tegen veganisme?

Dat je een heleboel dingen niet kan eten en drinken.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #35 Gepost op: 01 februari 2010, 23:26:19 »
Ik denk dat er niks mis is met het eten van eieren of het drinken van zuivel.
Het probleem zit hem in de manier waarop het gewonnen wordt.
Maar als ik ergens op een boerderij zou wonen met een paar blije rondscharrelende kippen dan zou ik geen problemen hebben met bv. het eten van hun eieren.
Nu eet ik biologische eieren en weet ik dat dat nog lang geen ideale situatie is, maar het begint er op te lijken.

Ja, zo denk ik er ook over.

Citaat
Ik ben het juist met Veghea eens, die zegt het wel mooi vind ik.
Citaat
Ik denk dat ik net zomin wil worden overtuigd door een vleeseter, als andersom


Maar dit vind ik juist weer onzin, want vleeseters hebben geen overtuiging en er valt dus ook niets over te dragen. Of je bedoelt misschien: "Hier, een lekker stukje biefstuk. Zou je echt eens moeten proberen!" :-)

Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #36 Gepost op: 01 februari 2010, 23:41:55 »
Maar dit vind ik juist weer onzin, want vleeseters hebben geen overtuiging en er valt dus ook niets over te dragen.

Jamaar dát is juist flauwekul. Als jij een overtuiging hebt, betekent dat nog niet, dat iemand die die overtuiging niet is toegedaan, geen overtuiging heeft. Nee, die vleeseter is gewoon van mening dat het geen probleem is om vlees te eten. Anders liet hij dat toch wel?

Misschien moet je het woord 'overtuiging' vervangen door een woord als 'ideaal', of 'principe', dan klopt het beter.
Semantics.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #37 Gepost op: 02 februari 2010, 11:24:41 »
Maar dit vind ik juist weer onzin, want vleeseters hebben geen overtuiging en er valt dus ook niets over te dragen. Of je bedoelt misschien: "Hier, een lekker stukje biefstuk. Zou je echt eens moeten proberen!" :-)
Veel vleeseters hebben de overtuiging dat mensen vlees nodig hebben, en dat mensen dieren mogen kweken en opeten omdat het welzijn van de mens (en dat is zowel gezondheid als lekker eten) boven het welzijn van het dier gaat. Je kunt dat wel heel simpel gedacht vinden of zelfs onzin, maar het is net zo'n gerechtvaardigde overtuiging als elke andere.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #38 Gepost op: 08 februari 2010, 10:50:38 »
En nu weer on-topic graag!  :cop:

De discussie over het al dan niet vegetarisch voeden van katten is verplaatst naar hier.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vleeseters die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariers!
« Reactie #39 Gepost op: 08 februari 2010, 14:33:02 »
Maar dit vind ik juist weer onzin, want vleeseters hebben geen overtuiging en er valt dus ook niets over te dragen. Of je bedoelt misschien: "Hier, een lekker stukje biefstuk. Zou je echt eens moeten proberen!" :-)
Veel vleeseters hebben de overtuiging dat mensen vlees nodig hebben, en dat mensen dieren mogen kweken en opeten omdat het welzijn van de mens (en dat is zowel gezondheid als lekker eten) boven het welzijn van het dier gaat. Je kunt dat wel heel simpel gedacht vinden of zelfs onzin, maar het is net zo'n gerechtvaardigde overtuiging als elke andere.

Juist.
Dat vlees noodzakelijk zou zijn is kolder.
Dat het misschien wel heel lekker is, is dan het enige wat overblijft en daarmee dus ook het enige waarvan een vegetariër dan nog overtuigd zou kunnen moeten worden door een vleeseter en dat is precies wat ik hierboven al zei.

"Vlees is lekker" is het enige argument(?).