Ik weet niet of iemand er nog iets aan heeft, maar ik heb zelf al zo'n 6 jaar last van winterhanden en voeten.
Van de vele tips die ik lees, zie ik ook dat velen net verkeerde dingen doen.
Wat niet mag:
-Tegen een verwarming gaan staan, warme kruik in bed leggen, sokken dragen in bed, synthetische kousen dragen en te veel in water zitten. Het water droogt de huid uit, waardoor de symptomen verergeren. De sokken laten je voeten te vochtig worden, waardoor ontstekingen optreden onder de huid. De warme kruik en de verwarming laten je te snel opwarmen, wat eveneens de symptomen en dus roodheid en jeuk erger maakt.
Wat wel mag:
- Wisselbaden zijn enerzijds goed voor de doorbloeding, maar anderzijds erg slecht voor het uitdrogen van de huid, dus als je het doet, zeer goed insmeren.
- Elke keer je je handen wast of je voeten, insmeren met een goede crème en altijd afwashandschoenen gebruiken (zeep is erg agressief).
- Zo veel mogelijk in bewging blijven als je toch in de koude komt en altijd handschoenen dragen uit katoen en katoenen kousen (en eigenlijk ook leren schoenen, dit is inderdaad een probleem voor vele veggies en veganisten) Maar het idee er achter is dat natuurlijke materialen beter ademen en synthetsiche materialen laten je handen en voeten vochtig worden wat de jeuk en pijn verergerd.
- Je kan vitaminen of bloedvaatverwijderaars (30 euro per maand) gaan proberen, maar uit mijn ervaring is het enkel duur en nutteloos.