Ik wilde net posten dat ik die fruitregel ook herhaaldelijk voorbij heb zien komen en dat ik me afvroeg bij welk dieet dat nu hoorde en wat het nut ervan zou moeten zijn. Helderziende Greet gaf echter al antwoord voordat ik de vraag überhaupt had gesteld.
Ik denk dat ik wel weet waar dit oorspronkelijk vandaag komt. De regel luid ook vaak 'geen fruit 's avonds'.
Mensen met zure reflux krijgen dat meestal 's avonds, na een grote maaltijd. Wat er dan gebeurd, is dat je maag zo vol zit, en je moet dat verteren en maakt heel veel zuur aan. Dat komt terug naar boven en kan pijn doen. Fruit is redelijk zuur op zich, en verteerd redelijk traag (daarom dat het ook zo goed is voor mensen met eetproblemen, je hebt er langer een vol gevoel van, door vezels en zo). Dus heb je sneller reflux. Dat is zeer onaangenaam, echt, dat snap ik. Dan proef je al je eten terug, en als het dan nog fruit is, dan al helemaal.
Mensen die daar last van hebben eten best niks laat op de avond, en zeker ook geen traagverterende dingen en alcohol en caffeïne en alles wat een beeeetje moeilijker verteerd wordt. En dus ook fruit. Maar het kan gewoon niet rotten, er zijn geen bacteriën in je maag. (behalve een helicobacter pylorytje bij de maagzwerenden onder ons, maar dat is echt echt het enige en dat doet ook niks aan fruit ofzo)