Vegatopia Forum

De smaak van vlees

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Roos

  • **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2010, 19:16:45 »
Oh biefstuk ja, vond ik ook altijd geweldig. En filet americain... 2 van de vlezerigste vleessoorten zijn dat eigenlijk... Ik was pas 14 toen ik vegetarier werd, en heb heel veel vlees nooit geproefd. Kaassoufles waren altijd al favoriet, dus heb als vleeseter nooit geprofiteerd van de enorme keuze aan snacks bij de friettent. Ook heb ik in restaurants nooit echt spannende dingen besteld, en bij vlees op brood at ik alleen salami, smeerworst en filet americain dus. Ik lustte varkensvlees maar zelden, en ik hield alleen van vissticks.

Achteraf gezien wilde ik dat ik veel meer had geprobeerd, stom is dat. Ik mis vlees bij tijd en wijle nog wel, maar weet ook dat ik het nu niet eens meer zou lustten. Heb op mijn 16e een keer met kerst stiekem een toostje filet americain gegeten, dat was zooooo ranzig... En smaakte dus echt wel naar bloed. Eerder was me dat nooit opgevallen, maar toen smaakte het naar dood dier, naar bloed en lijk. Bah.
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:De smaak van vlees
« Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2010, 19:24:44 »
Heb op mijn 16e een keer met kerst stiekem een toostje filet americain gegeten, dat was zooooo ranzig... En smaakte dus echt wel naar bloed. Eerder was me dat nooit opgevallen, maar toen smaakte het naar dood dier, naar bloed en lijk. Bah.


Ik vraag mij af of dat dan komt omdat je dat echt niet meer gewoon bent en het ook echt ranzig is, of door de slechte connotaties die je er in je hoofd bij gemaakt hebt.
Zijn er hier zo nog eigenlijk? met gelijkaardige ervaringen?

Offline Roos

  • **
  • 32
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2010, 19:26:16 »
Heb op mijn 16e een keer met kerst stiekem een toostje filet americain gegeten, dat was zooooo ranzig... En smaakte dus echt wel naar bloed. Eerder was me dat nooit opgevallen, maar toen smaakte het naar dood dier, naar bloed en lijk. Bah.


Ik vraag mij af of dat dan komt omdat je dat echt niet meer gewoon bent en het ook echt ranzig is, of door de slechte connotaties die je er in je hoofd bij gemaakt hebt.
Zijn er hier zo nog eigenlijk? met gelijkaardige ervaringen?

Dat vind ik een goeie, dat vraag ik mij eigenlijk ook af...
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:De smaak van vlees
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2010, 22:30:38 »
Heb vanaf m'n 5e geen dieren meer willen eten.
Had ooit per ongeluk een inktvisring en moest kotsen.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:De smaak van vlees
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2010, 23:30:01 »
Heb er nog eventjes over nagedacht.

Het zit natuurlijk voornamelijk tussen de oren. Mensenvlees zal waarschijnlijk ook prima te nassen zijn (voor een vleeseter dan), totdat bekend is wat het ingrediënt is, als het erbij verteld wordt gaan ze waarschijnlijk kotsen, maar als ze van niets weten is er geen vuiltje aan de lucht. Voor vegetariërs is het wat makkelijker want die fantastische en unieke smaak van het goede vlees is natuurlijk duidelijk te herkennen.

Ik denk niet dat het zo is dat als ik vlees zou moeten eten ik dezelfde lichamelijke reactie zal hebben als bij het moeten eten van bijvoorbeeld rotte tomaat, ontlasting of gesmolten plastic. Mijn lichamelijke reactie zal identiek zijn aan de reactie van de reguliere vleeseter die stiekem een stukje van zijn pas overleden oma voorgeschoteld krijgt zonder dat ie het doorheeft.

Overigens heb ik weleens gehoord dat het lichaam van mensen die nooit of geruime tijd geen vlees hebben gegeten zich aan heeft gepast. Naast de gebruikelijke bleke gezichten en uitgemergelde gestalten en rossige baardgroei, schijnen hun magen er niet meer zo goed tegen te kunnen. Die spekjes gaan misschien nog wel maar zo'n complete biefstuk leidt tot buikpijn.


Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:De smaak van vlees
« Reactie #45 Gepost op: 12 januari 2010, 23:35:46 »
Overigens heb ik weleens gehoord dat het lichaam van mensen die nooit of geruime tijd geen vlees hebben gegeten zich aan heeft gepast. Naast de gebruikelijke bleke gezichten en uitgemergelde gestalten en rossige baardgroei, schijnen hun magen er niet meer zo goed tegen te kunnen.
;D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:De smaak van vlees
« Reactie #46 Gepost op: 17 januari 2010, 10:20:07 »
Overigens heb ik weleens gehoord dat het lichaam van mensen die nooit of geruime tijd geen vlees hebben gegeten zich aan heeft gepast. Naast de gebruikelijke bleke gezichten en uitgemergelde gestalten en rossige baardgroei, schijnen hun magen er niet meer zo goed tegen te kunnen.

Helaas, ik moet je teleurstellen. De levenslange vega's, die ik ken, zien er niet zo uit.
En hoe mijn lichaam zou reageren op vlees, zal ik niet gaan testen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #47 Gepost op: 17 januari 2010, 12:42:56 »
Ben 20+ jaar vega en toch ook niet bleekjes hoor. Snapte m ook niet helemaal.
Ik heb wel gehoord dat je idd niet zomaar een biefstuk kan gaan eten omdat je lichaam gewend is voedsel trager te verteren en dat vlees dan te lang in je stelsel blijft hangen.
En daar word je weer ziek van. Ofzo. Gevalletje klok klepel dus weet het niet zeker.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:De smaak van vlees
« Reactie #48 Gepost op: 17 januari 2010, 13:13:30 »
Heb op mijn 16e een keer met kerst stiekem een toostje filet americain gegeten, dat was zooooo ranzig... En smaakte dus echt wel naar bloed. Eerder was me dat nooit opgevallen, maar toen smaakte het naar dood dier, naar bloed en lijk. Bah.
Ik vraag mij af of dat dan komt omdat je dat echt niet meer gewoon bent en het ook echt ranzig is, of door de slechte connotaties die je er in je hoofd bij gemaakt hebt.
Zijn er hier zo nog eigenlijk? met gelijkaardige ervaringen?

Nee, zo voel ik het dus niet, maar ik ben dan ook zo'n malle flexitarier die af en toe nog wel bio/eco vlees eet. Ben nooit een grote vleeseter geweest, ook niet toen ik jong was en het heel regelmatig in het ouderlijk huis op het bord verscheen. (Wij aten ook regelmatig vegetarisch toen al trouwens.)
Mentaal kan ik ermee leven dat ik hoger in de food chain sta en ik ben van mening dat de mens gemaakt is om ook vlees te eten (Waarmee ik geenszins van mening ben dat vlees absoluut nodig is en je niet prima zonder zou kunnen overigens). De manier waarop er vlees wordt geproduceerd en geconsumeerd staat me echter tegen en daar ligt voor mij de slechte associatie, niet zozeer dat ik een stukje lijk aan het opeten ben.

De bloedsmaak ligt erg aan het vlees en aan de bereiding. Bij lijkensmaak kan ik me weinig voorstellen, behalve een stukje wat Lonnie ooit schreef over een gebruik in Indonesie waar ze lijkvocht (bijvoorbeeld van opa) aan het eten toevoegden. Qua textuur kan ik me wel een voorstelling maken, maar dat heeft te maken met een goedkoop hotel waar ik laatst verbleef, die vrijwel dagelijks kilo's aubergine mishandelden tot nare uitgedroogde, smakeloze, taaie stukjes die niemand meer eetbaar vond.
Filet americain vind ik eng spul en ik kan me echt niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst geproefd heb, dus in hoeverre dat naar bloed smaakt, weet ik niet. Een medium rare biefstuk vind ik wel te pruimen, maar een lever krijg ik echt niet weg. Die geur en typische smaak vind ik echt afstotelijk, het omschrijven vind ik moeilijk.
Mijn maag en darmen zijn niet helemaal normaal en daarom ben ik een paar jaar geleden om die reden een tijd volledig gestopt met vlees eten, omdat het te zwaar was. Het lijkt voor mijn systeem zwaarder te verwerken dan bijvoorbeeld groentes en van grote hoeveelheden krijg ik buikpijn. Ik kan niet zeggen of het ligt aan de ontwenning of aan mijn systeem, maar aangezien ik grote lappen vlees sowieso overbodig vindt, gebeurt het me nog zelden dat ik er echt last van krijg.

Overigens ben ik wel bleek en een tikje uitmergeld, maar heb ik vooralsnog geen baardgroei, laat staan rossige :P

Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #49 Gepost op: 17 januari 2010, 13:21:15 »
Lijkvocht? Opa?  :-X
Wat is lijkvocht eigenlijk?
Edit: laat maar, google was meer dan duidelijk.

Offline V

Re:De smaak van vlees
« Reactie #50 Gepost op: 19 januari 2010, 09:25:15 »
Laat ik hier dan ook maar eens reageren. Ik eet soms vlees (ik krijg per definitie last van trillerigheid, met wat ik het ook compenseer, als ik geen vlees eet. Daarnaast heb ik nu even een heel erg streng dieet (zie evt topic in het andere forum) dus echt veel mogelijkheden heb ik verder niet. Ik eet alleen koe, dan zit er aan één ziel nog best een hoop vlees vast).
Vlees, en dan voornamelijk een goed stukje biefstuk/tartaar, heeft bij een heel klein beetje zout en op hoog vuur gebakken een dunne, knapperige, zoutige, smakelijke korst. Van binnen is de taaiheid weg en komt er een smaak van zachte boullion met nog iets frissigs, ijzerachtigs (wat sommigen wellicht zouden omschrijven als bloedsmaak, maar ik kan me niet de tijd herinneren waarin ik wondjes aflikken niet ook best aangenaam vond) vrij. De zachte textuur van het middenstuk hoort inderdaad bij de beleving en maakt het geheel extra aangenaam.
Spek enzo heb ik laatst weer eens geprobeerd (heb ik in huis omdat één van m'n katten flink moet aankomen), maar dan kun je net zo goed een stuk tofu pakken en die uitgebreid door (himalaya! mmm)zout en sojasaus halen; smaakt hetzelfde.

@ *lelle*Verder klopt het verhaal van het niet meer tegen vlees kunnen volgens mij in zoverre dat voor veel groenten een trager werkend spijsverteringskanaal nodig is. Ik kan me idd voorstellen dat je lichaam zich daaraan aanpast. Ik weet in ieder geval dat je plantenetende vissen (ik had met m'n ex een tanganyika-aquarium) géén vleesachtige substanties moet geven als muggenlarven; door het lange spijsverteringskanaal gaat het spul rotten, daarbij komt gas vrij dat in volume vele malen groter is dan de darmpjes van het arme visje. Dan krijgt het visje "bloat", zwelt op en gaat ondersteboven dobberen. Horrorverhalen vertellen dat dan de darmpjes zijn uitgescheurd.
Ik weet idd ook dat de grote hoeveelheid eiwitten van vlees door veel lang-vegetariërs inderdaad lastig te verteren zijn. Ik verwacht een soortgelijk verhaal (maar dan wat minder dramatisch).
Magen kunnen juist vaak minder goed tegen groenten en rauwkost; een vriendin van me (die overigens idd ook niet echt een ster is in voor zichzelf zorgen) zit 3 dagen op de wc als ze één keer broccolisoep eet.

En @standaard: inktvisring is inderdaad bar ranzig. En onhandig; alhoewel ik prima kan eten (veel geoefend in m'n leven, vaak zo'n 3 keer per dag) heb ik ooit inktvisring half doorgeslikt gehad terwijl het andere stuk nog in m'n mond zat. Deathtraps, dat spul!
Daarnaast zou ik inderdaad ook een stukje mensvlees niet afslaan (mits het niet doorrookt is met peukenwalm; dat schijn je ook in sperma en urine te kunnen proeven dus ik neem aan ook in vlees...). Eigenlijk is het best stom dat we mensen gewoon verbranden/laten wegrotten terwijl daar net zo goed vlees aan zit als aan koe of varken.




Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:De smaak van vlees
« Reactie #51 Gepost op: 19 januari 2010, 09:34:02 »

Daarnaast zou ik inderdaad ook een stukje mensvlees niet afslaan (mits het niet doorrookt is met peukenwalm; dat schijn je ook in sperma en urine te kunnen proeven dus ik neem aan ook in vlees...). Eigenlijk is het best stom dat we mensen gewoon verbranden/laten wegrotten terwijl daar net zo goed vlees aan zit als aan koe of varken.


Jij bent dus buiten orgaan ook vleesdonor? :D Waarom niet eigenlijk, hé. Ik heb gehoord van bepaalde volkeren die bv. as van medestamgenoten onder hun drinken deden. Zo bleven de doden altijd deel van hen. Vind ik wel mooi, ergens. Maar het vlees van een bekende, ik weet niet of het mij zou smaken, hoor.

Offline V

Re:De smaak van vlees
« Reactie #52 Gepost op: 19 januari 2010, 09:38:08 »

Daarnaast zou ik inderdaad ook een stukje mensvlees niet afslaan (mits het niet doorrookt is met peukenwalm; dat schijn je ook in sperma en urine te kunnen proeven dus ik neem aan ook in vlees...). Eigenlijk is het best stom dat we mensen gewoon verbranden/laten wegrotten terwijl daar net zo goed vlees aan zit als aan koe of varken.


Jij bent dus buiten orgaan ook vleesdonor? :D Waarom niet eigenlijk, hé. Ik heb gehoord van bepaalde volkeren die bv. as van medestamgenoten onder hun drinken deden. Zo bleven de doden altijd deel van hen. Vind ik wel mooi, ergens. Maar het vlees van een bekende, ik weet niet of het mij zou smaken, hoor.

Als mijn vrienden na mijn overlijden een stukje Anneburger willen mogen ze van mij. Sterker nog; als kind (nadenkende over wat er met mijn lijf moest gebeuren als ik dood ging) vond ik altijd dat mijn benen wel naar de leeuwen in de dierentuin mochten. Helaas is mensen eten (of te eten geven aan dieren) nog steeds illegaal. Kortzichtig, eigenlijk.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De smaak van vlees
« Reactie #53 Gepost op: 19 januari 2010, 09:38:31 »
Spek enzo heb ik laatst weer eens geprobeerd (heb ik in huis omdat één van m'n katten flink moet aankomen), maar dan kun je net zo goed een stuk tofu pakken en die uitgebreid door (himalaya! mmm)zout en sojasaus halen; smaakt hetzelfde.
Spek is toch gezouten en gekruid enzo? Zou het niet beter voor de kat zijn om hem wat meer kattenvoer te geven? Of desnoods Waltham of A/D voer, maar alles lijkt mij beter dan spek.

@ *lelle*Verder klopt het verhaal van het niet meer tegen vlees kunnen volgens mij in zoverre dat voor veel groenten een trager werkend spijsverteringskanaal nodig is. Ik kan me idd voorstellen dat je lichaam zich daaraan aanpast.
Voor gekookte groenten is juist een korter werkend stelsel nodig, naar t schijnt. Sowieso heb je minder zuur maagzuur nodig als je minder vlees eet (althans, huisdieren die brokjes eten hebben minder zuur maagzuur dan huisdieren die kvv of prooi eten, en ik neem aan dat zoiets voor mensen ook geldt.



Magen kunnen juist vaak minder goed tegen groenten en rauwkost; een vriendin van me (die overigens idd ook niet echt een ster is in voor zichzelf zorgen) zit 3 dagen op de wc als ze één keer broccolisoep eet.

Afgezien van dat die ene vriendin geen bewijs is dat magen in het algemeen niet tegen groenten kunnen (ik kan namelijk wel broccolisoep eten zonder ziek te worden), is het ook gewoon een vreemd verhaal. Is ze niet gewoon allergisch voor iets in de broccolisoep?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De smaak van vlees
« Reactie #54 Gepost op: 19 januari 2010, 09:39:50 »

Daarnaast zou ik inderdaad ook een stukje mensvlees niet afslaan (mits het niet doorrookt is met peukenwalm; dat schijn je ook in sperma en urine te kunnen proeven dus ik neem aan ook in vlees...). Eigenlijk is het best stom dat we mensen gewoon verbranden/laten wegrotten terwijl daar net zo goed vlees aan zit als aan koe of varken.


Jij bent dus buiten orgaan ook vleesdonor? :D Waarom niet eigenlijk, hé. Ik heb gehoord van bepaalde volkeren die bv. as van medestamgenoten onder hun drinken deden. Zo bleven de doden altijd deel van hen. Vind ik wel mooi, ergens. Maar het vlees van een bekende, ik weet niet of het mij zou smaken, hoor.

Als mijn vrienden na mijn overlijden een stukje Anneburger willen mogen ze van mij. Sterker nog; als kind (nadenkende over wat er met mijn lijf moest gebeuren als ik dood ging) vond ik altijd dat mijn benen wel naar de leeuwen in de dierentuin mochten. Helaas is mensen eten (of te eten geven aan dieren) nog steeds illegaal. Kortzichtig, eigenlijk.
Maar daar krijg je toch prionenziekte van? Of is dat alleen als je hersenen eet van soortgenoten?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De smaak van vlees
« Reactie #55 Gepost op: 19 januari 2010, 10:25:24 »
Sterker nog; als kind (nadenkende over wat er met mijn lijf moest gebeuren als ik dood ging) vond ik altijd dat mijn benen wel naar de leeuwen in de dierentuin mochten.
:schater2:
Gemüse ist mein Fleisch

°pinky°

Re:De smaak van vlees
« Reactie #56 Gepost op: 08 augustus 2010, 15:44:07 »
Ik ad vroeger heel graag kip, maar ik mis dat niet. Ik zou niets van vlees of dergelijke terug kunnen opeten

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:De smaak van vlees
« Reactie #57 Gepost op: 26 september 2010, 20:41:18 »
Haha wat een melige draad.... ik kan me de smaak van vlees nog wel herrineren... maar... het is inderdaad vooral de structuur in combinatie met de zoute/pittige smaak wat het anders maakt dan vegetarische vervangingen....ik vond vroeger eigenlijk alle vlees lekker behalve suddervlees van oma met drelranden.... en ook orgaanvlees brrrrrrrrrrah!!
Maar speklappen... biefstukken...kleine kippepootjes...man..hou op schei uit... maar toch mis ik het niet... ben het helemaal ontwend... vind het nog wel steeds lekker ruiken, maar zou het niet graag in mijn mond willen steken...