Heb op mijn 16e een keer met kerst stiekem een toostje filet americain gegeten, dat was zooooo ranzig... En smaakte dus echt wel naar bloed. Eerder was me dat nooit opgevallen, maar toen smaakte het naar dood dier, naar bloed en lijk. Bah.
Ik vraag mij af of dat dan komt omdat je dat echt niet meer gewoon bent en het ook echt ranzig is, of door de slechte connotaties die je er in je hoofd bij gemaakt hebt.
Zijn er hier zo nog eigenlijk? met gelijkaardige ervaringen?
Nee, zo voel ik het dus niet, maar ik ben dan ook zo'n malle flexitarier die af en toe nog wel bio/eco vlees eet. Ben nooit een grote vleeseter geweest, ook niet toen ik jong was en het heel regelmatig in het ouderlijk huis op het bord verscheen. (Wij aten ook regelmatig vegetarisch toen al trouwens.)
Mentaal kan ik ermee leven dat ik hoger in de food chain sta en ik ben van mening dat de mens gemaakt is om ook vlees te eten (Waarmee ik geenszins van mening ben dat vlees absoluut nodig is en je niet prima zonder zou kunnen overigens). De manier waarop er vlees wordt geproduceerd en geconsumeerd staat me echter tegen en daar ligt voor mij de slechte associatie, niet zozeer dat ik een stukje lijk aan het opeten ben.
De bloedsmaak ligt erg aan het vlees en aan de bereiding. Bij lijkensmaak kan ik me weinig voorstellen, behalve een stukje wat Lonnie ooit schreef over een gebruik in Indonesie waar ze lijkvocht (bijvoorbeeld van opa) aan het eten toevoegden. Qua textuur kan ik me wel een voorstelling maken, maar dat heeft te maken met een goedkoop hotel waar ik laatst verbleef, die vrijwel dagelijks kilo's aubergine mishandelden tot nare uitgedroogde, smakeloze, taaie stukjes die niemand meer eetbaar vond.
Filet americain vind ik eng spul en ik kan me echt niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst geproefd heb, dus in hoeverre dat naar bloed smaakt, weet ik niet. Een medium rare biefstuk vind ik wel te pruimen, maar een lever krijg ik echt niet weg. Die geur en typische smaak vind ik echt afstotelijk, het omschrijven vind ik moeilijk.
Mijn maag en darmen zijn niet helemaal normaal en daarom ben ik een paar jaar geleden om die reden een tijd volledig gestopt met vlees eten, omdat het te zwaar was. Het lijkt voor mijn systeem zwaarder te verwerken dan bijvoorbeeld groentes en van grote hoeveelheden krijg ik buikpijn. Ik kan niet zeggen of het ligt aan de ontwenning of aan mijn systeem, maar aangezien ik grote lappen vlees sowieso overbodig vindt, gebeurt het me nog zelden dat ik er echt last van krijg.
Overigens ben ik wel bleek en een tikje uitmergeld, maar heb ik vooralsnog geen baardgroei, laat staan rossige