Die dingen die in de winkel liggen, zijn die niet al gekruid dan?
Kan iemand mij uitleggen hoe vlees dan precies smaakt? Ik heb een hele vage herinnering over een plak worst uit mijn kindertijd. Die smaakte volgens mij precies als die worsten van Tivall.
Eh, die worsten van Tivall smaken echt naar plastic met nat karton of zo. Lijkt voor mij in de verste verte niet op vlees.
Er zijn nogal veel verschillende soorten vlees, maar een van mijn favorieten was biefstuk. Dat is mager vlees, dus geen bonken vet of zo. Ik at het vrij rauw, net even in de pan en meer niet. De binnenkant was stevig maar mals, sappig, en voelde wat glad aan, licht vochtig, en iets vezelig bij de meer gebakken stukken. Het smaakte hartig. Ik deed er graag zout op, dan was het nog lekkerder.
Vlees van wild heeft een heel typische wildsmaak, heel erg intens echt. Zo sterk, dat ik sommige dingen niet kon eten, dat had wel een soort sterke metalige bloedsmaak, maar ook zout en hartig. Sommige dingen zaten ook tussen gewoon vlees en wild in - een soort vlees met extra sterke smaak. Ooit kant-en-klaarsauzen op, met zo'n hartige smaakversterkersmaak? Soep met te veel maggi? Die intensiteit.
Kip vond ik ook erg lekker, kipfilet was veel droger en had langere draden. Het smaakte mild, echt typische kippensmaak die ik niet met iets anders kan vergelijken. Kippenpoten als ze goed bereid zijn, zijn een beetje glad, mals en sappig. Maar wel anders van structuur dan biefstuk, veel fijner van structuur. Ook minder stevig. Het vel van een kippenpoot is iets waar je maar net van moet houden, zoiets als het vel op de gekookte melk. Een raar eetbaar, rimpelig vliesje.
Salami vond ik ook heerlijk. Dat is een droge worst, het is dus hard en vezelig. Misschien kun je het een beetje vergelijken qua mondgevoel met zo'n noten/vijgenstaaf voor bij de kaas, maar dan zonder pitjes - geen harde dingetjes, maar wel vezelig en stevig. Alleen dan heel zout en kruidig en vettig.
Wat ik heel vies vond was gehakt: dit vond ik altijd al stinken, naar iets wat oud was en verzuurd. De structuur van een gehaktbal was zompig en ik werd er altijd een beetje naar van. De buitenkant van een gehaktbal is iets harder, als een soort vliesje. Denk aan het vel van een oude appel, maar dan droger en papierachtiger. Nou heb ik ook een traumatische ervaring rondom gehaktballen (vrij serieus bedoeld) dus dat heeft er vast ook mee te maken.
Witte vis is dan weer heel anders. Het lekkerst vond ik gefrituurde heek bij Thierry's Place (tegenwoordig JM snacks) in Scheveningen. Een lekker knapperig gefrituurde korst met kruiden (kerrie denk ik vooral, en zout) en van binnen vis, wat niet zo vezelig is, maar zacht, iets glad, meer een soort gladde blokjes die aan elkaar zaten. Het heeft een heel milde, zilte smaak.
Overigens had ik gisteren een groenteburger van Jumbo - deze vind ik qua smaak wel iets weghebben van Mexicano's en Frikandellen en qua structuur iets van droge gehaktballen. Aangenaam vond ik het niet (weer dat gehakt...). Het vegetarisch bieslookgehakt (broodbeleg) van AH vind ik een beetje smaken naar leverkaas, maar de structuur is wel die van gehakt (op brood is het wat gladder, fijner gemalen, en dan lust ik het wel).