Gevoelige Vegatopianen, niet verder lezen.
Ik diep eens wat herinneringen op uit een inmiddels ver verleden, toen ik nog vanzelfsprekend vlees at. Gek genoeg heb ik geen echte herinneringen aan de smaak, maar wel aan de structuur (daarmee sluit ik me aan bij Lelle, dus). En de structuur is zeer afhankelijk van het soort vlees en van de bereidingswijze.
De meest levendige herinneringen heb ik aan de karbonade, die bij ons regelmatig op tafel kwam. Ik denk dat ze ongeveer een half uur langzaam werden gebraden in boter of margarine. Eerst op hoog vuur, dan op laag vuur, met de deksel er op. Als je een stukje van het vlees afsneed en opat, proefde je eerst de knapperige, gemarineerde buitenkant, die zich vermengde met het sappige vlees aan de binnenkant. Met elke kauw kreeg je een nieuwe stoot vet en smaak. Een goede karbonade smaakte niet naar vet, maar had een dradige consistentie, waar je het vet zo ongeveer af kon slurpen.
Spekjes bij de stamppot werden in veel boter zachtjes gebraden, zodat ze lekker zacht bleven. Je kon er eindeloos op kauwen, maar ook gewoon doorslikken als je wilde. Een ziltige sensatie die zich over je tong verspreidt. Knapperige spekjes hebben me nooit kunnen bekoren.
Kip heeft weinig smaak, maar een textuur die zich goed leent voor het overbrengen van smaken, bijvoorbeeld een marinade of kipkruiden. Reepjes kip in een currysaus worden een beetje een derrige massa, maar een goed aangebraden kipfilet is een geweldige drager voor alle kruiden die je er op aanbrengt. Het vet zorgt ervoor dat de smaak zich des te beter ontvouwt. Daar kan geen tofu aan tippen.
Ham is vooral vet, tenzij je goedkope rondjes ham koopt - die smaken naar 'taai water'. Mijn lievelingstractatie was een blok kaas, omwikkeld met goede ham. De ham brengt net dat beetje extra vet dat de kaassmaak versterkt en zorgt dat je extra lang kunt kauwen.
Nee, ik heb absoluut niet de behoefte om dat alles opnieuw te proeven, vlees staat me gewoon tegen. Dit waren gewoon een paar herinneringen die je misschien een idee geven hoe vlees smaakt. Kort samengevat: voor mij waren de 'kauwsensatie' en het vet dat smaak overbrengt de meest essentiële eigenschappen. Geen vleesburger, tofu, tempeh of wat dan ook die daaraan kunnen tippen. En dat hoeft ook niet: groente, kruiden en specerijen hebben veel meer te bieden.