GFT bak is wel een optie voor drabbige zaken als je die hebt, maar bij ons wordt alles nog opgehaald in gewone vuilniszakken. Daar wil nog wel eens een gaatje in zitten, of in komen als je de zak uit de bak trekt, vandaar dat ik daar niet graag blubberige dingen in doe. Plastic bakjes heb ik wel eens over, maar die gebruik ik altijd voor de diepvries tot de deksels stuk zijn, dus ook geen optie. Ik denk er nog even over na. Makkelijkste en milieuvriendelijkste oplossing is natuurlijk: zorgen dat je zo op maat kookt dat je geen restjes overhoudt, maar dat lukt niet altijd.
Flapke: wat er wel in het riool terecht hoort te komen via de WC is inderdaad ook organisch, maar de zuiveringsinstallaties zijn berekend op bepaalde hoeveelheden, en dit is allemaal redelijk compact en het is allemaal al "voorbewerkt" dus ook relatief makkelijk af te breken. Als we alle etensresten erbij zouden doen, zouden de waterzuiveringsinstallaties grote problemen krijgen, door de hoeveelheid zowel als door de extra moeite die het kost om het af te breken.
Vloeibaar frituurvet en andere frituurolie mag trouwens echt onder geen beding door het riool, het hoort eigenlijk bij het KCA. Altijd de fles bewaren en daarin teruggieten.
Doorgaand op dit thema: als je glas in de glasbak mikt, moet het eigenlijk schoon zijn en deksel/dop-loos zijn. Wat doen jullie met potjes waar saus in zit? Ik gooi dit dus ongewassen met restjes in de glasbak. Als het een klein beetje is, is dat niet erg (en je spaart een hoop water uit door de potten niet af te wassen), maar ik doe het ook wel eens bij halfvolle potten die over de datum zijn. Ik laat de deksels er dus ook altijd opzitten anders gaat het erg stinken.
Dat is allebei extra werk voor de glasverwerkin...