Vegatopia Forum

Milieu: etensresten door de afvoer of niet?

Offline Sam

• 7.191
Milieu: etensresten door de afvoer of niet?
« Gepost op: 30 december 2009, 10:30:52 »
Er is op dit moment een campagne aan de gang om mensen ervan bewust te maken dat je geen frituurvet etc door het riool moet spoelen. Ja, logisch denk je dan. Maar wat als het om een restje soep gaat? Ik weet dat veel organisch afval in ons afvoerwater niet goed is, wij hebben in Nederland dan ook standaard geen vermalers in de afvoer hebben, zoals in Amerika. Maar waar ligt de grens? Kan een restje soep wel, maar een halve pan vergeten pasta niet? En als dat niet kan, wat doe je dan met je restjes drabbige of heel erg stinkende zaken? Gaat dat door de gootsteen of, als het niet past, door het toilet, of heb je er een andere oplossing voor?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Wombat

• 2.706
Re:Milieu: etensresten door de afvoer of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2009, 10:42:27 »
Vet sowieso niet, vaste zaken ook niet. Lijkt me. En als het drabbige zaken zijn in een melkpak of zo. Of bijvoorbeeld in een ijsbakje, dat je bewaard hebt voor dit soort noodgevallen. Dat geldt ook voor stinkende zaken: in een afgesloten bakje.

Offline Flapke

• 177
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2009, 10:43:35 »
Dat wat in het riool hoort is toch ook organisch ?  ;D
Wij hebben een composthoop dus daar gaat het meeste op maar een restje soep gaat door het toilet.
Frituurvet brengen we naar het containerpark (de stort).
Wij hebben wel een zinkput en dat wat overloopt gaat het riool in (rechtstreeks op het riool mag bij ons niet)
Die put wordt eens in de zoveel tijd door een boer geleegd en die gooit die soep enzo dan op een veld. Daar moeten wij dan voor betalen en de boer heeft gratis mest.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2009, 10:44:53 »
Wij gooien vieze etensresten (drab, schimmel, etc) gewoon in de gft-bak.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2009, 12:32:14 »
Mag het ook niet door het riool als je vloeibaar frituurvet gebruikt?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2009, 12:44:57 »
Ik kan me goed voorstellen dat dat ook nog best lastig te scheiden is. Hoewel stollend vet natuurlijk erger is (lijkt me).

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2009, 13:01:23 »

Nee, dat is ook duur om te scheiden. Gewoon teruggieten in de verpakking en dan bij het huisvuil.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2009, 13:50:38 »

Nee, dat is ook duur om te scheiden. Gewoon teruggieten in de verpakking en dan bij het huisvuil.

Is zonnebloem-olie geen gft?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2009, 14:08:36 »
Dat weet ik niet. Ik zou intuïtief zeggen van wel. Maar om nou losse olie in je GFT-bak te doen lijkt me ook niet optimaal.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2010, 15:55:35 »
GFT bak is wel een optie voor drabbige zaken als je die hebt, maar bij ons wordt alles nog opgehaald in gewone vuilniszakken. Daar wil nog wel eens een gaatje in zitten, of in komen als je de zak uit de bak trekt, vandaar dat ik daar niet graag blubberige dingen in doe. Plastic bakjes heb ik wel eens over, maar die gebruik ik altijd voor de diepvries tot de deksels stuk zijn, dus ook geen optie. Ik denk er nog even over na. Makkelijkste en milieuvriendelijkste oplossing is natuurlijk: zorgen dat je zo op maat kookt dat je geen restjes overhoudt, maar dat lukt niet altijd.

Flapke: wat er wel in het riool terecht hoort te komen via de WC is inderdaad ook organisch, maar de zuiveringsinstallaties zijn berekend op bepaalde hoeveelheden, en dit is allemaal redelijk compact en het is allemaal al "voorbewerkt" dus ook relatief makkelijk af te breken. Als we alle etensresten erbij zouden doen, zouden de waterzuiveringsinstallaties grote problemen krijgen, door de hoeveelheid zowel als door de extra moeite die het kost om het af te breken.

Vloeibaar frituurvet en andere frituurolie mag trouwens echt onder geen beding door het riool, het hoort eigenlijk bij het KCA. Altijd de fles bewaren en daarin teruggieten.

Doorgaand op dit thema: als je glas in de glasbak mikt, moet het eigenlijk schoon zijn en deksel/dop-loos zijn. Wat doen jullie met potjes waar saus in zit? Ik gooi dit dus ongewassen met restjes in de glasbak. Als het een klein beetje is, is dat niet erg (en je spaart een hoop water uit door de potten niet af te wassen), maar ik doe het ook wel eens bij halfvolle potten die over de datum zijn. Ik laat de deksels er dus ook altijd opzitten anders gaat het erg stinken.  :-[ Dat is allebei extra werk voor de glasverwerkin...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2010, 16:12:47 »
Doorgaand op dit thema: als je glas in de glasbak mikt, moet het eigenlijk schoon zijn en deksel/dop-loos zijn. Wat doen jullie met potjes waar saus in zit? Ik gooi dit dus ongewassen met restjes in de glasbak. Als het een klein beetje is, is dat niet erg (en je spaart een hoop water uit door de potten niet af te wassen), maar ik doe het ook wel eens bij halfvolle potten die over de datum zijn. Ik laat de deksels er dus ook altijd opzitten anders gaat het erg stinken.  :-[ Dat is allebei extra werk voor de glasverwerkin...

Maar de glasverwerking is een enorme oven die glas gaat smelten, die schrikt echt niet van sambalrestjes.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2010, 17:17:23 »
Ik spoel ze alleen een keertje om, maar dat is omdat ik dat met veel potjes sowieso wel doe, om dingen een beetje aan te lengen. Mijn flesjes gezichtsreiniger gaan wel zo in mijn glas-zak (die ik dan als ie vol zit naar de glasbak breng). Met dekseltjes dus, want de glaszak is een oude groentetas, en die is van papier, zodat ik hem meteen in de papierbak naast de glasbak kan stoppen. En ook de etiketjes zitten er dan nog aan.
Mijn vader doet wel schoon, zonder labels en zonder doppen, geen idee waarom hij daar zo fanatiek in is.

Ik gooi dikke drab in de vuilniszak buiten, daar zitten ook de houtkorrels in van de fretten, waardoor het dan weer een beetje wordt opgenomen, hele dunne dingen doe ik toch door de wc, restjes groentesoep enzo. Maar misschien kunnen de kattenbakkorrels die ook wel aan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2010, 13:45:13 »

Ik spoel potjes (of soms flessen (chilisaus ofzo)) om als ik klaar ben met de gewone afwas, dus met het vieze afwaswater. Dan is het vieste wel van de potjes af en het kost geen extra water. En dan kan ik ook de deksels weggooien zonder dat alles vies wordt of ruikt.
Ik kan me voorstellen dat deksels een groter probleem zijn dan restjes saus, die spoel je niet zo makkelijk weg lijkt me. Maar misschien kunnen ze wel redelijk efficiënt eruit gefilterd worden hoor.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2010, 14:02:54 »
Deksels kunnen toch wel met een magneet eruit gehaald worden?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2010, 14:35:54 »
Ja, dat had ik ook al bedacht, maar dan heb je alleen de metalen deksels, niet die van plastic.
Wellicht kun je alles fijnhakken en centrifugeren om het op soortelijk gewicht te sorteren, ofzo.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2010, 23:15:33 »
Ik kieper het met metalen deksel en al in de glasbak. De gedachte daarachter was idd die magneet.
Plastic enzo sta ik idd braaf los te schroeven voor die bak omdat ik me ook niet kan voorstellen hoe dat nou gescheiden moet worden.
Nu staan er toevallig drie glazen potjes in de afwasmachine omdat die toch moest draaien en dan maar vol moest. Maar normaal moet de deksel erop omdat ik mn potjes ook niet schoon genoeg maak om zo in mn auto te willen vervoeren richting glasbak.
(Ik spaar nogal op voordat ik mezelf er toe zet het weg te brengen, dat gaat anders stinken!'

wastedisposer

« Reactie #16 Gepost op: 17 mei 2010, 21:27:23 »
Etensresten kunnen gewoon door de afvoer mits ze zijn vermalen door een voedselrestenvermaler. Vet en andere niet afbreekbare materialen moet je er natuurlijk nooit door heen spoelen. De waterzuiveraar wil tegenwoordig wat minder verdund afvalwater omdat ze dan biogas uit hun afvalwater kunnen halen. Verder moet je natuurlijk alles zoveel mogelijk scheiden. ( doe ik ook ) Maar die vermaler bevalt uitstekend.
Geen stank meer of maden.
Groet, Peter Christiaan.

Aiko

« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2010, 21:44:43 »
Plastic enzo sta ik idd braaf los te schroeven voor die bak omdat ik me ook niet kan voorstellen hoe dat nou gescheiden moet worden.

Dat zal wel weer met de magische krachten van water gebeuren (dat soort plastic zal wel gaan drijven). Zeker als het eerst samen met glas verpulverd wordt zullen er geen brokjes glas aanhangen die het plastic beneden de waterlijn trekt.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2010, 22:18:14 »
He da's best logisch!

Offline RvO

• 286
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2010, 22:24:56 »
Etensresten kunnen gewoon door de afvoer mits ze zijn vermalen door een voedselrestenvermaler......
Groet, Peter Christiaan.

Zo'n voedselrestenvermaler mag je niet gebruiken.
Zie o.a. http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7760#a12.

Overigens vreemd dat je zo'n apparaat dan wel mag (ver)kopen.

Wat er verder beter niet door het riool kan vind je op de sites van de meeste waterschappen.
Bijvoorbeeld href=http://www.hhnk.nl/vraag_en_antwoord?RubIdt=405553, onder het kopje "Wat mag ik wel en niet door de gootsteen of de wc spoelen?".

Verder ben ik niet echt deskundig op het gebied  van riolering / rwzi.
Dus voor meer details moet je bij iemand anders zijn.
Groet, RvO