Vegatopia Forum

Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #40 Gepost op: 06 januari 2010, 15:02:37 »
Tsja, last hebben van de etenslucht van je collega's is niet alleen voorbehouden aan vegetariërs. Vleeseters spreken elkaar ook gewoon aan op pindakaas, salami en broodje frikandel speciaal. Waarom zou een vega dan niet aan mogen geven dat ze ergens last van heeft?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #41 Gepost op: 06 januari 2010, 15:22:59 »
Punt is: willen die vleeseters ook allen tevoren gewaarschuwd worden door een collega als die aanstonds pindakaas, salami danwel frikandel speciaal gaat eten?
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2010, 15:25:01 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline V

Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #42 Gepost op: 19 januari 2010, 09:32:22 »
Ik vind dat vegetarisme een keuze is, met zo z'n voor- en z'n nadelen.
Wellicht een voorbeeld van iets compleet anders, maar wat voor mij nu geldt: ik mag voorlopig absoluut geen suiker. Met sinterklaas stond er enorm veel chocolade, snoepgoed, pepernoten, etc op tafel; iedereen was zich er vol mee aan het vreten, en in de "surprisespelletjes" stond ook dat je de pepernoten op moest eten (in mijn geval dus: terug in de bak mikken). De geur van verse pepernoten hing ook overal. En trék dat ik had! Ja, dat is voor mij ook vervelend. Nee, ik heb niemand gevraagd om alstjeblieft iets minder te smakken, nadruk te leggen op dat het zo lekker was of dat ze er zo vol mee zaten. Ik heb een keuze gemaakt voor een streng dieet in de hoop van wat gezondheidsklachten af te komen (niet eens geheel vrijwillig dus), dus ik draag daar de consequenties van. Hoe zou jij het vinden als je lekker aan je (inderdaad, onnodige) pepernoten zat en mensen je vroegen of je, vanwege de geur of het optische, geen pepernoten wilde eten tijdens sinterklaas, want het is toch niet nodig?

Dus: haal je schouders op en probeer je er niet te hard aan te irriteren is mijn advies.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #43 Gepost op: 19 januari 2010, 11:49:45 »
Dus: haal je schouders op en probeer je er niet te hard aan te irriteren is mijn advies.

Last hebben van de geur van chocolade of de geur van pindakaas is van een andere orde.

De doorsnee vleeseter vindt mensen opeten op dezelfde manier walgelijk als dat veel vegetariërs de geur en het idee van gebakken dode dieren walgelijk vinden.  Je kunt niet houden van de geur van pindakaas, of niet zitten te wachten op de aanblik van chocolade, maar dat is een ander verhaal.




Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #44 Gepost op: 19 januari 2010, 14:48:51 »
Dus: haal je schouders op en probeer je er niet te hard aan te irriteren is mijn advies.

Last hebben van de geur van chocolade of de geur van pindakaas is van een andere orde.

De doorsnee vleeseter vindt mensen opeten op dezelfde manier walgelijk als dat veel vegetariërs de geur en het idee van gebakken dode dieren walgelijk vinden.  Je kunt niet houden van de geur van pindakaas, of niet zitten te wachten op de aanblik van chocolade, maar dat is een ander verhaal.


Tja, als je het echt zo dramatisch vindt, is dat heel vervelend. Maar dan kan je denk ik niet meedraaien in de gewone maatschappij. Misschien kan je ergens gaan werken in een heel alternatief circuit?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #45 Gepost op: 19 januari 2010, 15:56:44 »
Meedraaien in de maatschappij is geen probleem. Niet het hele leven bestaat uit eten. Ik loop op straat in een grote boog om die ovens met die ronddraaiende kippen heen en ga doorgaans niet in op uitnodigingen voor etentjes als ik daar aan tafel moet gaan zitten met vleeseters.
 

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #46 Gepost op: 27 januari 2010, 20:38:30 »
Mijn kamergenote had van de week tonijn bij zich en bood aan om ergens anders te eten als ik dat liever had of last had van de lucht: dat vond ik wel heel attent.  :) En nee, ik had niet eerst deze draad met haar besproken.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #47 Gepost op: 27 januari 2010, 21:36:22 »
... ga doorgaans niet in op uitnodigingen voor etentjes als ik daar aan tafel moet gaan zitten met vleeseters.
 

Doe ik juist graag. Er ontstaan altijd interessante discussies.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #48 Gepost op: 29 januari 2010, 08:54:37 »
... ga doorgaans niet in op uitnodigingen voor etentjes als ik daar aan tafel moet gaan zitten met vleeseters.
 

Doe ik juist graag. Er ontstaan altijd interessante discussies.


Die discussies vind ik niet erg. Ik kan er alleen echt niet tegen om mensen
vlees te zien eten. Als er zo'n plakje vis op een broodje ligt gaat het nog wel,
maar meestal zit men, zeker bij de zg. "etentjes", in van die hompen te snijden.

En bij van die zakenlunches moet ik ook geen krentenbol die  tegen zo'n
broodje-badmuts aanligt.

Begrijp me niet verkeerd, ik kan heel wat hebben. Ik kan bijvoorbeeld prima
kijken naar 2girls1cup, zolang het maar op een tv-scherm is. Zelfs terwijl ik eet.
Maar als in mijn directe omgeving iemand met smaak en veel plezier een flinke
bolus gaat zitten opeten vind ik dat even smerig als iemand die van die zo'n bot
aan het afkluiven is of met zijn vork in een stuk beest prikt.

Wel zie ik nog liever iemand die ontlasting zit te eten, omdat ik daar geen morele
bezwaren tegen heb. Bij vlees heb ik zowel morele als bezwaren als een afkeer
voor de geur, de soort zurige lucht van dood.

Als een vleeseter bij een die avond praktiserend kannibaal aan tafel moet heeft
de vleeseter denk ik hetzelfde ongemakkelijke gevoel als ik.

Ik heb weleens boven de toiletpot gehangen door barbecuelucht.

Zal wel aanstellerij zijn, ik weet het niet.


Offline Sam

  • ******
  • 7.147
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #50 Gepost op: 29 januari 2010, 11:13:55 »
Em, da's twee keer dezelfde link.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #51 Gepost op: 29 januari 2010, 11:58:59 »
De bekende reactie "vleeseters houden toch ook rekening met vegetariërs dus waarom niet andersom?" is afkomstig van mensen die ervan uitgaan dat de vegetarische maaltijden en de niet-vegetarische maaltijden ieder samengesteld zijn uit ingrediënten uit disjuncte verzamelingen. Dit is onwaar.

"Rekening houden met" is hier dus niet aan de orde. Vleeseters zullen trouwens ook nooit "rekening houden" met mensen die graag kattenvlees of gefrituurde sprinkhaan eten tijdens een bruiloft.

Rekening houden met iemand die iets beslist NIET wenst te eten kan wel. Verder kun je rekening houden met diabetici of mensen die allergisch zijn voor gluten. Rekening houden met mensen die kosher willen eten kan ook nog. Halal? Ook geen probleem. Lekker makkelijk als het toch vegetarisch is. M.u.v. de allergieën en medische problematiek rondom voeding, is vegetarisch eten wel zo makkelijk. Moet je natuurlijk wel een goede kok hebben!

Vleeseters die uitsluitend vlees eten bestaan niet en daar hoef je dus ook geen rekening mee te houden.






« Laatst bewerkt op: 29 januari 2010, 12:05:59 door standaard »

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #52 Gepost op: 29 januari 2010, 12:11:16 »
Dat is ook de kern van het antwoord van Beatrijs.

Ik vind het wel leuk om naar dit artikel te kunnen verwijzen in discussies, je hoeft zelf geen argumenten te verzinnen of met 'disjuncte verzamelingen' aan te komen, maar vertelt gewoon dat het van goede manieren en beschaving getuigt om rekening te houden met vegetariers :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #53 Gepost op: 29 januari 2010, 12:47:57 »
Ik vind de antwoorden van Beatrijs heel redelijk, en zo sta ik er zelf ook wel in. Als antwoord op een andere vraag geeft ze wel aan dat je als 'vegatarische gastheer' in een regulier restaurant niet de keuze van je gasten mag beperken tot uitsluitend de vegetarische opties. Wel had je voor een vegetarisch restaurant mogen kiezen. Ook daar ben ik het wel mee eens. Ik vind de houden van sommige leden (die er voor kiezen om helemaal niet met vleeseters aan tafel te eten) vrij ver gaan en een te grote belasting op je (en hun) sociale leven. Daarnaast zou het van mij ook totaal onredelijk zijn, omdat ik twee maanden terug nog gewoon vlees at. Dat gedraag je je als een ex-roker die opeens de fanatiekste anti-roker wordt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #54 Gepost op: 29 januari 2010, 12:50:07 »
Nog twee over vegetarisme:

Vegetariers die trouwen: kan een vegetarische maaltijd op de bruiloft wel of niet?


Klinkt bekend! Van mijn moeder moest ik ook altijd vleesjes serveren op mijn verjaardag voor de familie (nou ja, niet zelf serveren maar het moest een optie zijn voor de gasten), een reden waarom ik mijn verjaardag liever niet meer vierde. Op andere verjaardagen heb ik er niet zoveel moeite mee, maar juist op mijn verjaardag, wanneer mijn geboorte wordt gevierd, vind ik het niet kunnen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #55 Gepost op: 29 januari 2010, 12:58:12 »
Ik voelde me gisteren een bekrompen vegetarier. Ik zat in de taxi met een meneer die blijkbaar in de frituur woonde (want echt, van een paar frikandellen eten gaan je kleren niet zo stinken, maar hij stonk uit zijn mond én uit zijn kleren) en het was zo ranzig dat ik een halfuur lang mijn neus dichtgeknepen heb. Vond het ergens wel kinderachtig van mezelf, maar als ik het niet deed, was ik gaan kokhalsen, dat is nog erger.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #56 Gepost op: 29 januari 2010, 14:56:50 »
... dat het van goede manieren en beschaving getuigt om rekening te houden met vegetariers :)

..of anders maar met dieren, want daar gaat het toch om?

Vleeseters zien je al gauw als extremist of terrorist, terwijl je er gewoon voorstander van bent op een normale manier met dieren om te gaan en ze dus niet opeet. Als je naast een buitenlander in de bus gaat zitten ben je toch ook niet gelijk een mensenrechtenactivist?

Ik vind de houden van sommige leden (die er voor kiezen om helemaal niet met vleeseters aan tafel te eten) vrij ver gaan en een te grote belasting op je (en hun) sociale leven.

Dat is geen houding. Ik krijg de bibbers van die grill-toestanden en van mensen die voor mijn neus kadavers naarbinnen werken. Dat verpest mijn eetlust.  Een doorsnee vleeseter kan denk ik ook niet prettig eten als er tegenover hem een kannibaal mensenvlees zit te eten. Dat is de enige vergelijking die ik kan verzinnen om duidelijk te maken dat het toch echt weerzin is om in het bijzijn van vleesetende mensen te moeten eten.

Citaat
Daarnaast zou het van mij ook totaal onredelijk zijn, omdat ik twee maanden terug nog gewoon vlees at. Dat gedraag je je als een ex-roker die opeens de fanatiekste anti-roker wordt.

Dat mensen tegen roken kunnen zijn snap ik. Dat mensen niet willen dat er in hun bijzijn gerookt wordt is ook begrijpelijk. Dat heeft niets met fanatisme te maken.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #57 Gepost op: 29 januari 2010, 19:04:10 »
Vegetarische bruiloft. Inderdaad, wij nodigden ongeveer 50 gasten uit, en de catering zorgde voor vegetarische gerechten. Dit heeft totaal geen problemen of negatieve reacties gegeven.
Maar ja, als je omgeven bent door "leeuwen", dan ben je muisstil.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Kiwi

Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #58 Gepost op: 29 januari 2010, 19:40:50 »
Toen wij trouwden zijn we met de familie in een vegetarisch restaurant gaan eten. Het was tien gangen en superlekker, dus niemand klaagde. Zelfs mijn broertje, die normaal het liefst naar McDonalds zou gaan en eigenlijk niet zo van groenten houdt, zei dat hij heerlijk gegeten had. En niemand had ook anders verwacht van ons, ze zouden het eerder vreemd hebben gevonden als wij, twee vegetariërs, hen een vleesmenu aangeboden zouden hebben.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moderne Manieren: bang voor vleeshatende collega
« Reactie #59 Gepost op: 30 januari 2010, 00:02:58 »
Tien gangen! Da's best veel.
Je hebt wel mazzel hoor, met een vegetarische vent. Hoe kom je dr aan?