Vegatopia Forum

C1000

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline standaard

  • ***
  • 185
C1000
« Gepost op: 15 februari 2010, 10:39:08 »
Laatst wilde ik bij C1000 een bakje quorn kopen. Dat staat tussen de bakken vlees. Naast de quorn lag dit:

http://www.vleesmagazine.nl/public/image/artikel-gallerij/20081027-5861-biologisch_vlees_c1000_2.jpg

"Diervriendelijk" staat er op.

Is dit geen zaak voor de reclamecodecommissie?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:C1000
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2010, 12:52:34 »
Ik denk van niet. Maar ik heb er (schat ik) ongeveer evenveel verstand van als jij. Waarom vraag je het de Stichting Reclame Code niet? Of beter nog, zoek je het zelf op?
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:C1000
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2010, 13:32:16 »
Lijkt me dat dat gewoon mag, 'diervriendelijk' is immers geen term met één duidelijke betekenis.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:C1000
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2010, 17:37:54 »
Zinloos. Mijn vader had altijd plastic tasjes van de slagerij met een lachend varkentje en een lachend koetje. In veel supermarkten staan de vleesvervangers tussen het vlees. Dat vinden mensen(van de supermarkt en de klanten) denk ik o.h.a. ook de meest logische plek.
de tuin: dat ben ik

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:C1000
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2010, 19:49:29 »
Het komt door de Dierenbescherming. Die heeft een soort sterrensysteem bedacht. En als de Dierenbescherming er achter staat, dan is het "diervriendelijk". Hetzelfde is destijds ook voor de kalfsvleespromotie gedaan. ("Kalfsvlees, daar word ik nou vrolijk van")

Op de foto zie je het logo van de Dieren-"bescherming". Is er iemand nog lid?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:C1000
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2010, 22:27:14 »
Ik heb er nog eens over na gedacht, maar diervriendelijk is totaal niet op z'n plaats. Het dier bestaat namelijk niet meer, daar is voor gezorgd door de producent. Het is dus raar dat het op de verpakking staat. Voordat het dier tot product verwerkt was, was men misschien wel diervriendelijk, maar we hebben het hier niet over zoiets als een 'fair trade' keurmerk, want nadat zo'n product is ingekocht is er nog steeds sprake van fair trade. Als je fair trade simuleert door bijvoorbeeld wel een correct bedrag, maar dan in valse bankbiljetten aan de bewuste boer te geven, dan kun je achteraf nog moeilijk spreken van eerlijke handel. Hetzelfde verhaal gaat op voor die diervriendelijkheid.

Nu zal de reclamecodecommissie zeggen dat het toch duidelijk is dat het dier dood is gemaakt, het is immers vlees, en dat de diervriendelijkheid duidt op de behandeling voorafgaand aan de dood en dat geen mens zal denken dat het stuk vlees onder verdoving verwijderd is uit het dier dat nog steeds leeft. Maar dat neemt neemt niet weg dat je dan achteraf op die verpakking nog eens 'diervriendelijk' en 'eerlijk' moet gaan zetten. Misschien moet er geklaagd worden over 'eerlijk', want wat zou er eerlijk zijn aan dit product?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:C1000
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2010, 23:14:30 »
Het komt door de Dierenbescherming.

Stelletje backstabbers zitten daar dan ook.
Stem op de Partij voor de Dieren