Vegatopia Forum

Kerst diner vega of niet?

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

puck1979

Kerst diner vega of niet?
« Gepost op: 07 december 2009, 09:09:47 »
Ik zou graag jullie menig willen.

Met kerst ga ik dit jaar het kerstdiner maken voor mijn familie.
Ik eet samen met een ander familielid vegetarisch, maar de rest dus niet.
Nu wilde ik dit jaar geen vlees/vis gebruiken, het leek me zo leuk om te laten zien dat je ook zonder vlees heel erg lekker kan eten, maar daar is nogal wat weerstand op...

Wat zouden jullie doen? Toch vlees/vis maken, of niet?

Ik moet er wel bij zeggen dat als ik bij iemand in mijn familie kom eten, ze ook altijd rekening met mij houden en dan een vleesvervanger voor mij hebben.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2009, 10:07:23 »
Ik weet natuurlijk niet hoe groot jou familie is en hoe groot de weerstand is.. maar hier zou ik het niet proberen  ::)
al is het wel een soort van utopia voor mij.. Vorig jaar heb ik samen met mijn moeder een 7 gangen-diner bereid voor een groete groep. Toen hebben we bijna alle gangen vega gemaakt op t hoofdgerecht en 1 tussengang na. Misschien ook een idee voor jullie?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2009, 11:08:30 »

Ik moet er wel bij zeggen dat als ik bij iemand in mijn familie kom eten, ze ook altijd rekening met mij houden en dan een vleesvervanger voor mij hebben.

Dat is anders. Hun hebben geen principiele bezwaren tegen geen vlees eten. Vlees eten is vegetarisch eten + vlees. Vegetarisch eten is niet - vlees, maar gewoon geen + vlees erbij.

Hoe groot is de weerstand? Wat geven ze aan?

Ik zou blijven volhouden dat je vleesloos wilt blijven. Als uiteindelijk het niet lukt kan je altijd voorstellen dat hun 1 gerecht ofzo met vlees meenemen. Maar soms werkt het gewoon goed om vol te houden. Anders merken ze dat je snel ingeeft.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2009, 11:30:32 »
Als ik kook, kook ik vegetarisch, anders kook ik niet.

Ik kan het het ook niet, dus dat scheelt. Ik zou het dus gewoon niet doen, maar dat kan ook de reden zijn dat ze mij niet vragen ;)

(Nee hoor, we gaan altijd uit eten met Kerst).

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2009, 11:38:39 »
Dat is anders. Hun hebben geen principiele bezwaren tegen geen vlees eten.

Het is een beetje als met religie he? Prima als jij gelooft zolang 'hun' er maar geen last van hebben....
Zeker rond de kerst zou ik niet al te stijf aan mijn principes blijven hangen, en desnoods inderdaad besluiten dan maar niet te koken. Of samen met je familie op voorwaarde dat je met het vlees niets te maken hoeft te hebben. Voor jezelf moeten het uiteindelijk ook feestdagen zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2009, 12:07:14 »
Puck kookt vegetarisch, als er ook vlees op tafel moet komen regelt iemand anders dat, lijkt me wel een goed compromis.

puck1979

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2009, 12:37:20 »
Ik ga koken voor een groep van 14 personen.
Er zijn 3 volwassenen die heel duidelijk hun standpunt hebben,
geen vlees is niet gegeten... >:(

Ik zit nu heel erg in twijfel om dan toch maar iets van vlees bij het hoofdgerecht te doen,
ookal baal ik daar echt van. Maarja wil wel een gezellig kerstdiner.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2009, 12:48:20 »
Dat wordt dus drie big macs bestellen? ;)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2009, 12:55:48 »
Blik knakworsten erbij voor die 3, kunnen ze ook best delen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2009, 13:00:51 »
Ik zou sowieso als vega geen vlees gaan bereiden, dat gaat en beetje lastig zonder te proeven en te weten wat voor induwstructuur vlees moet hebben.

Gewoon een heleboel vegagangen, maar dan een hoofdgerecht waar eventueel wel ruimte is voor een vleesbijgerecht dat door diegene wordt gemaakt die het absoluut niet kan missen.

In de soep en bij het toetje wordt vlees toch niet gemist, en zo zijn er wel meer dingen te bedenken, dus als er bij één gang ruimte is om wel vlees te doen, is dat feestelijk genoeg.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2009, 13:14:09 »
Als het echt van die zeikerds zijn, gewoon je eigen menu maken, en ze zelf als optie een extra vleesbijgerecht laten regelen. Omdat je dat niet kunt proeven kun je dat zelf waarschijnlijk niet perfect op smaak maken.
Wel overleggen, zodat het bij de rest past. Dan hebben zij hun zin, en jij je perfecte menu. En wordt het hopelijk een gezellige maaltijd.
Ik zou gaan voor de nutroast uit het menu van dit jaar, dan kunnen zij een meatloaf maken. Past bij dezelfde bijgerechten en wijn.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2009, 13:53:37 »
Puck, bak/braadt je de rest van het jaar wel eens vlees?


puck1979

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2009, 14:18:24 »
Puck, bak/braadt je de rest van het jaar wel eens vlees?



Nee, ik vind zelfs het idee al te vreselijk voor woorden...
Als ik toch kies om in één gang vlees te doen, dan vraag ik inderdaad of iemand anders dat wil maken!

puck1979

Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2009, 14:19:36 »
Ik vind het gewoon zo jammer dat ze niet 1 dag hun principes opzij kunnen zetten en
proberen te genieten van een vega-diner!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2009, 16:09:26 »
Ik vind het gewoon zo jammer dat ze niet 1 dag hun principes opzij kunnen zetten en proberen te genieten van een vega-diner!

Dat denken vleeseters wellicht ook wel eens (maar dan vlees-diner) ;)

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2009, 16:23:04 »
Ik kook vegetarisch, ook met kerst, ook als er grote groepen mensen komen eten. Als er mensen komen eten die perse vlees willen eten bij iets (zoals klapstuk op 2 oktober bij de traditionele hutspot) mogen ze zelf een pan vlees meenemen, maar ik ga het niet zelf maken. Is niet alleen een kwestie van onwil, ik heb inmiddels echt geen idee hoe je het moet bereiden en hoe je er iets lekkers van kunt maken. Als dat voor jou een optie is Puck, dat ze zelf iets meenemen, lijkt me dat het makkelijkst. Wel even zo aansturen dat ze alleen een kleine vlees-aanvulling op het menu meenemen, en niet een hele maaltijd bomvol vlees meenemen voor iedereen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 07 december 2009, 16:33:46 »
Mijn schoonfamilie (en mijn eigen familie eigenlijk ook) bestaat uit overtuigde vleeseters. Als je dan inderdaad aankondigt een 'vegetarisch kerstdiner' te maken, krijgen ze meteen associaties met smakeloze tofu, linzen en andere bruine brei. Een salade zonder vlees is namelijk niet 'vegetarisch', dat is gewoon salade. Iets is pas 'vegetarisch' als er enge ingrediënten als tempeh of quorn worden gebruikt. Een 'vegetarisch kerstdiner' is dus per definitie vies en eng. (Probeer er de logica niet van in te zien, zo is het nu eenmaal).

Je familie kan je moeilijk dwingen om vlees te bakken, vind ik. Ikzelf zou dat ook niet doen trouwens (vies, en bovendien is koken zonder proeven een succesrecept voor een culinaire mislukking).

Bedenk dus een leuk vegetarisch menu en geef het een label (Midden-Oosters, Indiaas, Italiaans, Hollands, klassiek, bedenk maar wat). Zeg dat je van gedachten bent veranderd en dat je nu een lekker (vul label in) menu met o.a. (enkele moeilijke Indiase woorden of smakelijke pastanamen) plant. En verder er geen woord over vuil maken dat het vegetarisch is. Vragen over al dan niet vlees zo ontwijkend mogelijk beantwoorden.

En als je er dan voor zorgt dat er echt iets lekkers (maar niet al te experimenteel) op tafel komt, zal niemand zich te kort gedaan voelen - grote kans dat ze niet eens merken dat het vlees 'ontbreekt'. Werkte in ieder geval bij mijn schoonfamilie  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2009, 17:09:41 »
Ik ben het met Eelco eens.
Mn schoonmoeder zei een tijdje geleden ook dat ze niet zo van vegetarisch eten hield, toen ze nog een stuk door mij gebakken groentetaart voor zichzelf afsneed  ;D

Ik krijg hier ook wel eens een beteuterd gezicht met de vraag: 'Zit er geen vlees bij?'
Ik zeg dan nee en vraag of het dan ineens vies is. Aangezien dat meestal dan ook niet het geval is, vind ik eigenlijk wel dat er dan niet gezeurd moet worden.

Voel je je ergens toch verplicht om iets vlezigs te serveren, neem dan iets wat eigenlijk niet te koken valt (en dus daarmee weinig eigen invloed en minder risico op mislukken). Het blik knakworsten is mss culinair niet zo hoogstaand, maar wel prefab.
Haal een schaal carpaccio (das toch koe?) uit de super, plastiekje er af en zo op een bord omkeren. Om een voorbeeld te geven. Volgens mij is dat erg luxe en best kerst-voer.
Hebben ze toch vlees gegeten die avond en is de rest gewoon gezellig vega.

Je kan natuurlijk ook een goede nepper uit de toko halen. Als je dan vragen krijgt, heel onschuldig kijken en zeggen dat er ook 'chicken' of 'duck' op de verpakking stond (er staat dan meestal ook 'mock' voor, maar soit  ;) ).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2009, 17:14:44 »
(er staat dan meestal ook 'mock' voor, maar soit  ;) ).

Dat is gewoon het ras, zo'n speciale eend uit Frankrijk ;).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kerst diner vega of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2009, 17:44:40 »
Mn schoonmoeder zei een tijdje geleden ook dat ze niet zo van vegetarisch eten hield, toen ze nog een stuk door mij gebakken groentetaart voor zichzelf afsneed  ;D
Als mijn schoonmoeder een kerst-, paas- of verjaardagsetentje plant, dan gaat het ook zo van: "[wat vleesspul], soep, gebakken aardappeltjes, wortelsalade, koolsalade, bloemkool en worteltjes, en voor jullie ook iets vegetarisch" (waarbij ze dus uitsluitend op haar - overigens zeer aan te bevelen - linzenburgers doelt)  ::)
Gemüse ist mein Fleisch