Tsja, ik ben zo naïef (of juist niet ) om te denken dat onderzoek naar de winning van medicijnen uit sponzen impliciet ook proeven doen met die sponzen inhoudt.
Het gaat om efficienter stoffen winnen => onderzoek.
Dat is wat ik zeg.
ja
Zie dat Wikipedia-artikel waar je zelf naar verwijst: For a long time sponges were assigned to a separate subkingdom, Parazoa ("beside the animals")
Ja, toch hebben ze die nu onder dieren ingedeeld. Hebben ze toch reden voor.
Ja, ik lees dat niet helemaal door maar wat ik zo gauw lees bevestigt wat ik beweer, toch? Ze hebben niet iets wat op een zenuwstelsel lijkt.
Maakt dat uit? Ze hebben eigenschappen van dieren. Van zoveel dieren wordt beweerd dat ze niet een zenuwstelsel of niet een goed genoeg zenuwstelsel hebben om pijn te ervaren.
Dit is natuurlijk heel makkelijk weg te schuiven, omdat de knuffelfactor er zeker niet is. Maar het is wel een 'dier'. Zou een vegetarier wel sponzen mogen eten omdat het geen zenuwstelsel heeft? Dat kan wellicht in jouw beleving wellicht ok zijn e.d. Voor mij niet.
Je ontwijkt mijn eigenlijke vraag: Doen die redenen er wat toe als je het over sponzen hebt, wat is in dat opzicht het verschil met planten? Waarom zou je bij planten dan "de focus" niet "op verkeerde wijze verleggen"?
Zelfde wat de productie betreft: Waarom zou je wel plantaardig materiaal mogen 'produceren', maar niet als het afkomstig is van sponzen?
Je wilt nu meer de discussie aangaan of sponzen als dier beschouwd zouden moeten worden of niet. Dat is prima, maar dat is een discussie die daar los van staat.
Als we dus uitgaan hier van een dier, er sprake is van dierproeven/diergebruik, dan staan mijn ethische/wetenschappelijke punten wat dat betreft gewoon nog.
Ik zie niet wat er niet-representatief kan zijn aan een onderzoek:"hoe win ik (efficient) bepaalde stoffen uit sponzen". Tenzij je voor dat onderzoek iets anders onderzoekt dan hoe je (efficient) bepaalde stoffen uit sponzen wint, zie ik niet waar dat argument van niet-representativiteit op slaat.
De vraag tot de noodzaak van die stoffen is hoogstwaarschijnlijk ontstaan uit veel dierproefonderzoek en trajecten waarin dierproeven de basis vormen. Daardoor maakt de vraag die ontstaan is een niet representatieve indruk.
En besmettingsgevaar? Waarvan?
Er is een reële besmettingsgevaar bij het gebruik van dierlijke stoffen tot productie van medicatie. Virussen die dieren in zich hebben die overspringen tijdens productie zonder dat men daar erg in heeft. Dat is ook een reden waarom men nu erg bezig is met onderzoek naar andere productiemethoden. Jammer genoeg wordt daar nog niet massaal op ingezet. Is begreep ik ook wat in versnelling geraakt door gedoe met BSE e.d.