Vegatopia Forum

Voorraadkast

Offline Bast

• 4.149
Voorraadkast
« Gepost op: 16 november 2009, 14:55:46 »
Omdat ik een nieuwsgierig Aagje, een condimentsmeisje en een supermarkttoeriste ben, ben ik nieuwsgierig naar wat er in jullie voorraadkastjes huist. Ook omdat Koekje en ik van t weekend zaten te dromen over als we straks groot en iets rijker zijn. Walk-in closets zijn misschien wel geinig, maar geef mij maar liever een walk-in voorraadkast ;D
Heb je veel voorraad? Spaar je thee of juist olie? Wat moet er echt in huis zijn? Ben je merkvast? Staat het door elkaar of heb je juist een ingenieus systeem op alfabetische volgorde of op kleur gecodeerd ofzo?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline greet

• 2.671
Re:Voorraadkast
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2009, 15:08:10 »
Hier op kot is het klein dus moet ik uitkijken wat ik doe.
De koolhydratendingen, die heb ik altijd en een klein aantal veggieburgers (in diepvries) en linzen en ui en tomatenpuree, mayo en ketchup.
Dan moet ik alleen nog allerlei groentjes en soms room of kaas kopen om een maaltijd bijeen te krijgen. En anders kan ik daar wel iets mee ineen flansen.
Verder heb ik ook een paar kruiden en verse look en gember, want dat kost niet veel, en gebruik ik erg vaak.

Ah, ja, en sinds mijn vriend bij mij is heb ik altijd pure chocolade en cocospoeder. Smelten op 20 seconden microgolf met beetje melk eventueel en de lekkerste choco voor op de boterham is geboren. Nee, het is lekkerder als het met amandelpoeder is, das waar, maar zelf eet ik het niet dus en hij wil liever kokos  ::)

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2009, 15:09:15 »
Mijn voorraadkast is groot. En verspreid over 4 nee 5 minimaal 6 locaties in huis: 3 kastjes in de keuken (voor kruiden, div. soorten olie/azijn, sojasaus, rijst, pitten/lasagnabladen, thee en zoet broodbeleg). Ook een fruitschaal met wat wisselend fruit. Verder op het aanrecht nog een mandje met verse gember, knoflook en sjalotjes en een etagaire waar tomaten, komkommer en aubergine meestal op liggen. Een stellingkast in de gang naast de keuken met: blikken bonen, pastasoorten, tortilla's, naan-broden, passata en blikjes en potjes met artisjokharten, olijven, mais etc. Hier staan ook div. soorten bloem, muesli, groenten die niet in de koelkast gaan zoals uien, prei, kolen. Ook grote kruidenpotten uit de groothandel die niet in m'n kruidenlaatje passen en voorraden zout en suiker en flesjes diksap staan hier. Ook een pot aanmaakpindasaus van Wijco en potten augurken en afbakbroodjes staan hier. Dat is het geloof ik voor die stelling. Er naast staat een doos met  6 zakken van 1 kilo biologische koffiebonen. In de kelder staat een krat bier, 2 rekken met uch flessen wijn, flesjes water, een krat met appels en peren uit eigen tuin en een doos met frituurvet. Oh ja ook de aardappelen staan hier.
Dan hebben we nog 2 vriezers met ingevroren soep, afbakbrood, brood, bladerdeeg, bonen/peulvruchten, cafeïnevrije koffie, voorraadje vegameuk, spinazie en doperwtjes. We hebben in de koelkast standaard wel een doos eieren, mayo, ketchup, (houdbare) melk, yoghurt, margarine/boter, champignons, mosterd, kaas. Volgens mij zwerft er nog wel meer eten door het huis maar met bovenstaande spullen kan ik wel elke dag ongeveer alles maken waar ik trek in heb.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2009, 15:25:18 »
Volgens mij zwerft er nog wel meer eten door het huis maar met bovenstaande spullen kan ik wel elke dag ongeveer alles maken waar ik trek in heb.

Geluk is een goed gevulde voorraadkast :heart:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2009, 15:26:32 »
Alweer zo'n fantastische bumpersticker!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2009, 16:39:47 »
Als er hier een oorlog uitbreekt, kan ik ook wel even overleven. En dat met goed gevulde buik. Voor een 1-persoonshuishouden beschik ik over een riante voorraad. Zeker als je bedenkt dat ik naast een grote dagelijkse markt en allerlei winkeltjes woon.

Ik heb altijd boter, meerdere soorten uien, droog spul (pasta, rijst, noedels, bulgur, wraps), iets tomaterigs (van puree tot blikken met blokjes of hele gepelde) en wat olietjes in huis. In de vriezer meestal ook wel minimaal 3 soorten groente. Verder beschik ik over een redelijke verzameling gevulde kruiden/specerijenpotjes. Ik heb eigenlijk ook altijd wel bouillonblokjes of -poeder.
In een keukenkastje heb ik ook een pieperdoos, waar meestal minimaal 1 kilo inzit.
Ik heb ook altijd bloem in huis en meestal ook wel eieren. Dat is ook nodig omdat ik nog wel eens nachtelijk wens te bakken.

Toen ik hier net woonde, heb ik een keer vreselijk honger moeten lijden. De winkels waren dicht, er bezorgde niemand meer en ik had geen voorraad. Echt gewoon helemaal niets. Ik heb er die nacht zelfs slecht van moeten slapen en voelde me heel ongelukkig. Dat nooit weer!
De volgende ochtend is de basis ontstaan voor mijn hamsteren; ik heb toen 2 supermarkten en de halve markt leeggekocht.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2009, 16:43:56 »
Heb niet heel veel ruimte, maar wel een redelijke voorraad. Brood in de vriezer. Vaak wel een restje soep of een andere maaltijd voor als ik geen zin of tijd heb om te koken.

Daarnaast heb ik meestal wel meerdere soorten pasta en rijst en aardappelen. Linzen, spliterwten, verschillende soorten olie, sojasaus, azijnen etc. Heb heel veel kruiden, geordend op de keuken waarin ik ze het meest gebruikt.

Verder snoep ik zelden maar ik moet een noodvoorraad chocola hebben.

En meestal heb ik wel meerdere flessen wijn, sterke drank en andere geestverruimende middelen op voorraad. Als er een oorlog of een ramp uitbreekt, heb ik in ieder geval een paar dagen lol  :D
« Laatst bewerkt op: 16 november 2009, 19:59:03 door LL de Ling »

Offline Lona

• 812
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2009, 17:08:42 »
In mijn gangkast staan 3 planken vol. Teveel hoor, moet nodig eens opruimen. Hier staan, pasta, aardappelpurre, zakken rijst van de Toko, tomatenpuree, verschillende groentes in pot, spa marie henriette, keukenrol, aardappelen, drank, spul om kiemgroenten te kweken enzovoort.

In de keuken een grote mand vol allerlei soorten thee. Een kastje met brrodbeleg, chocola, meel, suiker en dat soort zaken. Koelkast: altijd wel chapignons, mayo, houdbare melk, boter, paprika, tapenade en een kaassoort. De rest varieert.
Kleine vriezer met paar vegadingetjes, bladerdeeg, ingevoren eten en brood. En dan een vrieskist met kattenvoer.

Best veel dus.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Aiko

« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2009, 17:09:20 »
Leuke variant op dit onderwerp; hoeveel van je voorraad is al minimaal een half jaar over de datum?

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2009, 17:57:33 »
Ik heb 3 planken hangen in de keuken waarop allerlei pasta, linzen, gedroogde peulvruchten, No Egg, edelgist, maizena, olien, azijnen, gembersiroop,ghee,  marmite en dat soort spul staat, de onderste plank staat vol kruiden en specerijen.  Verder weinig ruimte wat kastjes betreft maar eentje is karig gevuld met wat blikken, potten, maismeel, bloem, gedroogd fruit en mijn broodbeleg+ brood.
In mijn koelkast staan vooral hoisinsaus,tofu, seitan,  sojasauzen, gember, bier, mosterd en kaas. Ow en een fles alcoholvrije rosé en een fles champagne, sojachocolademelk, sap en een halve fles cola zonder prik :)
Snoep, koek en chocola zijn hier zelden te vinden.
Later, als ik groot ben  ;), wil ik zo'n voorraadhuis als Monique !
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2009, 18:43:42 »
sterke drank

Oh ja die kast in de woonkamer en de non-drip met whisky was ik helemaal vergeten!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2009, 18:57:18 »
Een plankenkast is hier gereserveerd voor droog spul; rijst, pasta's, aardappelpuree uit een zakje ed. Verder twee grote lades met saus spul, tomaten in blik, tomatensaus, sauspakjes, heel veel pakjes groentefit soep en broodsmeersels. In de gootsteen kast zit een enorme kartonnendoos met een overdreven voorraad brandnetelmixthee. Heb de Aldi ooit leeggekocht.
In de vriezer; brood, groentes, vegatroepjes en left overs. Netjes bestickerd en gelabeld. (Is eigenlijk het enige georganiseerde kastje van mn hele huis bedenk ik nu).
Niets is over datum want daar ben ik fobisch voor.
Koelkast is jammerlijk leeg.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2009, 19:26:02 »
Ik heb helaas maar een keukenkastje voor voorraad, ben altijd erg jaloers op mensen die een grote voorraadkast hebben!

In mijn kleine kastje staat altijd tomatenpuree, pesto, linzen, kikkererwten, aardappelen, pasta, rijst, couscous, diverse olie en azijn, kruiden, pindakaas, chocopasta koffie en thee. Verder is er in de koelkast altijd boter, mayo, cranberriesap, bier, tomaten, en in de vriezer ligt brood. Ook is er nog een kastje met wijn en sterkere drank.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2009, 11:05:29 »
Ik heb een groot (25 liter, 2/3 vol) zuurkoolvat staan, nog niet aangebroken, verder koop ik meel per 25 kg, speltmeel per 10 kg, liggen er altijd wel groentes en bladerdeeg in de vriezer en regel ik Le Puylinzen per meerdere kilo's tegelijk. Dat staat dan allemaal op diverse locaties in huis. Wijn kopen we per meerdere dozen tegelijk, dan komen ze het bezorgen, dat is lekker makkelijk. Ik probeer ook altijd voldoende bloem en eieren en suiker in huis te hebben. Verder ben ik erg gematigd met inkopen. Bier en chocoladehagelslag en melkchocolade staan al een hele tijd op mijn aanschaflijstje, maar ik vergeet dat steeds te kopen.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2009, 11:34:15 »
Ik heb een groot (25 liter, 2/3 vol) zuurkoolvat staan, nog niet aangebroken, verder koop ik meel per 25 kg, speltmeel per 10 kg,

Wow, met hoevelen zijn jullie thuis?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #15 Gepost op: 17 november 2009, 14:09:26 »
Ik heb een groot (25 liter, 2/3 vol) zuurkoolvat staan, nog niet aangebroken, verder koop ik meel per 25 kg, speltmeel per 10 kg,

Wow, met hoevelen zijn jullie thuis?
Twee. Maar er komt wel eens een enkele keer iemand eten.

Offline Natura

• 110
« Reactie #16 Gepost op: 17 november 2009, 14:37:21 »
Ik had voorheen maar één keukenkastje voor voorraad. Nu in mijn huisje heb ik een flinke keuken, waar ik ook meer voorraad kwijt kan. Ik mag van mezelf niet te veel voorraad in huis hebben want bij mijn moeder kan ik in haar voorraadschuur boodschappen doen. En vroeger kon ik dit ook bij mijn oma, toen zij nog leefde. ::) Dus ik probeer echt te waken voor extreme voorraden. Al vinden vrienden dat ik nu al veel voorraad heb.

Ik heb voornamelijk de basisdingen in huis als blikken met gepelde tomaten, verschillende soorten bloem en meel (in van die enorme retro blikken), blikjes met maïs, linzen en dergelijke. Ook staat er vaak een pot seitan. Rijst, pasta, bulgur en couscous heb ik ook standaard in huis. Evenals muesli, noten en bio magere yoghurt.
Ook heb ik verschillende sojasausen in huis. Veel verschillende olies en azijn. Ook heb ik een flinke voorraad kruiden en vega currypasta.
In de koelkast heb ik standaard kleine pakjes houdbare melk, eieren, kaas en boter.

In de vriezer heb ik altijd restjes soep. Andere restjes vries ik niet in omdat ik geen magnetron heb en niet vooruitdenkend genoeg ben om het 's morgens al uit de vriezer te halen. Ook liggen er in de vriezer verschillende vegetarische meuk (oftewel burgers). Die neem ik mee naar werk. Dan heb ik daar nog iets te eten wat enigszins te eten is en kan ik de kids indoctrineren om ook vega te worden, want ze willen altijd proeven. Bladerdeeg ligt ook altijd in de vries.

Ik heb ook standaard veel groente en fruit in huis (mede door de groente- en fruittas(sen)). Dat ligt op drie verschillende groente en fruitschalen en de rest wat kan in de koest.

Was er niet een tijd geleden een koelkast-foto-ding hierop Vegatopia? En zou het niet leuk zijn zoiets te doen met je voorraadkast/plekkies?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Koken uit de voorraadkast
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2010, 10:44:33 »
Begin januari hamsteren we tijdens de hamsterweken en vullen de voorraadkast. Om te zien dat die eigenlijk veel te vol is. Daar moet wat aangedaan worden!

Ook als je vindt dat er niks aangedaan moet worden, heb je misschien wel leuke ideeën met wat je kunt maken uit je voorraadkast.

Zelf heb ik meestal wel de ingredienten voor een puttanesca in huis. Altijd handig als je geen zin of tijd hebt in boodschappen doen. Ik heb altijd wel olijven, blikje tomatenprut, kappertjes, rode peper uit een tube, en pasta. En wat maken jullie in tijden als deze?

(als er al een draad bestaat met dit onderwerp, hoor ik het graag. Kon het zelf niet vinden)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2010, 10:51:47 door LL de Ling »

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Koken uit de voorraadkast
« Reactie #18 Gepost op: 08 januari 2010, 14:41:51 »
Pizza met bloem en zakje gedroogde gist, passata, olijven, kappertjes, gedroogde paddo's, gedroogde kruiden. En okee, de kaas moet je wel vers gebruiken.
Knoflook mag ook uit een tube.

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Koken uit de voorraadkast
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2010, 16:15:13 »
Je voorraadkast is pas te vol als er niks meer bij past. Ik ben obsessief hamsteraar van van alles en nog wat op eetgebied. Als de zombie-apocalyps ooit losbarst houd ik het qua eten maanden uit in mijn appartement (zolang er maar gas uit mijn fornuis komt, tenminste).

Altijd op voorraad: gedroogde bonen, kikkererwten, linzen. Rijst, risottorijst, div. pasta's en noodles, pastabloem, gewone bloem, couscous, aardappelpureepoeder.
Blikken tomaat, potjes groente (vooral rode kool, bietjes en artisjok), diepvriesdoperwtjes, uien, knoflook.
Eieren, vlees en vis, noten, diepvriesroti's.
Koelkast: augurken, tomaatjes op olie, geroosterde paprika's in pot.

Gewoon elke keer dat je boodschappen doet en er is iets houdbaars dat je gebruikt in de aanbieding, keihard inslaan. Scheelt je bezorgpizza's op de dagen dat je moet werken tot na de sluitingstijd van de supermarkt.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll