Vegatopia Forum

Strikt vegetarier: Kaas/gelatine/ei buiten de deur

Offline Lona

• 812
  • Geslacht: Vrouw
Strikt vegetarier: Kaas/gelatine/ei buiten de deur
« Gepost op: 26 oktober 2009, 14:22:04 »
Ik heb gezocht, maar niet gevonden;

Wat doen de strikte vegetariers als ze uit eten gaan met kaas, gelatine en ei? Ik merk dat in de meeste restaurants -als er al een vega gerecht op de kaart staat- teruggegrepen wordt op kaas, of ei. Nu merk ik aan mezelf dat ik automatisch over aan het gaan ben op strikt vegetarisme ipv het wel eten van gelatine, stremsel en buiten de deur niet biologische eieren. Maar, hoe doen jullie dit bij buiten de deur eten? En geven jullie aan als je ergens gaat eten dat je bv alleen biologische eieren eet als iemand je een ei voorzet?

"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Wombat

• 2.706
Re:Strikt vegetarier: Kaas/gelatine/ei buiten de deur
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2009, 14:33:17 »
Je kunt zeggen dat je veganist bent. Zelf ben ik daar niet zo strikt in.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2009, 16:54:49 »
Ik ben voor mezelf veel strenger dan voor anderen. Ik verwacht niet dat anderen biologische eieren kopen, maar als mij gevraagd wordt de eieren mee te nemen zal ik altijd bio kopen. Hetzelfde met bijv kipfilet. mn broer vroeg van de week of ik als ik toch langs de winkel ging kipfilet voor m mee wilde nemen. ANtwoord best; maar wel biologisch. Schrok me rot van het prijsverschil en heb dat vervolgens maar zelf betaald.
In restaurants vraag ik na of iets vega is en of de bouillion vega is en heb me er maar bij neergelegd dat ze soms niet eerlijk zullen antwoorden, maar dat ik het dan niet weet. En dan weet je dat de eieren niet biologisch zijn, daar doen 999/1000 restaurants niet aan.

Offline Lona

• 812
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2009, 17:14:57 »
Hoe doe je dat als het vegetarische gerecht op de kaart kaas bevat? Vragen of dat vega is? Of dat ze het weglaten?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2009, 17:26:05 »
Ik eet thuis ook gewone kaas. Liever niet, maar ik doe er niet krampachtig over.
Ik denk dat je dan ook meer aan een veganist hebt dan aan mij. Maar het lijkt me inderdaad wel verdomd moeilijk. Ik heb in ieder geval nog nooit een veganistisch hoofdgerecht gezien.
Als vegetarier vind ik dat je al vaak alleen de garnering kan eten, laat staan als strikte vegetarier/ veganist.

Offline Lona

• 812
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2009, 17:29:17 »
Ja dat is ook moeilijk merk ik, helaas waar. Toch vreemd dat een gerecht als vegetarisch op de kaart mag staan, terwijl gebruikte kaas dan niet vegetarisch is. Eigenlijk zou de kaas logischerwijs ook vega moeten zijn... net als producten zonder vega kaas niet het 'V' label mogen voeren.

Offline Dame Noire

• 326
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2009, 19:14:09 »
Tja.. om eerlijk te zijn maak je het jezelf dan wel lastig. Ik eet gewone kaas, omdat ik biologische te duur vind (arme student :P).
Bij anderen eet ik ook wel eens gelatine, dat hangt ervan af of ze ervoor open staan. Als het kan vermijd ik het.
Ik heb één keer een gerecht gehad in een restaurant dat vegetarisch, veganistisch én glutenvrij was (zo stond het ook op de menukaart) en eerlijk gezegd was het vies.

Offline Eline

• 243
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2009, 20:58:48 »
ik mail altijd even voor ik reserveer....

is natuurlijk moeilijker als je toevallig ergens gaat eten... in dat geval schuim ik eerst zoveel mogelijk menukaarten af....
lekker irritant voor mede-eters ;) ;) ;) ;)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2009, 22:05:07 »
Ja dat is ook moeilijk merk ik, helaas waar. Toch vreemd dat een gerecht als vegetarisch op de kaart mag staan, terwijl gebruikte kaas dan niet vegetarisch is. Eigenlijk zou de kaas logischerwijs ook vega moeten zijn... net als producten zonder vega kaas niet het 'V' label mogen voeren.

Op zich niet heel onlogisch. Helemaal als je ziet hoe weinig vegas er buiten de deur moeilijk over doen. (Met name omdat het buiten de deur bijna niet anders kan, dus kip ei verhaal)
Denk dat meer dan de helft van de chefs niet doorheeft dat gelatine, niet vega gestremde kaas of runderbouillion een issue is voor vegetariers. Volgens mij wordt er in totaal tien minuten aan gewijd in een hele koksopleiding. Of is dat een vooroordeel?

Offline Vega-Robbie

• 144
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2009, 02:12:21 »
Er is nog een lange weg te gaan met het overtuigen van personeel in restaurants  men weet meestal niet dat kaas niet vegetarisch is vanwege het stremsel.

Enkele jaren terug hadden we een kijkje in een keuken. De kok aldaar pakte eerst een geslachte kip vast en daarna meteen een paprika, in zijn goedbedoelde domheid. Pffffffffff ??? ??? ???

Offline Lona

• 812
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2009, 09:49:11 »
Tsja dan denk ik dat er weinig anders opzit dan buitenshuis er maar niet op te letten, tenzij ik het echt duidelijk kan vermijden.

thnx voor het meedenken!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2009, 09:58:20 »
Zelf ben ik ook niet zo heel strikt, maar ik heb het idee dat het in de grotere steden wel meevalt met het begrip en kennis. (in bepaalde zaakjes dan toch...)

Als ik er wel heel erg op zou letten zou ik toch voor vegan eten gaan. Bij een Indier bijvoorbeeld kan dat wel weer makkelijk.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2009, 13:25:47 »

Visgerechten staan soms ook als 'vegetarisch' aangegeven of producten waar gelatine of kippenbouillon in zit. Denk dat je gewoon duidelijk zou moeten aangeven wat wel en niet. Het beste ruim van te voren. Maar anders moet er wel wat te maken zijn.

Laatst bij een griek gegeten met collega's. Even nagevraagd. Er was ook iets van gebakken groenten. Bleken ze in boter te bakken. Ze hebben het (althans dat zeggen ze ;)) voor mij in olie gebakken. En verder een salade zonder kaas en dressing. Ging perfect. Ik had er lekker gegeten.

Bij vegetarische restaurants vind ik de vegan opties vaak zeer slecht van kwaliteit (op een uitzondering na). Bij een goed gewoon restaurant kunnen de koks, zeker als je van te voren aangeeft, een goed vegan gerecht maken. Een indier is ook goed. Een tijd terug bij een libanees geweest. Waar ook goed te eten is.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2009, 15:31:48 »
Ik heb zelfs bij de Efteling wel eens vegan en allergeenvrij (daarom moest het vegan, ben helemaal niet zo strikte vegetarier) gegeten. Ik hoefde niet meer te doen dan vantevoren door te mailen wat ik allemaal niet kon eten, en welke dag ik wilde komen, en dan geven zij door in welk restaurant (je hebt niet meer de keuze uit alle restaurants) de kok staat die jouw lijstje heeft doorgekregen.

Even mailen/bellen loont. En als ik dat niet doe omdat ik op het laatste moment uit eten ga, dan vind ik het al prima als er een salade is die ik kan eten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Arthur

« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:27:22 »
Hoe doe je dat als het vegetarische gerecht op de kaart kaas bevat? Vragen of dat vega is? Of dat ze het weglaten?

Ja, vraag ik altijd. En ik moet zeggen dat ik altijd aangenaam verrast wordt. Wellicht heeft dat ook met het restaurant te maken, er zijn er nogal wat. Ik heb in een lunchroom een keer gevraag of de kaas een dé vega-clubsandwich vegetarisch was en dat bleek niet zo te zijn. Heb ze vriendelijk te kennen gegeven dat het dan geen vega-predikaat mag krijgen. De keer erop is de kaas zowaar vervangen. Erg prettig.

joline

« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2009, 10:38:20 »

Volgens mij wordt er in totaal tien minuten aan gewijd in een hele koksopleiding. Of is dat een vooroordeel?

[/quote]

bij de opleiding die ik heb gekregen niet.. helaas.. de opleiding is gericht op de franse keuken, met enkele uitzonderingen. die bevatten dan dieeten/leefgewoonten.

melk, boter, eieren en kaas bijvoorbeeld, worden gezien als vegetarisch, omdat er geen dieren voor dood zijn gegaan...

Offline Lona

• 812
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2009, 16:53:52 »
Vragen kan altijd inderdaad. Ik ben er nog niet over uit. Ik zal het zondag ondervinden wat ik er in de praktijk mee wil.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #17 Gepost op: 06 november 2009, 00:41:55 »

Volgens mij wordt er in totaal tien minuten aan gewijd in een hele koksopleiding. Of is dat een vooroordeel?

bij de opleiding die ik heb gekregen niet.. helaas.. de opleiding is gericht op de franse keuken, met enkele uitzonderingen. die bevatten dan dieeten/leefgewoonten.

melk, boter, eieren en kaas bijvoorbeeld, worden gezien als vegetarisch, omdat er geen dieren voor dood zijn gegaan...

[/quote]
Dat is dus ook terecht (bij kaas met vegetarisch stremsel dan). Het is alleen niet veganistisch. En bij eieren heeft het te maken met het doden van haantjes geloof ik, maar voor een ei hoeft natuurlijk geen dier dood te gaan.

joline

« Reactie #18 Gepost op: 06 november 2009, 00:54:49 »
carmen san diego,

ik ben het opzich ook wel met die uitspraak eens hoor, alleen vind ik het nog wel eens lastig omdat niet elke vegetarier dezelfde principes hanteert. Sommigen noemen zich vegetarier, maar eten bijvoorbeeld geen eieren, omdat dat een kipje had kunnen zijn, of het voorbeeld wat jij noemt van de kaas. wat dat betreft is de definitie van een veganist wat duidelijker.

Ik wil hiermee niet zeggen dat (sommigen van) zeikerds zijn hoor! alleen dat t af en toe wat lastig is waar ieder zijn grens ligt. Die probeer ik wel te achterhalen om vervelende situaties te voorkomen, zodat iedereen happy is met zn maaltijd!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 06 november 2009, 11:53:06 »

Ik wil hiermee niet zeggen dat (sommigen van) zeikerds zijn hoor! alleen dat t af en toe wat lastig is waar ieder zijn grens ligt. Die probeer ik wel te achterhalen om vervelende situaties te voorkomen, zodat iedereen happy is met zn maaltijd!

Uiteindelijk zul je dat altijd aan de desbetreffende persoon moeten vragen, want ook een veganist smokkelt wel eens als die buiten de deur eet.