Vegatopia Forum

Multivlaai: taarten zonder gelatine

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Gepost op: 22 oktober 2009, 11:21:30 »
IK heb multivlaai een mail gestuurd met de vraag welke taarten van hun geschikt zijn voor vegetariers, ivm gelatine. Nog steeds niks gehoord  :(.
Nu wordt er vanmiddag getrakteerd hier, en ik merk dat ik huiverig ben voor deze taarten. Ik lette nooit op gelatine, maar dit is me zo tegen gaan staan inmiddels, dat ik er nu dus wel op let. Wie weet in welke taarten ik gelatine mag verwachten? En kan ik zomaar afslaan terwijl ik eerder wel gewoon zou nemen toen ik nog niet op gelatine lette? Geheid dat er dan een discussie op gang komt.
Sh*t.


Edit: titel aangepast
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2009, 13:50:16 door Hizikigrrrl »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Multivlaai
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2009, 11:28:03 »
Waarom bel je ze niet gewoon even?
Ik weet het, het is geen antwoord op je vraag, maar dat kan ik je niet geven. Als je wel trek in taart hebt zou ik gewoon even bellen.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2009, 11:37:10 »
Eerder stond het gewoon op de wewsite bij de ALBA lijst las ik, maar: Gelatine wekt geen allergische respons op. Vermelding in de ALBA lijst is daarom niet nodig.

Hmm ik zal ze straks inderdaad bellen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2009, 13:08:13 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:07:51 »
Vegatarisch (zonder gelatine) zijn:

Abrikozenvlaai
Appelcitroenvlaai
Appel de luxe vlaai
Appelkruimelvlaai
Appelnotentaart (bereid met roomboter)
Boerenland appelvlaai
Brownievlaai
Christoffelvlaai
Gesorteerd fruitvlaai
Kersenvlaai
Kersenschuimvlaai (bereid met roomboter)
Kruimelvlaai
Limburgse roomvlaai
Luxe abrikozenvlaai
Luxe kersenvlaai
Luxe rijstevlaai
Mokka vlaaitaart
Rijstevlaai
Slagroom Vlaaitaart
Zwitserse roomvlaai
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:12:04 »
heb je dat allemaal mee zitten schrijven  :o
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:20:14 »
Nee hoor, ik kreeg heel netje een excel sheet toegestuurd (binnen 5 minuten) met wat er in alle taarten zit aan alle stoffen e.d.  :yes:
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Re:Multivlaai
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:27:02 »
Gewoon benieuwd, en misschien is het handig er sowieso bij te zetten, maar welke vlaaien zit wel gelatine in?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:28:37 »
alle andere dan toch  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:33:35 »
Alle andere inderdaad. Ook een opsomming?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Re:Multivlaai
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:38:35 »
Hoeft niet, maar het lijkt me bijvoorbeeld niet logisch om gelatine in de speculaasvlaai te stoppen, terwijl slagroomtaarten dan weer wel gelatinevrij zijn. Dan begin ik mij af te vragen of die lijst wel volledig is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:47:35 »
De speculaasvlaai staat niet op de lijst. Volgens mij is dit de lijst van de vlaaien die ze standaard in het assortiment hebben.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:57:53 »
Maar die speculaasvlaai zit wel gewoon in het assortiment.
Er staat nergens bij dat die niet standaard in het assortiment zit, of leverbaar vanaf [..] zoals de Sinterklaasvlaai of de Zwarte Piet vlaai (mooie voor de stichting spatiegebruik trouwens).
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2009, 14:09:45 door Pir@ña »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2009, 02:11:27 »
Wat fijn dat je dat hebt uitgezocht! Dankjewel. :)
Ik ben laatst al eens een multivlaai binnengelopen om even te vragen of ze een lijstje hadden o.i.d., maar daar stond de dame achter de balie te telefoneren en het klonk niet echt alsof ze dat ooit ging afronden, dus na even wachten ben ik maar weer weggegaan.
Bij ons wordt er nl. ook nogal eens op multivlaaivlaai getracteerd en ik laat het tot op heden maar afhangen van welke soorten er zijn en of ze er gelatinevrij uitzien of ik neem of niet. (Meestal zit er wel kruimel- of kersen- bij ofzo.)

Als je eerst bepaalde vlaai wel at en nu niet, is dat lekker jouw keus toch. En als er mensen naar vragen, kun je antwoorden met bijvoorbeeld (ja let op!) de waarheid. Dat je inmiddels dermate doordrongen bent van het feit dat gelatine ook dood beest is, dat je het liever niet meer wilt eten. Legitiem antwoord, toch?
Heb je uiteindelijk nog taart gegeten vanmiddag?

En als je inderdaad ook een lijstje zou kunnen posten met de taarten/vlaaien-mét-gelatine, heel graag!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:24:38 »
Wel fijn die lijst, maar ik vind het opvallend dat nog niemand opgemerkt heeft dat die multivlaai taarten echt te vies voor woorden zijn. Te zoet, pappig, een weeig soort deeg. En nu dus soms ook nog niet vegetarisch.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2009, 10:04:08 »
Wel fijn die lijst, maar ik vind het opvallend dat nog niemand opgemerkt heeft dat die multivlaai taarten echt te vies voor woorden zijn. Te zoet, pappig, een weeig soort deeg. En nu dus soms ook nog niet vegetarisch.

Maar wel regelmatig gratis uitgestald in de personeelskamer! ;D
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

errant_bone

Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2009, 11:46:12 »
Weet misschien ook iemand welke taarten/gebak van de Hema gelatinevrij zijn? Ik zou dit natuurlijk gewoon in de winkel kunnen vragen maar held die ik ben, dat durf ik niet.. :-[

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2009, 11:52:35 »
Weet misschien ook iemand welke taarten/gebak van de Hema gelatinevrij zijn? Ik zou dit natuurlijk gewoon in de winkel kunnen vragen maar held die ik ben, dat durf ik niet.. :-[

Ik denk dat je meer hebt aan het overkomen van die drempel dan aan een lijstje hier... Je kunt dan namelijk je nieuwverworven vraag-moed ook toepassen in andere winkels en restaurants etc. :) Geloof me, het is echt vet handig als je dit soort dingen durft. Je leven zal er zoveel mooier door worden!
Waarom durf je het niet? Denk je dat ze je gaan uitlachen? Uitschelden? Dat andere mensen naar je kijken?
En zo ja: waarom heb je daar niet gewoon schijt aan?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2009, 11:53:41 »
Of dat mensen bewondering voor je hebben?

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:13:54 »
http://www.tekinjongeren.nl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=47

Dit was wel twee jaar geleden:


Onderwerp: FW: In ALLE gebakken van de hema zit varkensgelatine! Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van uw vraag kunnen wij u berichten dat er varkensgelatine in al het HEMA gebak verwerkt is.
Wij vertrouwen u hiermee geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
HEMA Consumentenservice >>Onze referentie: 53829

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Multivlaai: taarten zonder gelatine
« Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:15:10 »
Weet misschien ook iemand welke taarten/gebak van de Hema gelatinevrij zijn? Ik zou dit natuurlijk gewoon in de winkel kunnen vragen maar held die ik ben, dat durf ik niet.. :-[

Ik denk dat je meer hebt aan het overkomen van die drempel dan aan een lijstje hier... Je kunt dan namelijk je nieuwverworven vraag-moed ook toepassen in andere winkels en restaurants etc. :) Geloof me, het is echt vet handig als je dit soort dingen durft. Je leven zal er zoveel mooier door worden!
Waarom durf je het niet? Denk je dat ze je gaan uitlachen? Uitschelden? Dat andere mensen naar je kijken?
En zo ja: waarom heb je daar niet gewoon schijt aan?


dat is niet voor iedereen zo simpel hoor....