Vegatopia Forum

Jij vegetariër, je kinderen niet?

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Sybine

Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Gepost op: 12 oktober 2009, 19:41:17 »
Even het omgekeerde van een ander topic hier  :)

Ik eet al minstens 15 jaar geen vlees meer. Moet er ook niet aan denken om weer vlees te gaan eten.
Mijn vriend is met de warme maaltijden vleesloos mee gaan eten. Op zijn brood eet hij nog wel vlees. Zo hebben we op het moment kookworst, grillworst en smeerworst in huis.

Dat was altijd zijn afdeling. Hij maakte zijn eigen boterhammen klaar en ik vraag hem vriendelijk om dat niet onder mijn neus op te eten. In ieder geval niet binnen geurbereik  :)

Maar nu beginnen de kinderen (2 en 5 jaar) het ook te eten. En moet ik dus ook boterhammen met vlees klaar gaan maken. En ik doe het wel. Maar ik sta er soms letterlijk bij te kokhalzen.
Ik heb niet de intentie om mijn kinderen 100% vleesloos op te voeden. Als hun vader vlees ¨mag¨ eten, mogen zij het ook. En ik kan moeilijk mijn man verbieden om vlees te eten. Bij het avondeten hebben we wel altijd vleesloze maaltijden. Mijn kinderen kennen vlees alleen maar in de trant van worst of ander vleesbeleg op hun brood.

Vanochtend wilde zoon van 5 kookworst op zijn brood. Ik hang dan maar de goede moeder uit. Zonder eten in mijn maag sta ik de kookworst te snijden en het brood er mee te beleggen. Dat lukt me niet zonder de worst aan te raken. Ik probeer namelijk zo veel mogelijk alles in plastic te houden en het alleen met bestek aan te raken. Ik heb mijn handen direct goed gewassen. Maar die geur krijg ik er niet helemaal af. Eet dan dus mijn eigen ontbijr maar met bestek om mijn handen zo ver mogelijk van mijn neus af te houden.

Ik moet dan hevig mijn best te doen mijn eigen eten naar binnen te werken.
Maar het smaakt me dan niet meer. Mijn keel zit dan bijna op slot : :-\

Is dit herkenbaar? En zo ja, welke oplossing hebben jullie hier voor gevonden?

Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2009, 19:49:55 »
Ik begrijp het probleem niet helemaal. Of heeft pa een ernstige beperking waardoor hij niet een paar boterhammetjes extra van plakjes worst kan voorzien?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2009, 19:54:55 »

Misschien kun je alleen voorgesneden plakjes kopen zodat je zoontje van 5 zijn eigen boterhammen daar mee kan beleggen? (ik neem aan dat een 5-jarige dat kan? Dus jij smeert de boter, hij legt alleen een plakje er op).

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2009, 19:55:09 »
Meestal is het voor mij (vanwege straling) verboden gebied, maar bij de AH zag ik plakjes vega-vlees liggen.
En volgens mij ook iets op worst gelijkend. Ik zou het zelf niet kopen/eten, maar mogelijk voor jou een oplossing.
En volgens mij kan je dit ook bij de natuurvoedingswinkel krijgen.

En anders een rondleiding door het abattoir.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Sybine

Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2009, 19:58:43 »
Ik begrijp het probleem niet helemaal. Of heeft pa een ernstige beperking waardoor hij niet een paar boterhammetjes extra van plakjes worst kan voorzien?

Pa heeft geen fysieke beperking. Wel een baan waarvoor hij soms vroeg de deur uit moet :)

En het is niet alleen het smeren. Ik vind het ook zo vies als mijn kinderen naast me zitten als ze hun vlees opeten.
En ik kan toch moeilijk weigeren om aan de ontbijttafel te zitten met mijn kinderen...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2009, 20:03:41 »
Dan zou ik ze idd voor de gek houden met nepvlees.

Of je spreekt af dat ze doordeweeks geen vlees op brood eten, alleen in het weekend wanneer pa de boterhammen kan beleggen en samen met ze kan eten. Je eet dan bv. eerst samen en als laatste krijgen ze een boterhammetje met vlees en dan ga jij ondertussen wat anders doen?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2009, 22:35:10 »
Of je spreekt af dat ze doordeweeks geen vlees op brood eten, alleen in het weekend wanneer pa de boterhammen kan beleggen en samen met ze kan eten. Je eet dan bv. eerst samen en als laatste krijgen ze een boterhammetje met vlees en dan ga jij ondertussen wat anders doen?

Dat lijkt me ook wel een goede oplossing.
Dan leer je je kinderen dat ze vlees van hun vader krijgen ("Wie is toch die man die op zondag altijd", etc.) en niet van jou. Precies zoals je ook wílt dat de wereld in elkaar zit, toch?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2009, 09:29:24 »
Pa kan dan wel vroeg de deur uit moeten, dan kan hij toch ook de bammetjes voor de kinders klaarmaken? Of de avond tevoren al. Ik zou dat niet doen, als ik er zo vies van zou zijn als jij. Of door de week geen vlees op brood.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2009, 11:13:19 »
Meestal is het voor mij (vanwege straling) verboden gebied,

Snap ik niet?

En vervelend voor je, Sybine. Kan me goed voorstellen dat je moet kokhalsen van zoiets. Je hebt het over een goede moeder zijn, maar dat doe je niet door jezelf helemaal weg te cijferen denk ik. Door de weeks geen vlees op brood, papa het laten bereiden of nepvlees klinken dan als hele goede alternatieven.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2009, 12:00:22 »
Meestal is het voor mij (vanwege straling) verboden gebied,

Snap ik niet?

En vervelend voor je, Sybine. Kan me goed voorstellen dat je moet kokhalsen van zoiets. Je hebt het over een goede moeder zijn, maar dat doe je niet door jezelf helemaal weg te cijferen denk ik. Door de weeks geen vlees op brood, papa het laten bereiden of nepvlees klinken dan als hele goede alternatieven.

onze groene smurf bedoelt dat t bij de vleeswaren ligt  ;)

en idd Sybine ik zou lekker zorgen dat er alleen plakjes (nep)vleeswaren zijn en dan de oudste zelf zijn brood laten maken. Vind ien vast erg stoer! (en mijn broertje vl33seter pur sang vindt bijv. de vegasmeerworst ook erg lekker ;))

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2009, 15:58:00 »
onze groene smurf bedoelt dat t bij de vleeswaren ligt  ;)

Hihi.  Go @rno!


Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2009, 16:52:29 »
Pa kan dan wel vroeg de deur uit moeten, dan kan hij toch ook de bammetjes voor de kinders klaarmaken? Of de avond tevoren al. Ik zou dat niet doen, als ik er zo vies van zou zijn als jij. Of door de week geen vlees op brood.

Mja. Dat zou wel kunnen, maar kinderen van die leeftijd zijn soms wat wispelturig over wat ze willen eten, of niet? Dus maakt pa de bammetjes vast klaar, dan hebben ze er vast geen zin meer in. Doet pa dat niet, dan willen ze opeens vleesbeleg ;)

Begrijpen (of in ieder geval je oudste kind) waarom jij geen vlees eet en je man wel? Want dit begrip lost misschien ook al een probleem op. Mijn nichtjes van 7 en 5 zeggen bv:"ik zet de smeerworst wel even weg, anders vind ik het zielig voor Tante Laura", als ik eens bij hun lunch. Die begrijpen mijn gevoel dus wel!
En als ze het nog niet kunnen begrijpen, is idd de oplossing van vlees op brood in het weekend wel wat.
Lijkt me wel even schipperen hoor! Over een paar maandjes krijgen mijn man en ik ook ons eerste kindje en we denken nu al na over de toekomst w.b.t. vlees. Mijn man eet af en toe vlees en dat maak ik dan ook voor hem klaar. Ik trek die lucht nog wel aardig okay ;)
Succes!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2009, 21:40:18 »

Mja. Dat zou wel kunnen, maar kinderen van die leeftijd zijn soms wat wispelturig over wat ze willen eten, of niet? Dus maakt pa de bammetjes vast klaar, dan hebben ze er vast geen zin meer in. Doet pa dat niet, dan willen ze opeens vleesbeleg ;)

Met de pot mee-eten heeft afgedaan?

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2009, 16:28:48 »

Mja. Dat zou wel kunnen, maar kinderen van die leeftijd zijn soms wat wispelturig over wat ze willen eten, of niet? Dus maakt pa de bammetjes vast klaar, dan hebben ze er vast geen zin meer in. Doet pa dat niet, dan willen ze opeens vleesbeleg ;)

Met de pot mee-eten heeft afgedaan?

Je bedoelt dat ze gewoon moeten eten wat je ze voorzet?
Over het algemeen ben ik het daar wel mee eens. Maar is het ook niet gezond als je kinderen zelf keuze's in hun eetpatroon laat maken? Ik bedoel, tis niet de bedoeling dat ze elke dag voor patat mogen kiezen, maar ik denk wel dat het goed voor hun zelfstandigheid is als ze meestal zelf kunnen kiezen wat ze op brood willen. Als ouder moet je dan denk ik wel ervoor zorgen dat er genoeg gevarieerde keus is.
Maar ik zie het helemaal voor me, bij kinderen van die leeftijd: als je brood voor ze smeert zonder te overleggen (bv de avond van tevoren), willen ze het vast niet. Ze willen inspraak hebben. Says mother to be ;D

Ik moet altijd wel een beetje een denkbeeldige wenkbrauw optrekken als kinderen een "gezonde boterham met leverpastei" MOETEN eten, voordat ze een boterham met hagelslag mogen. Zo gezond lijkt mij die leverpastei nl niet.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2009, 17:22:39 »

Mja. Dat zou wel kunnen, maar kinderen van die leeftijd zijn soms wat wispelturig over wat ze willen eten, of niet? Dus maakt pa de bammetjes vast klaar, dan hebben ze er vast geen zin meer in. Doet pa dat niet, dan willen ze opeens vleesbeleg ;)

Met de pot mee-eten heeft afgedaan?

Je bedoelt dat ze gewoon moeten eten wat je ze voorzet?
Over het algemeen ben ik het daar wel mee eens. Maar is het ook niet gezond als je kinderen zelf keuze's in hun eetpatroon laat maken? Ik bedoel, tis niet de bedoeling dat ze elke dag voor patat mogen kiezen, maar ik denk wel dat het goed voor hun zelfstandigheid is als ze meestal zelf kunnen kiezen wat ze op brood willen. Als ouder moet je dan denk ik wel ervoor zorgen dat er genoeg gevarieerde keus is.
Maar ik zie het helemaal voor me, bij kinderen van die leeftijd: als je brood voor ze smeert zonder te overleggen (bv de avond van tevoren), willen ze het vast niet. Ze willen inspraak hebben. Says mother to be ;D

Ik moet altijd wel een beetje een denkbeeldige wenkbrauw optrekken als kinderen een "gezonde boterham met leverpastei" MOETEN eten, voordat ze een boterham met hagelslag mogen. Zo gezond lijkt mij die leverpastei nl niet.


Ja, gewoon eten wat de pot schaft. Kinderen moeten leren dat ze niet alles kunnen krijgen wat ze willen, wanneer ze willen. Willen ze het niet, dan hebben ze pech gehad en eten ze maar niets. 99% vd kinderen heeft dan snel genoeg door (mits ouders consequent zijn...) dat ze dan maar beter dat boterhammetje wel kunnen eten, ook al hadden ze eigenlijk net zin in iets anders. (Het is anders als je kinderen alleen een boterham geeft met iets wat ze niet lekker vinden, ook al hebben ze het al heel vaak geproefd.)


Hoewel leverpastei nogal bewerkt is, zit er veel vitamine A en B12 in en kan dus prima gegeten worden door kinderen. Het lijkt me eerlijk gezegd beter dan hagelslag, daar zit voornamelijk suiker in. Eerst een gezonde boterham eten met bv. kaas of ei is ook iets wat je kinderen moet leren. Van meteen een boterham met jam geven (in jam zit niks) leren ze alleen maar dat ze onmiddelijk krijgen wat ze willen als ze er om vragen.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2009, 22:12:59 »
ik moest ook altijd een boterham met hartig eten voor ik aan het zoet mocht. Vriendinnetjes keken wel eens gek als ik om een boterham tomaat of komkommer vroeg...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2009, 22:24:38 »
ik moest ook altijd een boterham met hartig eten voor ik aan het zoet mocht.
Precies, eerst kaas of vleeswaar. En dan pas hagelslag of (!) pindakaas.

En jullie lezen het goed, ja. Vlees, niet vl33s.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2009, 22:38:02 »
Ja, gewoon eten wat de pot schaft. Kinderen moeten leren dat ze niet alles kunnen krijgen wat ze willen, wanneer ze willen. Willen ze het niet, dan hebben ze pech gehad en eten ze maar niets. 99% vd kinderen heeft dan snel genoeg door (mits ouders consequent zijn...) dat ze dan maar beter dat boterhammetje wel kunnen eten, ook al hadden ze eigenlijk net zin in iets anders. (Het is anders als je kinderen alleen een boterham geeft met iets wat ze niet lekker vinden, ook al hebben ze het al heel vaak geproefd.)

Tja, ik denk dat het steeds zoeken is naar een evenwicht tussen kinderen voldoende zaken zelf (mee) te laten beslissen en aan de andere kant kinderen ook te leren dat ze niet in alles volledige inspraak moeten hebben.  Ik heb de indruk dat er op dit ogenblik meer kinderen zijn die te veel mee mogen beslissen dan kinderen die alles maar opgedrongen krijgen door hun ouders en braaf moeten luisteren.  Laatst las ik en onderzoek - ik ken de juiste cijfers nietmeer - maar daaruit bleek dat tientallen procenten van alle Vlaamse (of waren het Nederlandse?) kinderen een belangrijke invloed hebben op wat er in het winkelwagentje belandt dan de ouders waarmee ze gaan winkelen.  Er is dus ook een groot aantal kinderen dat bijna dagelijks bepaald wat ze voor warme maaltijd voorgeschoteld krijgen. Dat lijkt me toch een erg negatieve evolutie.
Daarmee wil ik niet pleiten voor ouderwetse toestanden waarin kinderen iets dat ze echt niet lusten gedwongen worden daar 'normale' hoeveelheden van te eten.  Ik weet dat ik als kind bijna moest overgeven van erwtensoep, om dan regelmatig toe gedwongen te worden er een bord van te eten is ook niet bepaald positief.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2009, 08:02:11 »
ik moest ook altijd een boterham met hartig eten voor ik aan het zoet mocht.
Precies, eerst kaas of vleeswaar. En dan pas hagelslag of (!) pindakaas.

En jullie lezen het goed, ja. Vlees, niet vl33s.

Bij ons thuis inderdaad eerst een boterham met hartig, daarna zoveel zoet als je wilde, maar bij manlief precies andersom: afsluiten met een boterham met hartig, want dat was beter voor je tanden of zo.

Re:Jij vegetariër, je kinderen niet?
« Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2009, 10:12:23 »
afsluiten met een boterham met hartig, want dat was beter voor je tanden of zo.

Wij moesten ter afsluiting altijd tandenpoetsen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner