Sander, eten jouw kinderen wel vlees en vis?
Ja, maar vrijwel alleen biologisch, en we vertellen ze regelmatig waar het vandaan komt. Ze vragen vaak ook zelf van welk dier e.e.a. is gemaakt. De oudste (6) is inmiddels zover dat ze al overtuigd vegetariër is, maar alleen nog niet altijd tijdens het eten.
Ze eten soms wel eens zuivel hoor, omdat ze het lekker vinden, bijvoorbeeld kaas op de pizza, of geraspte kaas over de pasta (al is dat grotendeels nep-kaas), maar dan wel altijd in combinatie met gistvlokken. Soms van die kindertoetjesmeuk (op basis van kwark/yoghurt), en qua yoghurt alleen het merk Minus-L, daar zit geen lactose meer in. De jongste 2 zijn lactose-intolerant, als die jonge kaas of melk zouden nuttigen dan zijn ze in no-time aan de diarree of hoesten 's nachts het hele huis bij elkaar vanwege overmatige slijmvorming. Mijn vrouw werkt overigens bij de GGD als schoolarts-assistent, en 9 van de 10 keer wordt ouders aangeraden om te minderen of stoppen met zuivel, omdat kindjes eeuwig verkouden/moe/aan de diarree/astmatisch/etc zijn of last hebben van eczeem. Zo'n beetje elke kinderarts bij de GGD weet al jaren dat kinderen vaak bijzonder slecht op zuivel reageren, althans in de hoeveelheden waarin men het hier in Nederland consumeert (meerdere glazen melk per dag, kaas op brood en toetjes).
Dat ze het hier wel eens krijgen is om puur praktische redenen en omdat ze van sojamelk ook niet echt blij worden (de vertering van soja-eiwitten verloopt niet helemaal optimaal bij ze, laten we maar zeggen). Het liefst zou ik het gewoon helemaal verbannen, maar ze mogen nu al zoveel niet (bijvoorbeeld roomijs), en dat vind ik dan ook wel weer zielig.