Mijn darmen zijn hyperactief, dat hoor je door de stethoscoop (ik heb erop gestaan het zelf ook even te horen... 't gaat helemaal wild tekeer), dat is het spastische gedeelte. Het prikkelbare is dat ik om lig van de pijn bij het kleinste greintje stress.
Ik begrijp niet helemaal waarom je naar je darmen zou moeten luisteren met een stethoscoop - ik ben geen arts, maar het lijkt me stug dat je even snel kan luisteren of darmen overprikkeld zijn of niet. Als dat kon, zouden ze dat wel vaker doen lijkt me en dan hoefden ze niet allerlei ondderzoeken te doen om andere ziektes uit te sluiten. Voor zover ik weet is 'spastische darmen' een term van op z'n minst tien jaar geleden of zo en gewoon een ouderwetse benaming van wat we nu PDS noemen. Het is dus niet én spastische darmen én prikkelbare darmen, het is gewoon hetzelfde. PDS is voor zover ik weet idd stressgerelateerd, dus misschien is het raadzaam dat deel van de ziekte ook aan te pakken. Wat ze vermoeden is dat de darmen na een emotionele gebeurtenis of stress overprikkeld raken.
Overigens zou ik als ik jou was wel even tijdelijk stoppen met de speciaalbieren en de kaas. Om te zien of het scheelt. Als je wat minder klachten hebt, kun je altijd proberen of het weer kan. Ik weet niet hoe vaak je speciaalbier drinkt, maar als dat vaak is dan doe je al het effect van 'suiker vermijden' daarmee teniet volgens mij. Ik heb een gistinfectie op mijn huid (ik merk het wel op meer plekken, zoals mijn tong) - als ik bier drink merk ik binnen een paar dagen dat het weer erger wordt. Stoppen met dingen die je lekker vindt is moeilijk, maar als je er eenmaal wat voor terugkrijgt houd je het wel vol. Ik zie trouwens dat je zegt dat je veel fruit eet - ook dat zit vol suiker.
Voor wat ik weet over gistinfecties in de darmen worden afgeraden: zuivel, gist, suiker, alcohol, rood vlees en alle geraffineerde producten (witte bloem, witte rijst, etc.), vruchtensappen (zeker gezien er vaak suiker aan toegevoegd wordt), frisdranken en caffeine, en aangeraden: vette vis, avocado, noten, peulvruchten, ongerezen brood, groente, ongeraffineerde pasta en meergranenrijst. Als je dat een tijdje strict doet en je klachten verminderen, kun je gaan experimenteren. Het 'afkicken' van suiker duurt ongeveer zes weken, heb ik van bekenden vernomen. Let ook goed op dat je geen kant-en-klaarproducten, sauzen e.d. koopt met (toegevoegde) suiker. Zelfs aan augurken wordt suiker (of zoetstof) toegevoegd.
Overigens, ik lees dat je vier keer per week spinazie eet, dat is een nitraatrijke groente. Over het algemeen raadt men aan dit soort groenten (ook sla bijv.) niet vaker dan tweemaal per week te eten.
Wat Hizikigrrrl zegt lijkt me een goede tip, een eetdagboek bijhouden.
Qua ontbijt kun je misschien eens muesli proberen met yofu, of ontbijten met iets hartigs. In sommige landen is dat heel gewoon - bijvoorbeeld met soep, met meergranenrijst en bonen, of eieren. Even wennen misschien, maar het vult wel, zeker als het iets warms is. Brood kun je eens vervangen door zuurdesembrood (sowieso lekkerder =P). Als ik kijk naar je ontbijt, zie ik meteen al zuivel (geitenkaas) en suiker (vruchtensap), wat dus eigenlijk al niet zo'n goed begin van de dag is voor je darmen. Misschien is veganistische kaas een optie? Zuurdesembrood met vegakaas en rauwkost?
Goedkope alternatieven voor vlees moet je niet zoeken in de categorie kant-en-klare vleesvervangers. Misschien kun je als je vrij bent eens zelf burgers maken en invriezen, of anders gewoon bonen, kikkererwten, linzen e.d. bij het avondeten nemen, of blokken Alpro tofu (reformzaak had van die dubbele verpakkingen, zijn wel voordelig) en qua kant-en-klare burgers hebben ze ook van die lang-bewaardingen, die zijn goedkoper dan de verse.