Vegatopia Forum

Karmijn ook in andere dingen dan voedsel?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appelflap

Karmijn ook in andere dingen dan voedsel?
« Gepost op: 01 oktober 2009, 21:55:59 »
Ik had een vraagje, wordt karmijn (E120) ook in veel andere dingen gebruikt dan voedsel? Het is een rode kleurstof, maar wordt het ook gebruikt in verf en dergelijken? Moet je bij alles wat een beetje rood is er naar zoeken, want dat lijkt me bijna onmogelijk...

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Karmijn ook in andere dingen dan voedsel?
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2009, 22:45:11 »
Ik had een vraagje, wordt karmijn (E120) ook in veel andere dingen gebruikt dan voedsel? Het is een rode kleurstof, maar wordt het ook gebruikt in verf en dergelijken? Moet je bij alles wat een beetje rood is er naar zoeken, want dat lijkt me bijna onmogelijk...

http://nl.wikipedia.org/wiki/E120

Ja dus.  (Wat is google en wikipedia toch een mooi instrument.)

Maar gezien de zeer hoge prijs van karmijn zal men in zo goed als alle gevallen vergelijkbare rode kleurstoffen (b.v E124) gebruiken.  En in niet-voedingswaren zullen er waarschijnlijk nog veel meer alternatieven zijn.

Appelflap

Re:Karmijn ook in andere dingen dan voedsel?
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2009, 20:52:40 »
Oké, bedankt, maar bij iets als bijvoorbeeld een rood t-shirt kun je er vrij zeker van zijn dat het er niet in zit?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Karmijn ook in andere dingen dan voedsel?
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2009, 22:55:14 »
Oké, bedankt, maar bij iets als bijvoorbeeld een rood t-shirt kun je er vrij zeker van zijn dat het er niet in zit?

Daar ben ik quasi 100% zeker van.  Katoen (en ander textiel) wordt standaard met behoorlijk giftige kleurstoffen gekleurd.  Er zijn hier en daar wel (biologische) T-shirts te vinden die met minder schadelijke kleurstoffen worden gekleurd, maar ook daar gaan ze geen onbetaalbare Karmijn voor gebruiken.  Zo er al natuurlijke kleurstoffen gebruikt worden zullen die wel plantaardig zijn.