Vegatopia Forum

Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2010, 20:55:14 »
zojuist en lekkere choco-mouse ontdekt zonder gelatine: het fair-trade feestdagentoetje van AH, lekker.

Offline Star85

  • *
  • 6
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #21 Gepost op: 20 december 2010, 10:14:46 »
ohh ik heb dat ook al een paar keer gehad, zit je een lekker toetje te eten en dan zit er gelatine in :S Bah!
Sindsdien check ik alles..

Voor zover ik weet zijn de tiramisutoetjes van de lidle ook gelatinevrij..

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #22 Gepost op: 20 december 2010, 14:09:23 »
ik zweer bij de alpro soya toetjes  ;D
de chocolade pudding ervan heeft zelfs mijn broertje in zijn greep (terwijl hij al dat soya gedoe maar onzin vindt)

ook handig met festivals etc.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2010, 14:15:35 door lieve lijn »
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2010, 18:41:31 »
Smaken die niet naar karton? Ik heb vaker vruchtensojayoghurt uit zo'n beker van de super gegeten, maar vond het allemaal karton.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2010, 18:46:28 »
die plastic bakjes echt niet hoor!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2010, 15:23:41 »
Ik vind alle soja-desserts (en sojamelk) wel een beetje naar karton smaken eigenlijk...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2010, 18:51:23 »
Die plastic bakjes vind ik ook wel te doen, maar ik blijf toch een zekere volheid/zwaarte missen. Mijn lijf herkent het niet als toetje dan ;)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2010, 22:23:11 »
Ik vind het heel veel verschil maken welk merk sojapudding. Die van Alpro en Provamel smaken heel erg verschillend, vooral bij vanille.
Ik hou zelf heel erg van sojachocoyoghurt: naturel sojayoghurt met cacao en suiker of met chocopudding. Mjammmie!

Jippia

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #28 Gepost op: 22 december 2010, 12:01:13 »
Als veganist is het erg makkelijk om toetjes met gelatine te vermijden, want die zijn vrijwel zonder uitzondering op basis van dierlijke melk. Er is een merk sorbetijs dat gelatine en E120 gebruikt, maar dat is zover ik weet de uitzondering. Wij eten bijna nooit toetjes, omdat mijn man daar niet zo van houdt. Ik eet mijn sojayoghurt als ontbijt, ook die met een smaakje. Net als Lieve lijn zweer ik bijna bij de toetjes van Alpro Soya. De eenpersoonsbakjes neem ik vaak mee als we bij vrienden eten, zodat ik dat toch een toetje heb. En toen wij nog naar festivals gingen van meerdere dagen. Mijn ouders en mijn zusje vinden ze ook een uitkomst. Net als sojaijs en sorbetijs.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #29 Gepost op: 22 december 2010, 19:05:27 »
De toetjes van Provamel heb ik nog niet geprobeerd, maar de chocolademelk vind ik wat voller smaken. Ook wat notiger en vetter. Alpro vind ik lichter.
Maar hier ook meer als ontbijt en tussendoortje. Ik eet sowieso weinig toetjes als post-diner toetjes. Dat viel me vroeger toen ik klein was ook al op, bij andere huishoudens kwam er altijd een melkproduct als vla of yoghurt op tafel als toetje. Daar deden wij thuis nooit aan.
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #30 Gepost op: 28 december 2013, 17:51:25 »
hallo ik zoek een recept voor bavaroise zonder gelatine maar vervangen door johannesbroodpitmeel wie kan mij helpen???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #31 Gepost op: 28 december 2013, 18:09:50 »
Moet het per se daar mee gemaakt worden? Want je vindt meer recepten als je iets gebruikt als agar.

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #32 Gepost op: 29 december 2013, 18:56:40 »
hoi bedankt voor je berichtje
maar agar loopt terug als het te lang staat, de bind kracht loopt terug daarom wil ik johannesbroodpitmeel gebruiken
de bavarois gebakjes wil ik gebruiken in een theeschenkerij waar ik werk, het moet tenminste 2dagen in de koelvitrine staan.
met vriendelijke groeten edwin hilverda

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #33 Gepost op: 29 december 2013, 22:25:40 »
Misschien is gemalen chia wel een optie dan, dat houd dacht ik meer dan 2 dagen. Optimale ratio voor een gel is 1:9, dus misschien voor een bavarois iets minder water toevoegen?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #34 Gepost op: 29 december 2013, 23:27:58 »
hoi bedankt voor je berichtje
maar agar loopt terug als het te lang staat, de bind kracht loopt terug daarom wil ik johannesbroodpitmeel gebruiken
de bavarois gebakjes wil ik gebruiken in een theeschenkerij waar ik werk, het moet tenminste 2dagen in de koelvitrine staan.
met vriendelijke groeten edwin hilverda

En een vd producten uit de El Bulli lijn, Texturas?
www.finefoods-online.com/?subcats=Y&status=A&pshort=Y&pfull=Y&pname=Y&pkeywords=Y&search_performed=Y&q=texturas&dispatch=products.search

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #35 Gepost op: 30 december 2013, 11:57:36 »
heb gebeld naar finefoods ze bellen nog terug, ik hoop dat zij een oplossing hebben
ben al 2 weken aan het zoeken naar oplossingen om gelatine te vervangen
maar bedankt voor de reactie's als er iemand nog meer oplossingen weet mail me ( hilverda@texel.com )

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #36 Gepost op: 30 december 2013, 14:41:23 »
Ik zou het gewoon proberen met agar. Ik gebruik het zelf regelmatig en heb nooit problemen gehad met afnemende bindkracht, ook niet na meerdere dagen.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #37 Gepost op: 30 december 2013, 15:17:53 »
okkee maar als ik bavaroise maak moet ik gelatine omrekenen naar agar of johannesbroodpitmeel ( zeg maar 10gr gelatine moet ik dan 5gr agar of johannesbroodpitmeel nemen?)

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #38 Gepost op: 30 december 2013, 17:00:40 »
Mogelijk kan je hier meer vinden: http://www.worldvegfest.org/index.php/recipes. Omdat deze site in het Engels is wordt johannesbroodpitmeel carob genoemd.
Ook nog: http://www.wikihow.com/Find-Gelatin-Substitutes-for-Vegetarians en http://superfoodleven.nl/carob-een-heerlijke-en-gezonde-zoetstof/ (niet alle recepten staan onder 'recepten' dus als daar niets bij staat kan je nog even verder zoeken)

Ik zal vanavond eens kijken of ik nog ergens informatie kan vinden over het omrekenen van gelatine naar carob.

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #39 Gepost op: 30 december 2013, 18:24:10 »
bedankt voor het berichtje jol!! ik ga meteen even kijken
prettig jaarwisseling  :angel: