Het verbaast met dat Carmen zo weinig vitamine E binnen krijgt. Op de website van het Voedingscentrum (hier) staat dat een vitamine E tekort zelden voorkomt. De voedingsmiddelen die genoemd worden als goede vitamine E bron, zijn plantaardig (zonnebloemolie, graanprodukten, noten, zaden, groente en fruit) of gemakkelijk in een vega(n) variant verkrijgbaar (dieethalvarine en -magarine). Volgens mij is er een grote kans dat Carmens vitamine E tekort niet met het weglaten van dierlijke produkten te maken heeft.
Veel producten waar vit E in zit zijn nogal calorierijk. Leuk dat er veel E zit in een ons noten, maar als ik een ons noten eet moet ik m'n avondeten schrappen
En bij groente en fruit schiet het al helemaal niet op, dan moet je echt flink wat naar binnen werken om wat binnen te krijgen. Overigens ben ik nog nooit zo geschokt geweest als toen ik ging kijken wat er in een appel zat - het lijkt ongeveer de meest nutteloze vrucht te zijn qua voedingswaarde. Maar dat terzijde.
Het enige waar ik nu pas aan denk - en dat is eigenlijk een beetje dom voor iemand die zo veel bezig is met voeding - is dat ik altijd olijfolie gebruik ipv zonnebloemolie. Als ik dat ga afwisselen zou het al op moeten schieten met de vitamine E.
Ik gebruik geen margarine, ik eet altijd all bran of quinoamuesli met sojamelk/yofu. Dit ivm de vezeltjes en mijn nogal slechtwerkende darmen en ook voor extra calcium en vitamine B. Met brood red ik het niet.
Overigens ben ik nachtblind. Heb ook een tijd vit. A bijgeslikt en het leek iets minder te worden toen.
Ik heb het idee dat ik door mijn darmklachten ook extra op moet letten wat ik binnen krijg. Ik heb een periode zoveel last gehad dat ik heel zeker weet dat ik m'n voedingsstoffen niet meer goed opnam, ik was toen compleet uitgeput. Nu gaat het redelijk, maar ik hou er altijd rekening mee dat het misschien qua opname nog niet is wat het zou moeten zijn en ik daarom let ik ook goed op.
Liep van de week bij Action en zag daar tabletten met calcium, magnesium, zink en vitamine D3, vond het wel een handige combi. Het fijne aan die goedkope tabletten is dat het nooit van die bizarre doseringen zijn, omdat ze uitgaan van meerdere tabletten per dag om aan een goede hoeveelheid te komen. Nadeel is dan weer dat ze volgens mij lang niet zo goed opgenomen worden. Ik gebruik altijd biomagnesium van pharma nord en ik merk dat ik dan echt minder slaap nodig heb dan wanneer ik ze niet slik of wanneer ik bijv. huismerk van kruidvat gebruik. Vraag me af of de verschillen tussen die tabletten altijd zo groot zijn... Maar goed, ik dwaal een beetje af.