Hoe komen jullie aan genoeg vitamine A, D en E? Ik krijg die dus echt amper binnen. A lukt alleen als ik een bos wortelen opeet en D en E helemaal nauwelijks.
Voor vegans:
Vitamine A zul je idd als betacaroteen moeten halen uit groente en fruit (en je hebt veel meer van beta-caroteen nodig dan van de 'echte' vitamine A). Verder wordt het toegevoegd aan margarine etc..
Vitamine D zul je uit zonnestraaltjes moeten halen (tekort hiervan komt heel veel voor) en ook wat uit margarine.
Vitamine E zul je moeten halen uit zonnebloemolie, noten en margarine.
En dan laat ik selenium, calcium en bv. zink nog achterwege, net als nog wat B-vitaminen...
Als je echt veganist wilt worden, of je eet weinig zuivel/eieren of je eet sowieso weinig en/of eenzijdig, dan raad ik je aan om naar een goede (natuurvoedings)dietist te gaan, want als je je niet goed voorbereid, raak je onherroepelijk in de problemen.
Een multi is ook aan te raden, want het zal moeilijk worden om dagelijks alles uit je voeding te halen.
Ik eet zeg maar flexitarisch nu (heb in drie weken tijd een keer vis op, om de verhouding vlees-vleesloos even aan te geven) maar mag geen zuivel. Ik heb mijn eten twee weken lang precies bijgehouden. Ik eet behoorlijk afwisselend maar de dingen die ik dus standaard niet genoeg binnenkrijg volgens de eetmeter van het voedingscentrum zijn B12 (verrassing), calcium (ook een verrassing) en A, D en E.
Nu eet ik toch echt veel en veel verschillende soorten groente en fruit, maar daar red ik het blijkbaar niet mee. Ik kom vaak nog niet eens aan de helft van A en E. Ik snack tussendoor gedroogd fruit en noten.
Voor calcium gebruik ik dus sojamelk met toegevoegd calcium, maar met vitamine D erbij heb ik niet gezien geloof ik. Voor B12 heb ik tabletjes. Neem ik niet iedere dag, want ik eet weleens dingen waar ei/klein beetje zuivel in zit dus krijg wel iets binnen, maar niet genoeg.
Voor selenium eet ik paranoten.
Voor magnesium heb ik ivm hypermobiliteit sowieso tabletten, want de 'normale' dosis schijnt voor mij niet genoeg te zijn, al kom ik zonder tabletten al een heel eind.
Maar A heb ik in twee weken tijd maar twee keer voldoende van binnen gehad, toen at ik wortelsoep. D krijg ik vrijwel niet binnen en gezien ik deel uitmaak van de beroepsbevolking en binnen werk, zie ik weinig zon. E lukt al helemaal niet. Overal zit maar zo'n prutbeetje vitamine E in, dat je ongeveer vijf kilo naar binnen zou moeten werken om er genoeg aan te hebben.
Als ik dan al weet dat ik behoorlijk gezond eet, dan vraag ik me af hoe het gesteld is met mensen die niet gezond eten, zoals mijn collega's die leven op patat, bullit en frikandelbroodjes.
Verbeteringen sinds ik anders ben gaan eten: ik krijg niet meer te veel vet binnen en ik kom makkelijk aan m'n ijzer, terwijl ik daar eerst moeite voor moest doen. Ook andere B-vitamines haal ik netjes binnen. Zink moet ik wel op letten, maar kan er mee door.