Vegatopia Forum

Chinezen in Nederland

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Afhaalchinees
« Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2009, 23:34:03 »
Komende vrijdag ga ik met wat familie naar Yuan in Lelystad. Een vegetarische Chinees  ;D, maar ik weet niet of dat een afhaalchinees is (vast wel). Meet me there.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Kiwi

Re:Afhaalchinees
« Reactie #21 Gepost op: 01 augustus 2009, 21:19:21 »
Ook bij Yuan kun je afhalen (en da's nog dichterbij voor Monique ook :P).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Chinezen in Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2010, 00:01:21 »
Naar aanleiding van
Gister verplicht bij een Chinees gegeten  :-X
Verder dan rijst met groente durfde ik niet te gaan. Nou ja groente.. Taugé taugé taugé, 1 peultje, 3 stukjes paprika, taugé, oh ja en er zat ook nog taugé in. Het was vet en zout en 's avonds zat ik met een knorrende buikje. Niet geslaagd dus.
Ik heb al jaren niet meer bij (of beter gezegd, van) de Nederlandse Chinees gegeten en ook toen ik nog in Enschede woonde, heb ik sporadisch wat bij de lokale afhaalchinees gehaald (volgens mij alleen bij de verhuizing naar en verhuizing uit; snel en goedkoop). Misschien twee, drie keer in mijn leven zo'n all-you-can-eat buffet gehad (familiefeestjes, nog voor mijn vega-tijd). Voor zover ik me kan herinneren was het gewoon het hele assortiment afhaalchinees (nasi, bami, sateh + saus, tjap tjoy, babi pangang, foe yong hai, dat soort werk), maar dan gewoon alles.

Ik neem aan dat dat nog steeds het geval is? Het menu van de roemruchte Chinatuin in Hengelo doet het wel vermoeden. Een aardig contrast met de Chinezen in (o.a.) Engeland, Canada en Duitsland, waar je steevast lekker plakkerige rijst of dampende mie en goed gekruide, versgewokte groente krijgt. Charlie Chiu en consorten komen al wat in die richting, dus ik kan me voorstellen dat ook de traditionele kaaskopchinezen met hun tijd mee zijn gegaan.

Is dat zo? Ken je fatsoenlijke Chinezen bij je in de buurt en eet je er af en toe of haal je er af? Of heeft de Chinees voor jou dezelfde status als de snackbar om de hoek?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2010, 11:11:58 »
Vroeger gingen we weinig Chinezen, mams kookte bijna altijd authentiek spul thuis. En nadat ik uit huis ben gegaan heb ik alleen sporadisch dim-sum gehad hier en daar, nooit meer afgehaald of in een Chinees restaurant gegeten.

In Rotterdam heb ik wel met succes afgehaald bij Tai Wu op de Mauritsweg, daar kun je trouwens ook binnen eten. Authentiek, niet al te vet, genoeg variatie, al weet ik niet of het genoeg variatie biedt voor de vegetariër, want dit was nog voor mijn vega-tijd.

Sinologen in Leiden gaan nog weleens naar Woo Ping, dat zal dus ook wel te doen zijn.

Idem Cheung Wing in Den Haag.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2010, 12:55:51 »
Chinees eten vd Chinees zie ik niet als culinair, maar meer als feel good-eten. Net als patat, dus voor die 2 keer per jaar dat ik het eet, kan het mij niet schelen dat ze (hoogstwaarschijnlijk) geen verse groente gebruiken. Ik ben allang blij dat er geen trassi inzit!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2010, 16:18:32 »
Ik vind Chinees eten heerlijk, alleen eet ik het bijna nooit, omdat ik me er niet bepaald fit of energiek door ga voelen. Weinig groente, veel vet, witte rijst of pasta, dat zijn dingen die mijn lichaam niet echt fijn vind.
Jammer, want het is zo lekker om te eten.

Offline xCretin

  • *
  • 14
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #26 Gepost op: 15 oktober 2010, 17:05:19 »
Vorig weekend eten besteld bij Soy Utrecht, ook een Aziatisch eet restaurant maar dan geheel vegetarisch/veganistisch. Dat was echt heel, heeeeel erg aan te raden, echt heerlijk gegeten.
Ik had de Tjap Tjoy met vega kip + rijst en vega satéstokjes (ook met vega kip).
De service was ook geweldig en iedereen die in het restaurant zat te eten zaten foto's te maken van hun eten, leuk om te zien. Dus als jullie ooit een goede chinees willen vinden en zeker willen weten dat er geen ham in je vegetarische rijst drijft dan raad ik dit restaurant zeker aan. Ze hebben een hele uitgebreide kaart en heel duur is het niet. De volgende keer ga ik voor de vega kip met cashewnoten!

Ik eet ook wel eens van de normale Chinees, als ik op zondag bij m'n vriend eet.
Deze Chinees is overigens niet heel slecht (Bamboo Inn in Hapert), dan neem ik altijd de vegetarische schotel met vegetarische rijst en de gebakken banaan. De schotel bevat altijd een ruime hoeveelheid tofu, peultjes, champignons, taugé, rode en groene paprika. :)

EDIT: Ik moet er bij zeggen dat de chinees hier in de buurt, in Woerden, niet aan te raden is. De enige keer dat we daar iets gehaald hadden dreef er een stuk ham in onze vegetarische rijst! Not good dus!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #27 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:01:26 »
Ik merk een verschil tussen de afhaalchinees in BoZ en Amsterdam. In BoZ smaakt het anders dan in A'dam, terwijl de Sligro overal hetzelfde verkoopt. Vooral de afhaalchinezen in BoZ hebben een friettent-status. Vega staat niet bij allemaal standaard op de kaart, maar moet bij een aantal wel mogelijk zijn bij van te voren goed aangeven.
De afhaalchinezen in A'dam proeven gezonder (minder vet, meer verse groente, minder smaakversterkers) en staat wel standaard iets vega op de kaart. Hier om de hoek zit een Maleisier die ook standaard afhaalchinees-gerechten heeft en toch wel erg lekker is. De gemarineerde gebakken tofu (bijgerecht) is er erg lekker, alleen de Javaanse bami (kan je niet in BoZ eten) vind ik niet zo lekker.
Bij de bel-turken in BoZ kan je dan weer wel standaard vega eten, wat daar ook nog eens erg lekker is. En ze verkopen er hele lekkere vegetarische pizza's en soms zelfs falafel.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #28 Gepost op: 15 oktober 2010, 20:56:59 »
Zo, even dit topic samengevoegd met de discussie van vorig jaar over de afhaalchinees.
Ook wel belangrijk is te bedenken of je het over het klassieke Chinees-Indonesische restaurant hebt, waar ze door immigranten in Nederland uitgevonden keuken voeren, of de echte Chinees. En waar komt die echte Chinees dan wel vandaan? HongKong? Sichuan? En waarom wacht ik nog steeds op een Shanghaiees restaurant in Nederland?
,,,,فلافل

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2010, 00:13:10 »
Zo, even dit topic samengevoegd met de discussie van vorig jaar over de afhaalchinees.
Ook wel belangrijk is te bedenken of je het over het klassieke Chinees-Indonesische restaurant hebt, waar ze door immigranten in Nederland uitgevonden keuken voeren, of de echte Chinees. En waar komt die echte Chinees dan wel vandaan? HongKong? Sichuan? En waarom wacht ik nog steeds op een Shanghaiees restaurant in Nederland?

Vandaar dat ik al niet meer snapte waarom er ineens zoveel posts voor en na mij waren ;) Ik heb het hier niet over de "klassieke" afhaal-Chinees/Chinees-Indisch restaurants, maar over de echte Chinees. Vermoed, maar weet het niet zeker, dat het komt omdat er vooral Wenzhounezen en Kantonezen in Nederland wonen en niet per se Shanghainezen. En die willen vooral specialiteiten uit hun eigen keuken eten?
Al herinner ik me nu Orient Plaza in Nijmegen, die serveert wel eten uit diverse regio's, waaronder Shanghai. Iemand daar al geweest? LL misschien?

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2010, 09:16:29 »
In onze gids staat ook Golden Leaf aan de Dennenweg in Den Haag, dat vele vegetarische mogelijkheden heeft. Lijkt me uit te steken boven de doorsnee-Chinees.
Een zeer aparte, duurdere Chinees met gangenmenu door de chef bepaald is Memories of Asia in Arnhem.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2010, 16:36:14 door karl »

Jippia

Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2010, 15:59:40 »
Toen wij nog in Apeldoorn woonden, hadden wij een afhaalchinees op loopafstand (en een cafetaria en een bezorgpizzeria). Je kon er ook zitten om te eten en dat hebben we een keer gedaan. Was best lekker en als we bestelden, vroeg het meisje achter de toonbank of er vegetarische bami/nasi bij moest. We haalden vaak foe yong hai toen ik nog ei at en tjaptjoy. Nu hebben we geen (afhaal)chinees in de buurt, maar er zit wel een goede in de binnenstad van Zutphen: Tong Ah. Er zijn vier vegetarische gerechten, waarvan twee met tofu en twee met groenten, en die zijn ook vegan, voor zover wij hebben kunnen nagaan. Er komen meer vegetariërs eten. Dat hoor je aan de tafelgesprekken en de menukeuzes. En je krijgt er cassavekroepoek en geen garnalenkroepoek. Ik weet niet of ik een kijkje in de keuken zou willen nemen, maar we zijn er nog niet ziek van geworden en we zitten er toch best vaak.  ;)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2010, 19:12:44 »
En je krijgt er cassavekroepoek en geen garnalenkroepoek.
Kijk, dat klinkt nou fijn  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:27:14 »
In onze gids staat ook Golden Leaf aan de Dennenweg in Den Haag, dat vele vegetarische mogelijkheden heeft. Lijkt me uit te steken boven de doorsnee-Chinees.
Een zeer aparte, duurdere Chinees met gangenmenu door de chef bepaald is Memories of Asia in Arnhem.

Oh ja, niet aan gedacht, maar dat zijn idd twee restaurants waar ik nog heen wil :yes:

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:07:33 »
En waarom wacht ik nog steeds op een Shanghaiees restaurant in Nederland?
Geen idee, waarom? :)
* Sam heeft nog nooit echt lekker gegeten in Shanghainese restaurants
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:29:26 »
Ik merk een verschil tussen de afhaalchinees in BoZ en Amsterdam.
Wat is BoZ?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2010, 22:10:50 »
En waarom wacht ik nog steeds op een Shanghaiees restaurant in Nederland?
Geen idee, waarom? :)
* Sam heeft nog nooit echt lekker gegeten in Shanghainese restaurants

Hm ik heb in HongKong belachelijk lekker gegeten in Shanghaiese restaurants. Het kan natuurlijk dat ik toen geluk had.
Als het goed is zit in komend voorjaar in Shanghai, zal daarna nog eens berichten  :)
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2010, 22:11:10 »
Ik merk een verschil tussen de afhaalchinees in BoZ en Amsterdam.
Wat is BoZ?

Bergen op Zoom
,,,,فلافل

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinezen in Nederland
« Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2010, 22:29:34 »
Al herinner ik me nu Orient Plaza in Nijmegen, die serveert wel eten uit diverse regio's, waaronder Shanghai. Iemand daar al geweest? LL misschien?
Lang geleden ben ik daar wel eens geweest, maar was toen niet vega vriendelijk wat ik me ervan herinner (de soep die je vooraf kreeg was niet vega). Ik zie dat ze nu in het Chinees-Kantonees resto wel drie vega hoofdgerechten op de kaart hebben staan, maar ik was toen veroordeeld tot het wokbuffet.