Ben net terug van een weekje op de biologisch-dynamische boerderij van vrienden. Uit principe stansen zij de dieren geen gele nummerplaten door de oren en de koeien mogen hun sierlijke hoorns houden, net als in de natuur. Boer en boerin leven van biologische- en vegetarische voeding. Ik heb daar de boekjes van M. Thieme gelezen en wil het volgende citaat uit haar essay 'Het gelijk van de dieren, het geluk van de mensen' met u delen:
< We willen instandbevrediging van onze behoeften en hechten meer belang aan het allergoedkoopste voedsel dat voorhanden is dan aan kwaliteitsvoedsel vanuit een productie die rekening houdt met dieren, natuur, milieu en toekomst. Eigenlijk is dit niet zo goed te verklaren. Als we een auto, een mp3-speler, een tv of een fiets kopen, willen we alleen de beste kwaliteit. Zelfs als we daar krom voor moeten liggen. Maar als het gaat om voedsel, het product dat het dichtst bij ons komt, letterlijk van levensbelang is en dat we toestaan in ons lichaam, zijn we kritiekloos. De enige criteria die lijken te tellen zijn 'lekker' en 'goedkoop', samen te vatten onder de noemer 'lekker goedkoop >.
Op mijn terugreis vond ik een Trouw in de trein met het artikeltje 'Hongeren betaald zich uit in meer levensdagen'. Ik las:
< Een bescheidener bordje eten verlaagt de stofwisseling en daarmee ook het risico van onstuimige groei en de aanmaak van reactieve stoffen in het lichaam, zoals vrije radicalen. De bewijzen daarvoor waren er, tot en met 25 procent langere levensduur die muizen aan zo'n vertraagd metabolisme danken. [...] Na twintig jaar onderzoek onder resusapen kan het vakblad 'Science' vandaag melden dat hongeren ook voor primaten loont. Om echt oud te worden zal de mens het midden moeten vinden tussen schaarste. > Prof. Jan Hoeijmakers (hoogleraar moleculaire genetica) voegde hier aan toe: ''Wij zijn geprogrammeerd om voedsel in te slaan als het er is, een voorraadje voor de magere dagen. Die zijn er niet meer: op de luxe van nu was het lijf nooit afgestemd''.
Als vegetariër en dierenvriend nuttig ik uitsluitend biologische zuivel en eieren. Na afgelopen week - en geïnspireerd door bovenstaande bronnen - schaf ik alleen nog biologische voeding aan, maar omdat ik geen gefortuneerd artiest ben is het boodschappenlijstje aanzienlijk korter geworden. Ik eet drie maal daags een vers bereidde maaltijd, maar ik denk erover om de lunch te laten schieten of om kleinere hoeveelheden te koken. Geloof jij dat een 'sober dieet' gezond is? In principe krijg ik ruimschoots aan voedingsstoffen binnen.
Ps: Voor de leesbaarheid heb ik mijn woordenschat aanzienlijk beperkt (op verzoek van snelle webcats).