Vegatopia Forum

Bescheidener bordje gezonder?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Il Torro

Bescheidener bordje gezonder?
« Gepost op: 11 juli 2009, 19:22:27 »
Ben net terug van een weekje op de biologisch-dynamische boerderij van vrienden. Uit principe stansen zij de dieren geen gele nummerplaten door de oren en de koeien mogen hun sierlijke hoorns houden, net als in de natuur. Boer en boerin leven van biologische- en vegetarische voeding. Ik heb daar de boekjes van M. Thieme gelezen en wil het volgende citaat uit haar essay 'Het gelijk van de dieren, het geluk van de mensen' met u delen:

< We willen instandbevrediging van onze behoeften en hechten meer belang aan het allergoedkoopste voedsel dat voorhanden is dan aan kwaliteitsvoedsel vanuit een productie die rekening houdt met dieren, natuur, milieu en toekomst. Eigenlijk is dit niet zo goed te verklaren. Als we een auto, een mp3-speler, een tv of een fiets kopen, willen we alleen de beste kwaliteit. Zelfs als we daar krom voor moeten liggen. Maar als het gaat om voedsel, het product dat het dichtst bij ons komt, letterlijk van levensbelang is en dat we toestaan in ons lichaam, zijn we kritiekloos. De enige criteria die lijken te tellen zijn 'lekker' en 'goedkoop', samen te vatten onder de noemer 'lekker goedkoop >.

Op mijn terugreis vond ik een Trouw in de trein met het artikeltje 'Hongeren betaald zich uit in meer levensdagen'. Ik las:
< Een bescheidener bordje eten verlaagt de stofwisseling en daarmee ook het risico van onstuimige groei en de aanmaak van reactieve stoffen in het lichaam, zoals vrije radicalen. De bewijzen daarvoor waren er, tot en met 25 procent langere levensduur die muizen aan zo'n vertraagd metabolisme danken. [...] Na twintig jaar onderzoek onder resusapen kan het vakblad 'Science' vandaag melden dat hongeren ook voor primaten loont. Om echt oud te worden zal de mens het midden moeten vinden tussen schaarste. > Prof. Jan Hoeijmakers (hoogleraar moleculaire genetica) voegde hier aan toe: ''Wij zijn geprogrammeerd om voedsel in te slaan als het er is, een voorraadje voor de magere dagen. Die zijn er niet meer: op de luxe van nu was het lijf nooit afgestemd''.

Als vegetariër en dierenvriend nuttig ik uitsluitend biologische zuivel en eieren. Na afgelopen week - en geïnspireerd door bovenstaande bronnen - schaf ik alleen nog biologische voeding aan, maar omdat ik geen gefortuneerd artiest ben is het boodschappenlijstje aanzienlijk korter geworden. Ik eet drie maal daags een vers bereidde maaltijd, maar ik denk erover om de lunch te laten schieten of om kleinere hoeveelheden te koken. Geloof jij dat een 'sober dieet' gezond is? In principe krijg ik ruimschoots aan voedingsstoffen binnen.

Ps: Voor de leesbaarheid heb ik mijn woordenschat aanzienlijk beperkt (op verzoek van snelle webcats).
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2009, 19:27:04 door Il Torro »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2009, 22:19:38 »
Okinawa dieet was toch ook gebaseerd op minder eten? 80% oid.
Wat bedoel je met in principe voldoende voedingsstoffen binnen krijgen?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2009, 19:01:01 »
Als je alle loze calorieen laat, dan ben je er al gauw, he. Maar ja, ik eet graag taart en lust graag een lekker biertje en zo meer. Je kunt alles laten als je daar happy bij voelt, maar taart en bier hoort daar voor mij bijvoorbeeld niet bij. Als je het als een offer voelt, moet je het m.i. niet doen.
Heel veel aandacht aan de maaltijden besteden, kan de stap makkelijker maken om niet te snoepen. Dat heb ik bij periodes wel ervaren.
Mijn 'voetstap' is verhoudingsgewijs vrij klein voor een westerse bofkont, maar ook licht en dat wil ik zo houden.
de tuin: dat ben ik

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2009, 16:22:38 »
Ik vind 'hongeren' wel iets anders dan gewoon wat minder eten... Ik denk dat het gezond is om zo veel te eten als je nodig hebt, en wanneer je het nodig hebt. Een beetje zoals in de Ayurveda.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2009, 21:42:10 »

Ps: Voor de leesbaarheid heb ik mijn woordenschat aanzienlijk beperkt (op verzoek van snelle webcats).

Er gaat niets boven een uitgebreide vocabulaire. Maar ja, tegenwoordig met die sms-jeugd, is de woordenschat maar beperkt.
Tegenover mijn kinderen gebruik ik ook  nog wel eens woorden, die ze eerst moeten opzoeken in De Grote Van Dale (=woordenboek of wrdnbk).
Mij viel je taakgebruik ook wel op, en dat zijn ze hier niet gewend. Hoewel er ook wel "lettern*kers" zijn.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2009, 22:05:06 »
Hoewel er ook wel "lettern*kers" zijn.
Afhankelijk van je geslacht kan ik je met name de O en de Q, of de L en de Y aanraden.

Dat je kinderen niet meer jouw vocabulaire hebben maar eentje afgestemd op de communicatiemiddelen die zij (moeten gaan) gebruiken is jouw verlies.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2009, 00:16:35 »
Je hebt een uitgebreide vocabulaire (waar ik een voorstander van ben) en je hebt verschrikkelijk overtrokken interessant doenerij waarbij de leesbaarheid volledig ondergeschikt is geraakt.
Ik schaarde de voorgaande berichten toch onder het laatste.

Kiwi

Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2009, 00:26:18 »
 :worshippy:

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2009, 00:59:11 »
(..........)
< We willen instandbevrediging van onze behoeften (....)

Ps: Voor de leesbaarheid heb ik mijn woordenschat aanzienlijk beperkt (op verzoek van snelle webcats).

Enne instand is met een t.
Instant bevrediging dus.

Kiwi

Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2009, 01:05:47 »
Wordt het eentonig als ik weer reageer met een :worshippy:?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2009, 01:11:44 »
Ik snap alleen niet waarom Lelle een spatie toevoegt.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2009, 01:41:02 »
Ik snap alleen niet waarom Lelle een spatie toevoegt.
Omdat 'instant' een leenwoord is, neem ik aan. Instant pleasure, instant convenience, instant satisfaction, dat zijn typisch angelsaksische constructies, waar - God zij dank - geen volwaardig Nederlands alternatief voor is. Afgezien van gedrochten als 'instantpoeder' is het zoeken met een lichtje naar samenstellingen die beginnen met 'instant'. Mocht je dus de onuitstaanbare behoefte hebben om het bijvoeglijk naamwoord 'instant' te gebruiken, ben je welhaast gedwongen dit te positioneren als een, tja, bijvoeglijk naamwoord. Met spatie dus. Ik ben er echter van overtuigd dat Il Torro uit zijn/haar schier onuitputtelijke woordenschat een relevant en taalkundig correct alternatief weet te putten. Mijns inziens zullen ook de snelle webcats deze tegemoetkoming zeer waarderen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2009, 01:55:08 »
Mocht je dus de onuitstaanbare behoefte hebben om het bijvoeglijk naamwoord 'instant' te gebruiken, ben je welhaast gedwongen dit te positioneren als een, tja, bijvoeglijk naamwoord. Met spatie dus.

Maar ik snap niet waarom Lelle dan de buigings-e weglaat.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2009, 08:59:51 »
Mocht je dus de onuitstaanbare behoefte hebben om het bijvoeglijk naamwoord 'instant' te gebruiken, ben je welhaast gedwongen dit te positioneren als een, tja, bijvoeglijk naamwoord. Met spatie dus.

Maar ik snap niet waarom Lelle dan de buigings-e weglaat.
Wat heeft Lelle gedaan? Haar rode haar geblondeerd?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2009, 10:59:53 »
Zich als taalcorrecter opgesteld.

Offline karl

  • *****
  • 6.315
  • Geslacht: Man
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #15 Gepost op: 17 juli 2009, 16:09:55 »
(..........)
< We willen instandbevrediging van onze behoeften (....)

Ps: Voor de leesbaarheid heb ik mijn woordenschat aanzienlijk beperkt (op verzoek van snelle webcats).

Enne instand is met een t.
Instant bevrediging dus.
Je hebt een uitgebreide vocabulaire (waar ik een voorstander van ben) en je hebt verschrikkelijk overtrokken interessant doenerij waarbij de leesbaarheid volledig ondergeschikt is geraakt.
Ik schaarde de voorgaande berichten toch onder het laatste.


Het is, vrees ik, wel verkeerd om, naar analogie met "instant bevrediging" het, met spatie, over "interessant doenerij" te hebben.
Mijn gok is dat dit de invloed is van het Engels waar tal van dergelijke woorden zijn,
terwijl het Nederlands dikwijls vereist dat woorden aan mekaar of met een koppelteken worden geschreven.
Overigens stel ikzelf de aanwezigheid van Il Torro wel op prijs. Het is prettig zinnen met hoofdletters en punten te lezen van iemand met een grote woordenschat, die tevens iets te zeggen heeft. Hij zal, om verdere hoon te vermijden, allicht zijn stijl iets minder geaffecteerd doen klinken.    

Kiwi

Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2009, 16:18:38 »
Het is prettig zinnen met hoofdletters en punten te lezen van iemand met een grote woordenschat, die tevens iets te zeggen heeft.

Je doet hiermee een groot deel van je medeforummers tekort. Ik denk namelijk dat het merendeel van de Vegatopialeden een grote woordenschat heeft, normale zinnen met een juist gebruik van hoofdletters en interpunctie kan schrijven en ook wel iets zinnigs te zeggen heeft. Slechts een kleine meerderheid voldoet niet aan dit profiel. Dat hoeft er echter niet toe te leiden dat zinnen volledig onleesbaar worden door een overdreven gebruik van niet-alledaagse woorden die op mij ook overkomen als interessantdoenerij. Zeker als daarna nog een sneer wordt gegeven alsof de rest van de forumleden achterlijk is en die overdreven zinnen toch niet zal snappen. Het getuigt m.i. juist van intelligentie om dingen zó op te kunnen schrijven dat iedereen ze kan begrijpen.

Offline karl

  • *****
  • 6.315
  • Geslacht: Man
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #17 Gepost op: 17 juli 2009, 16:39:23 »
Je interpreteert wat ik schrijf nogal eens negatief en ik vind dat duidelijk nu weer het geval.
Ik heb toch niet beweerd dat een groot deel van de forummers dat niet kan?
Integendeel, het niveau van dit forum ligt, vermoed ik, hoog in vergelijking met sommige andere.
Ik beweerde, omdat Il Torro op tegenstand stootte, dat ik hem best wel lust. Met de raad, die jij als een "sneer" naar anderen interpreteert, inderdaad iets gewoner te schrijven.
Eelco deed hetzelfde als ik, op de hem zo eigen diplomatische wijze.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2009, 16:43:54 door karl »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2009, 18:51:04 »
Zich als taalcorrecter opgesteld.
Taalcorrector?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #19 Gepost op: 17 juli 2009, 18:54:39 »
Ja, dat was overigens een soort van quote.