Vegatopia Forum

Bescheidener bordje gezonder?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #20 Gepost op: 17 juli 2009, 19:37:46 »
By the way, Karl, het is "(op tegenstand) stuiten" ipv "stoten" en "diplomatiek "ipv" diplomatisch" . Overigens ben ik ook blij met een geluid als dat van il Torro, die zich op eigen wijze uitdrukt,
inklusief "interessant-doenerige" woordkeus, en die ook een eigen punt maakt.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2009, 19:48:57 »
Ik snap alleen niet waarom Lelle een spatie toevoegt.
Maar ik snap niet waarom Lelle dan de buigings-e weglaat.
Zich als taalcorrecter opgesteld.
Op onze kleinste ledemaatjes getrapt?
Ik wilde enkel een punt maken, en zal nooit pretenderen dat mijn zinnen altijd even lekker lopen, mijn spelling altijd klopt of ander van zulks.

Edit:uitbreiding aantal quotes

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2009, 22:23:52 door Lelle »

Offline karl

  • *****
  • 6.314
  • Geslacht: Man
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2009, 20:19:15 »
By the way, Karl, het is "(op tegenstand) stuiten" ipv "stoten" en "diplomatiek "ipv" diplomatisch" . Overigens ben ik ook blij met een geluid als dat van il Torro, die zich op eigen wijze uitdrukt,
inklusief "interessant-doenerige" woordkeus, en die ook een eigen punt maakt.

Dank je wel voor het taaladvies, dat ik graag ter harte neem, want wie zelf correcter/corrector wil zijn, mag van hetzelfde laken een pak verwachten.
Toch zijn zowel diplomatisch als diplomatiek juist: 

Beide woorden zijn correct.
In Nederland wordt in elke betekenis meestal diplomatiek gezegd.
In België heeft diplomatiek betrekking op diplomatie en diplomaten.
De scherpe uitspraken van de minister hebben tot een diplomatieke rel met Nederland geleid.
In figuurlijke zin wordt in België meestal diplomatisch gebruikt.

(uit VRT-Taalnet)

Nederlands sprekend in België, gebruik ik dus diplomatisch, hierbij een oude regel overtredend dat het enig juiste Nederlands gesproken wordt door de "spraakmakende gemeente" boven de Moerdijk. (Waarbij ik, om alle duidelijkheid en eenvoud te betrachten, natuurlijk niets smalend over die gemeente wil beweren, integendeel.)

Verder moet ik je dan ook weer melden dat de juiste spelling van inclusief met een c is en niet met een k, dit ook weer als volstrekt onschuldige informatie, want ik schijn door sommigen van een vorm van ironie en zelfs tegendraadsheid te worden verdacht, een imago waar ik ten allen prijze af wil, want ik bedoel veel aardig.

Ook mijn oprechte dank dat je Il Torro ook ziet zitten, omwille van apart en intelligent geluid.




 
 

Kiwi

Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #23 Gepost op: 17 juli 2009, 20:56:12 »
Met de raad, die jij als een "sneer" naar anderen interpreteert, inderdaad iets gewoner te schrijven.

Daarmee doelde ik niet op jouw raad.

Ook mijn oprechte dank dat je Il Torro ook ziet zitten, omwille van apart en intelligent geluid. 

Zoals ik al schreef: op mij komt het overmatig gebruik van 'moeilijke' woorden eerder over alsof iemand zich intelligenter wil voordoen dan hij of zij is.

Offline karl

  • *****
  • 6.314
  • Geslacht: Man
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #24 Gepost op: 18 juli 2009, 10:16:48 »
Gelukkig komen de diplomatieke onderhandelingen tussen België en Nederland terug in rustiger vaarwater.
Omdat je mij op de korrel nam, had ik begrepen dat je een zin van mij als een sneer beschouwde, wat een communicatiefout was.
In wezen ben ik het ermee eens dat leesbaarheid een vereiste is en interessantdoenerij dient vermeden.
Ik herken en waardeer wel iemand met een rijke taal, die waarschijnlijk ook bijdragen kan leveren in discussies.
Ik vind het dan ook goed dat zo iemand kansen krijgt en kan mij tijdelijk wel verzoenen met een maniëristisch taalgebruik, waaraan mensen die veel lezen en graag formuleren durven lijden.
Als de schrijver inziet dat hij zich in wat begrijpelijker taal dient uit te drukken om niet op weerstand te stuiten, is een verzoening tussen zijn taalplezier en de leesbaarheid wel mogelijk, hoop ik.
 

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #25 Gepost op: 18 juli 2009, 20:22:35 »
Karl, ik had al zo'n gevoel dat je misschien niet autochtoon Nederlands was, maar nu heb ik weer wat geleerd over het Vlaams Nederlands taalgebruik. Wat die c's en k's betreft: persoonlijk vind ik dat een meer ondergeschikt aspekt waar het op spelling aankomt. Het hangt er een beetje van af; het is ook wel weer leuk om de geschiedenis van onze taal terug te zien in de spelling. Zo schreef ik een tijdje, toen ik rond de twintig was, de uitgang "isch" als "ies", en dat doe ik niet meer (zijn er überhaupt nog mensen die dat doen, of was dat een voorbijgaande rage onder linkse mensen in de jaren '80?) Belangrijker vind ik dat de grammatica correct terug te zien is in de spelling. Anyway, ik begin een beetje off topic te raken geloof ik :).

Offline karl

  • *****
  • 6.314
  • Geslacht: Man
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2009, 00:02:32 »
Ja, we geraken off topic, een moderator dient een andere draad te starten. De verschillen tuusen Vlaams Nederlands en Nederlands Nederlands, hier al dikwijls verspreid behandeld, of Nederlands door de jaren heen.
"ies" als uitgang herken ik zeer, het behoorde helemaal tot het bewonderde links Alternatief Nederland, met Amsterdam als magies centrum, al lang geleden.
Ik denk ook wel dat dit tot de geschiedenis behoort, in elk geval de uitgang.
Na de progressieve spelling is er wel terug één regel gekomen die bijvoorbeeld "cultuur" met een c als enig juiste spelling oplegt. Dus het spellen met een k omdat het ook als een "k" klinkt hoort ook wel bij die progressieve spelling en de magiese jaren denk ik.
Ik heb, door werk en andere besognes, de laatste hervormingen van de spelling niet in detail bestudeerd, hoewel ik het een interessante materie blijf vinden. Ik hoopte dat het op de lange duur wel ongeveer hetzelfde zou zijn als dertig jaar terug, zoals oude pakken weer terug modieus worden ;D  Maar als ik meer tijd krijg verdiep ik me er terug in, omdat ik nog de idee heb dat juist spellen en juist denken samenhoren. (Misschien ga ik dan weer juister denken.)
Over dat niet autochtoon Nederlands, kan ik melden dat wij laatst door een oudere galeriehoudster uit Schoonhoven gecomplimenteerd werden omdat we als buitenlanders zo behoorlijk Nederlands spraken, zij het met een "Engels accent". Men leert voortdurend iets bij over zichzelf. "Ik verbied u," zong Brel in het Frans in een schamplied tegen de Vlamingen, "in de Londense regen te denken dat u Engels bent."
Van hetzelfde voor Vlamingen in Nederland. Of vice versa, als Nederlanders dat al zouden wensen, want Nederlanders die Vlaams willen klappen vallen ook onmiddellijk door de mand.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2009, 00:05:09 »
Of vice versa, als Nederlanders dat al zouden wensen, want Nederlanders die Vlaams willen klappen vallen ook onmiddellijk door de mand.
Ik kan daar maar één reden voor bedenken. Dat je jezelf daarbij ook belachelijk maakt, soit :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2009, 00:29:32 »
Om t topic maar weer op te pakken; de vraag was volgens mij; "Geloof jij dat een 'sober dieet' gezond is?"

Ik heb ooit een onderzoek gezien, gelezen, over gehoord, ik weet het niet meer, van een Chinese man die nog maar heel weinig at omdat dat je levensduur aanzienlijk zou verlengen, want dat had ie bij muizen ook waargenomen. De man in kwestie is overleden. Niet jong, maar zeker ook niet oud.
Dus ik weet het niet.
Het zal in ieder geval geen kwaad kunnen om met mate te eten. Helemaal gezien de Amerikaanse porties die ook hier in opmars zijn.

En je portemonnee komt het ook ten goede idd.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #29 Gepost op: 25 juli 2009, 17:46:37 »
Het begon interessant, jammer dat het nu alleen over taal gaat.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bescheidener bordje gezonder?
« Reactie #30 Gepost op: 26 juli 2009, 00:36:04 »
Heeeuj ik had het topic getracht weer op te pakken...