Vegatopia Forum

Haarproblemen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Haarproblemen
« Gepost op: 30 juli 2009, 10:42:18 »
Ik weet niet of er al iets over staat op het forum,maar ik kon niks vinden.
Ik ben 4 jaar geleden vegetariër geworden en nu ongeveer een jaar bijna helemaal veganistisch. Ik heb eigenlijk helemaal nergens last van, behalve van mijn haar. In vergelijking met vorig jaar is het veel dunner en doffer geworden. Ik heb heel lang haar en ik wil graag dat het weer gezonder wordt. Ik ben zoiezo begonnen met B12 bij te slikken maar ik weet niet of dit mijn haar verbetert. Weten jullie misschien waar het aan kan liggen?


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haarproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2009, 11:07:48 »
Waar het aan kan liggen niet, maar het schijnt dat biergisttabletten daar wat in kunnen betekenen.
Ik ben nu zo'n 20 jaar vegetariër en heb daar af en toe ook wel last van.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haarproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2009, 11:35:03 »
Eet je wel gezond en slik je een multi?
Let er op dat je meer dan voldoende eiwitten binnenkrijgt, voor vegans gemiddeld zo'n 70 a 80 gram (minstens). Verder zou je lijnzaadolie kunnen bijslikken voor de omega3's.


En verder kan het ook erfelijk zijn en dus toeval dat het tegelijkertijd met je veganisering begon.
Je zou dan je haar anders kunnen gaan stylen, en dat betekent helaas dat het mooier is als je het niet langer draagt dan net over je schouder. Gebruik verder alleen een normale shampoo, zonder volumizers etc. en geen conditioner. Die produkten maken je haar alleen maar zwaarder en dus slapper.
Na het wassen je haar op de kop hangend drogen met een fohn en zo ook laten afkoelen.
Je haar in laagjes knippen wil ook nog wel eens helpen.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2009, 11:50:00 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Haarproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2009, 11:53:11 »
Ik heb even naar je profiel gekeken, en je bent nu 17 toch? Ik heb op die leeftijd de helft van mijn haar verloren door hormonale schommelingen, en ook daarna nog een aantal jaar haarproblemen gehad. Misschien speelt er bij jou ook zoiets?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haarproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2009, 15:04:54 »
Eet je wel gezond en slik je een multi?
Let er op dat je meer dan voldoende eiwitten binnenkrijgt, voor vegans gemiddeld zo'n 70 a 80 gram (minstens). Verder zou je lijnzaadolie kunnen bijslikken voor de omega3's.
70 a 80 gram? dat is toch best wel veel? Ik eet lang niet zo veel eiwitten, dus het kan best zijn dat het daar aan ligt, bij te weinig eiwitten vernauwen de bloedvaten toch? Dat zou wel verklaren waarom mijn haar dunner is geworden en minder snel groeit. Ik weet alleen niet zo goed waar veel eiwitten in zit.. peulvruchten?. Lijnzaadolie vind ik echt vies, maar ik doe wel vaak gebroken lijnzaad door dingen als ik
Ik probeer verder de laatste maanden wel gezond te eten, vooral omdat ik een hele tijd wat problemen heb gehad met eten.

Je zou dan je haar anders kunnen gaan stylen, en dat betekent helaas dat het mooier is als je het niet langer draagt dan net over je schouder .... Je haar in laagjes knippen wil ook nog wel eens helpen.

Neeee dat nooit!! Sorry, maar ik heb een lengte van 80 cm en wil mijn haar echt niet afknippen. :P Ik gebruik natuurlijke organic shampoo en conditioner, en af en toe een maskertje met honing of kokos. Verder komt er absoluut geen troep in mijn haar. Het mist alleen wat van zijn eigen glans en kracht.

Ik heb even naar je profiel gekeken, en je bent nu 17 toch? Ik heb op die leeftijd de helft van mijn haar verloren door hormonale schommelingen, en ook daarna nog een aantal jaar haarproblemen gehad. Misschien speelt er bij jou ook zoiets?
Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat je haar om de 5 jaar verandert. Maar ik verlies gelukkig niet veel haar, het is alleen dunner geworden.

« Laatst bewerkt op: 30 juli 2009, 15:14:22 door Traantje »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haarproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2009, 17:17:05 »
Je haar zo min mogelijk wassen en als je het wel wast, alleen het bovenste stuk (wat dus echt op je hoofd ligt) en niet helemaal totaan je hoofdhuid inmasseren. In de punten hoeft geen shampoo, alleen extra veel crèmespoeling.
Als je op je rug slaapt, leg je haar dan opzij of gebruik eventueel een haarnetje.
Lang haar wordt sowieso dunner en brozer en breekbaarder. Ik heb van mezelf enorm en dik en stug en redelijk onhandelbaar haar. Aan de onderkant is het wel uitgedund, maar het is wel redelijk slap voor mijn doen en pluizig en aan de bovenkant steil. Vanaf dat het langer is dan 50-60 cm, valt het bij mij zo. Scheer ik het weer af, dan heb ik binnen 2 maanden weer een afro. Ik heb nu een metertje haar.

Voedingsgewoonten kunnen wel zn weerslag op je haar en de conditie ervan hebben, maar ik denk dat het ergens ook lichaamseigen is. Ik eet niet altijd even geweldig en neem niet alle voedingsstoffen even goed op. Desondanks is mijn haar in best goede conditie en heb ijzersterke nagels. Ook zijn niet alle soorten haar even geschikt om heel lang te dragen. Mn zus bv heeft het haar van mn moeder en dat is erg dun en futloos en vanaf dat het langer dan haar ellebogen wordt, erg dood aan de onderkant. Ik heb meer het varkenshaar van mn vader en de krul van oma.
Mss dat het helpt om rijke en vette voedingssoorten te eten. Avocado's (kan je wellicht ook een masker van maken), sesam en -producten, etc.
Ik zat te denken dat je mss een haarmasker met ei kunt maken, maar je bent vegan. En toen las ik dat je ook wel eens een masker van honing maakt, dus mss vind je ei in je haar minder 'erg' dan in je lijf.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haarproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2009, 18:14:03 »
Ja nou honing heb ik niet zo veel problemen mee eigenlijk(vooral niet als het van een imker komt), eieren wel. Maar zoiezo het idee om ei in mijn haar te smeren.. :-\
Het punt is dus dat mijn haar eerder veel dikker was(ook onderaan), en belangrijker: mooi glansde. Ik was mijn haar 2 a 3 keer per week, heb het elke nacht in een vlecht. Ik ben er heel zuinig op, vandaar ook dat ik het zo verschrikkelijk vind dat het zo achteruit gegaan is in ongeveer een half jaar tijd. Ik hoop dat de b12 gaat helpen, en ik ga vanaf nu ook extra goed op de eiwitten letten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haarproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2009, 18:57:33 »
Eet je wel gezond en slik je een multi?
Let er op dat je meer dan voldoende eiwitten binnenkrijgt, voor vegans gemiddeld zo'n 70 a 80 gram (minstens). Verder zou je lijnzaadolie kunnen bijslikken voor de omega3's.
70 a 80 gram? dat is toch best wel veel? Ik eet lang niet zo veel eiwitten, dus het kan best zijn dat het daar aan ligt,


Dat is veel, maar dan moet je maar geen veganist worden :P.
Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam en dus ook van je haar. Goede eiwitten vind je in peulvruchten, granen (vooral amaranth en quinoa) en soja-produkten.
Lijnzaadolie is ook in capsules te koop.


Schanulleke

Re:Haarproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2009, 22:36:15 »
Traantje, mijn eerste ingeving als ik je verhaal zo lees, is dezelfde als die van Fem: hormonale schommelingen door de puberteit. Merk je ook verschil voor, tijdens en na je menstruatie? Geen idee of er iets aan te doen is, maar goede verzorging en gezond eten zullen je haar in ieder geval niet negatief beinvloeden (en met een beetje geluk misschien juist wel positief).

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haarproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2009, 00:24:14 »
Rond jouw leeftijd had ik dat ook best sterk. Ging ook opeens van alles proberen (spoelen met olijfolie, bier), maar dat hielp allemaal maar matig. Denk dat het dus idd met leeftijd en hormonen te maken kan hebben.

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haarproblemen
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2009, 10:06:40 »
Nou dan hoop ik maar dat die schommelingen snel voorbij zijn :P. Ik heb trouwens ook geen last van breekbare nagels ofzo.

Dat is veel, maar dan moet je maar geen veganist worden :P.


Ik ben niet alleen veganist uit principe. Ik heb nooit echt veel zuivel/ei gehad omdat ik er allergisch voor ben. Ik weet niet hoe erg ik er nu op zou reageren, maar nu wil ik het gewoon niet meer.
Ik eet/drink wel veel soja en granen alleen we eten thuis nauwelijks peulvruchten. Maar ik zal zoiezo wel met lijnzaadolie beginnen (kan nooit kwaad).