Vegatopia Forum

Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Veer666

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2010, 19:05:25 »
Ik ben zelf geen vegetarier (meer part-time of hoe je het wil noemen, maar dat doet niet ter zake)...

Als ik mensen op bezoek krijg (vegetarier of niet) dat maakt verder niet uit. Ik maak vaak zelf meestal lekkere vegetarische hapjes en salades voor op toast. Die zijn dan gegarandeerd vegetarisch. Verder zijn de kant-en-klare salades van Johma ook erg lekker.  Dat kan makkelijk zijn als je het gesprek tijdens je visite niet rondom het vegetarisme wil concentreren. Ik kan me wel voorstellen dat als je echt principieel vegetarier of veganist bent, je geen producten met dood dier wil kopen en serveren. Dat lijkt me voor iedereen een eigen keuze.
Toch lijkt het me wel zo gast-vrij om rekening te houden met gasten. Als ik weet dat er vegetariers of veganisten op bezoek komen dan zorg ik dat een groot deel, zo niet bijna alles, ook aangepast is, zodat iedereen het kan eten. Maar ik haal dan voor zowel vleeseters als niet-vleeseters iets in huis. Dat is voor mij de gastvrijheid zonder iemand iets op te dringen. In ieder geval om een keuze te laten, zonder nadruk te leggen op vega.

Mijn hapjes zijn wel altijd vega, rauwe groente (komkommer, kerstomaatjes, paprika, bloemkool, radijsjes evt met dip), verder vega salades en soms een johma salade met kip of vis (niet vega), wat kaasjes (veelal zonder dierlijk stremsel), chips en eventueel iets van filet americain (niet vega). Het is een keuze, maar als het gaat om het vermijden van het vegetarisme gesprek, dan zou ik een combi doen. Dat is voor iedereen een afweging.

Het jammere is dat als ik vegetariers op bezoek krijg dat ze zelf (bijna) niets eten en de hele avond op een stukje stokbrood kauwen, terwijl er zoveel ander lekkers zonder dood dier op tafel staat. Misschien iets voor de vega's om te beantwoorden? Wat als je bij iemand anders op bezoek bent? *oeps* dat is vast een ander draadje....
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2010, 19:08:44 door Veer666 »

Kiwi

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #41 Gepost op: 17 maart 2010, 19:17:07 »
Maar ik haal dan voor zowel vleeseters als niet-vleeseters iets in huis.
Ik haal ook voor zowel vleeseters als voor vegetariërs eten in huis. De niet-vegetariërs die hier op bezoek komen zijn namelijk omnivoren, dus die kunnen best wel een dag/avondje zonder vlees, vis, worst of ander dood beest. Kortom: eten wat de pot schaft! ;D En aangezien mijn creaties over het algemeen heel behoorlijk smaken klaagt er niemand over het ontbreken van vlees. Waarom zou ik speciaal dingen voor de niet-vegetariërs gaan kopen waar ik zelf niet achter sta, terwijl er genoeg andere lekkers op tafel staat?

Citaat
Het jammere is dat als ik vegetariers op bezoek krijg dat ze zelf (bijna) niets eten en de hele avond op een stukje stokbrood kauwen, terwijl er zoveel ander lekkers zonder dood dier op tafel staat. Misschien iets voor de vega's om te beantwoorden? Wat als je bij iemand anders op bezoek bent? *oeps* dat is vast een ander draadje....
Als ik bij iemand anders op bezoek ben en die heeft allerlei lekkere vegetarische hapjes dan eet ik die gewoon op hoor! Dus ik herken dan niet (behalve als er echt niets vegetarisch te eten is, dan heb ik me inderdaad wel eens moeten behelpen met stukjes stokbrood).

Veer666

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #42 Gepost op: 17 maart 2010, 19:28:08 »
Ik haal ook voor zowel vleeseters als voor vegetariërs eten in huis. De niet-vegetariërs die hier op bezoek komen zijn namelijk omnivoren, dus die kunnen best wel een dag/avondje zonder vlees, vis, worst of ander dood beest. Kortom: eten wat de pot schaft! ;D En aangezien mijn creaties over het algemeen heel behoorlijk smaken klaagt er niemand over het ontbreken van vlees. Waarom zou ik speciaal dingen voor de niet-vegetariërs gaan kopen waar ik zelf niet achter sta, terwijl er genoeg andere lekkers op tafel staat?

Als ik bij iemand anders op bezoek ben en die heeft allerlei lekkere vegetarische hapjes dan eet ik die gewoon op hoor! Dus ik herken dan niet (behalve als er echt niets vegetarisch te eten is, dan heb ik me inderdaad wel eens moeten behelpen met stukjes stokbrood).

Ja dat is ook weer waar. Er wordt al genoeg vlees geconsumeerd, dus dat is helemaal niet nodig. De omnivoor kan het prima met wat vega hapjes stellen. Maar als je zoals in de stelling staat wil vermijden dat het opvalt dat je vega bent en het er niet over wil hebben...dat is ieder zijn keuze.
Als ik volledig vega zou zijn, zou ik daar verder geen probleem mee hebben om dat te laten merken. Als ik ergens achter sta mag iedereen dat weten. Kan me wel voorstellen dat het vervelend is als mensen er vervelend op reageren.

Vervelend dat je het soms alleen met een stokbroodje hebt moeten stellen. Wat ik op tafel zet is meestal voor 80% vega, dus genoeg om te kiezen. Ik wil graag dat iedereen het naar de zin heeft (al kun je dat niet altijd regelen) en vond het daarom wel jammer en vreemd dat de meeste vega's die ik ken buiten deur bijna niets eten. Het schijnt ook een moeilijk onderwerp te zijn om over te praten, zelfs als mensen ervoor open staan. Misschien toch de onzekerheid of iets echt vega is en geen controle?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #43 Gepost op: 17 maart 2010, 19:49:43 »
Ik herken mij er ook niet in; als er lekkere vega hapjes zijn, waarom dan alleen stokbrood eten?
Of het moest zijn dat jou kookkunsten minder zijn dan je zelf denkt  ;)  (dat denk ik niet echt natuurlijk...)
Of je kent alleen maar suffe vega's?
Hmmmm, hapjes....  :kwijl: aangezien er geen homer-simpson smiley is.

Veer666

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #44 Gepost op: 17 maart 2010, 19:56:53 »
Ik herken mij er ook niet in; als er lekkere vega hapjes zijn, waarom dan alleen stokbrood eten?
Of het moest zijn dat jou kookkunsten minder zijn dan je zelf denkt  ;)  (dat denk ik niet echt natuurlijk...)
Of je kent alleen maar suffe vega's?
Hmmmm, hapjes....  :kwijl: aangezien er geen homer-simpson smiley is.

Haha ja mmm hapjes, ik krijg zelf ook weer trek ;) Ja vote voor een homer simpson smiley! :)

De meeste zelfgemaakte hapjes zijn voor het einde van de avond al op, dus zo vreselijk zullen ze niet smaken ;) *lol*

trouwens wel alle respect voor de vega's die uit principe ook voor niet-vega's geen vlees/vis op tafel zetten! Ze komen niets te kort hoor ;)
Je moet gewoon zorgen dat ze onder de indruk zijn van je verrukkelijke vega hapjes kunsten :) met dank aan vegatopia natuurlijk!

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2010, 01:21:43 »
Als ik bij iemand ben waar zowel vega als vlees op tafel staat, neem ik eigenlijk alleen de dingen waarvan ik kan zien dat ze vegetarisch zijn. Alles wat door elkaar gehusseld is, laat ik staan, tenzij de gastheer/vrouw me vertelt wat waar in zit, en ik ook zeker weet dat ze snappen wat vegetarisch is. Ik ken gewoon teveel mensen die denken dat ze iets vegetarisch gemaakt hebben maar er dan wel oestersaus, ansjovis, gelatine, bouillon of andere dierlijke ingredienten in verwerkt hebben. Misschien dat de vegetariers die bij jou komen eten ook een beetje vervelende ervaringen hebben en liever het zekere voor het onzekere nemen, ondanks het feit dat jouw hapjes ongetwijfeld vreselijk lekker zijn?
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2010, 01:24:52 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #46 Gepost op: 18 maart 2010, 09:24:31 »
Als mensen komen eten? Simpel, vegetarisch, ook verstokte vleeseters als mijn vader - ik kan hen altijd nog om de oren slaan met iets wat zijn moeder zei: agge ut niet lust, dan legt u uwer kop er maar bij :)

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #47 Gepost op: 18 maart 2010, 10:22:08 »
"O jee! Je vindt vegetarisch eten vies? Hier heb je een mes en daar ligt de hond."

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #48 Gepost op: 18 maart 2010, 11:54:41 »
Als mensen komen eten? Simpel, vegetarisch, ook verstokte vleeseters als mijn vader - ik kan hen altijd nog om de oren slaan met iets wat zijn moeder zei: agge ut niet lust, dan legt u uwer kop er maar bij :)

Dat zeggen ze bij ons in de familie ook ;D

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2010, 13:06:00 »
Als mensen komen eten? Simpel, vegetarisch, ook verstokte vleeseters als mijn vader - ik kan hen altijd nog om de oren slaan met iets wat zijn moeder zei: agge ut niet lust, dan legt u uwer kop er maar bij :)

Dat zeggen ze bij ons in de familie ook ;D

Dat was hier ook altijd het devies als er iemand zei: 'lussiknieeee'  ;D
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #50 Gepost op: 18 maart 2010, 13:15:08 »
Mijn moeder zei altijd iets als: Leg je hoofd er maar naast dan heb je een kluifje.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Ruz

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #51 Gepost op: 09 maart 2011, 20:38:54 »
Mensen die ik goed genoeg ken om ze bij me thuis uit te nodigen die weten dat ik geen vlees of vis eet. En heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Oh No

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #52 Gepost op: 19 april 2011, 15:16:09 »
Gewoon een karbonade of snitzel voor ze bakken, heb in het vriesvak altijd wel wat vlees liggen voor bezoek. Als ik het maar niet hoef te eten. Als ik bij vrienden/familie ga eten kopen hun ook zo'n vegading voor mij dus waarom zou ik andersom gaan lopen zeuren.

Myrthe

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #53 Gepost op: 28 april 2011, 14:57:02 »
Gewoon een karbonade of snitzel voor ze bakken, heb in het vriesvak altijd wel wat vlees liggen voor bezoek. Als ik het maar niet hoef te eten. Als ik bij vrienden/familie ga eten kopen hun ook zo'n vegading voor mij dus waarom zou ik andersom gaan lopen zeuren.

Nou het lijkt me toch vanzelfsprekend dat jouw principes niet moeten wijken voor een ander, toch?
Het is een beetje zoals bij roken: als je zelf niet rookt dan wil je toch ook niet er iemand in jouw huis die stinkende kankerstokjes opsteekt?

In ieder geval voel ik mij zeker genoeg in mijn schoenen om thuis geen vleesdingen te serveren omdat ik weet dat ik genoeg lekkere vegadingen kan klaarmaken zonder dat er ook maar iemand vlees mist.

Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #54 Gepost op: 03 mei 2011, 09:54:23 »
Gewoon een karbonade of snitzel voor ze bakken, heb in het vriesvak altijd wel wat vlees liggen voor bezoek. Als ik het maar niet hoef te eten. Als ik bij vrienden/familie ga eten kopen hun ook zo'n vegading voor mij dus waarom zou ik andersom gaan lopen zeuren.

Nou het lijkt me toch vanzelfsprekend dat jouw principes niet moeten wijken voor een ander, toch?
Het is een beetje zoals bij roken: als je zelf niet rookt dan wil je toch ook niet er iemand in jouw huis die stinkende kankerstokjes opsteekt?

In ieder geval voel ik mij zeker genoeg in mijn schoenen om thuis geen vleesdingen te serveren omdat ik weet dat ik genoeg lekkere vegadingen kan klaarmaken zonder dat er ook maar iemand vlees mist.

Hear hear. Vleesetend bezoek eet wat de pot schaft; het is een leuke manier om reclame te maken voor de vegetarische/vega keuken én ik moet er niet aan denken om via zo'n achterdeur toch mee te werken aan dierenleed.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #55 Gepost op: 03 mei 2011, 10:01:54 »
Ik denk dat als ik vlees zou maken ik nog meer reclame zou maken voor vega-eten. Ik heb pas echt leren koken nadat ik vega werd, en als je dan ook niet proeft, wordt het waarschijnlijk heel smerig.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #56 Gepost op: 03 mei 2011, 10:11:49 »
Dat lijkt mij ook. Ik begrijp vleeseters die niet een keertje zonder vlees kunnen niet.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #57 Gepost op: 19 augustus 2011, 05:06:52 »
Ik ga mensen idd niet kwellen met mijn vleeskookkunsten. Ik zou niet meer weten hoe ik het moest braden. Ik zou er wel over nadenken om misschien wat niet vegetarische kant en klare salade te kopen, maar er is zoveel lekkere vegetarische keuze dat ik dat alleen zou overwegen als ik wist dat ik iemand daar heel veel plezier mee zou doen (de restjes krijgen ze dan mee naar huis).

Offline Enelya

  • **
  • 30
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #58 Gepost op: 23 augustus 2011, 16:57:57 »
Ik heb zondag een BBQ georganiseerd. Bijna iedereen was vleeseter en wisten niet dat het vega zou zijn. Ze vonden het heel lekker! Ik heb het kookboek gebruikt wat je via Wakker Dier kon kopen hoorde ik.. (vegetarisch barbecueën) Het meeste werd de pizza gegeten en die waren heel lekker!

(ik zag trouwens een advertentie op deze site over rollades barbecueën... Daar hebben jullie vast geen invloed op  :(

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #59 Gepost op: 23 augustus 2011, 17:19:40 »
Vegatopia en Wakker Dier zijn inderdaad twee verschillende organisaties. Vegatopia staat voor lekker en vegetarisch eten, Wakker Dier voor geen bio-industrie (dus niet per definitie vegetarisch).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy